لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

به ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد


محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها
دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اعلام این‌که به ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد، از راه‌اندازی سیستمی برای شناسایی این دسته از ایرانیان که برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس، محمدرضا فرزین، روز سه‌شنبه، در این باره اظهار کرد که شرط دریافت یارانه این است که یک خانواده در داخل ایران زندگی کند، زیرا هزینه جدید حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی شامل ساکنین ایران می‌شود.

وی در خصوص تعداد ایرانیان خارج از کشور متقاضی دریافت یارانه نقدی ابراز بی‌اطلاعی و در عین حال تأکید کرد: «سیستم مرکز آمار کشور به گونه‌ای‌ است که اگر افرادی از خارج از کشور بخواهند در سیستم ثبت‌نام کنند، امکان‌پذیر نیست.»

آقای فرزین با این‌حال خاطرنشان کرد که مرکز آمار در حال بررسی است تا در صورتی که «احیانا خانواری در خارج از کشور زندگی می‌کند، اما در سامانه برای دریافت یارانه ثبت نام کرده است، در مورد آن‌ها اقدام شود».

پیشتر محمدجواد ابطحی، نماینده مجلس، به نقل از رئیس مرکز آمار ایران و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از ثبت‌نام «حدود دو میلیون نفر» ایرانی ساکن خارج از کشور برای دریافت یارانه خبر داده و از تعلق گرفتن یارانه نقدی به این افراد انتقاد کرده بود.

به دنبال این اظهارات عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، دریافت یارانه توسط دو میلیون ایرانی خارج از کشور را تکذیب و تأکید کرد که متقاضیان یارانه نقدی تنها در صورت «تکمیل دقیق اطلاعات جغرافیایی، آدرس و کد پستی داخل کشور» امکان ثبت نام دارند.

چندی پس از آن محمدرضا فرزین اعلام کرد که این موضوع از طریق مرکز آمار ایران و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در دست بررسی است.

در همین خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی نیز ضمن تأکید بر بررسی این موضوع خاطرنشان کرده است که هر فردی که تابعیت ایران را داشته باشد،‌ به لحاظ قانونی امکان تقاضای یارانه ‌نقدی را دارد.

با این ‌حال دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها روز سه‌شنبه تأکید کرد که ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی دریافت نخواهند کرد.

در حال حاضر به گفته آقای فرزین ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده و از این میان ۷۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

به گفته محمدرضا فرزین، این اختلاف آمار به دلیل آن است که انتقال نام افرادی که برای دریافت یارانه در مرکز آمار ثبت نام کرده‌اند به سایت رفاهی، برای ارسال مبلغ یارانه، مدتی زمان می‌برد.
XS
SM
MD
LG