لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

تعدادی از حامیان فلسطینی‌ها پس از ورود به اسرائیل بازداشت شدند


فرودگاه بن گوریون در تل آویو- عکس آرشیوی است.
فرودگاه بن گوریون در تل آویو- عکس آرشیوی است.
به دنبال ورود تعدادی از فعالان خارجی حامی فلسطینی‌ها در فرودگاه تل آویو در روز یکشنبه، نیروهای امنیتی اسرائیل این افراد را بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، روز یکشنبه، ۲۷ فروردین، صدها نیروی امنیتی اسرائیل در فرودگاه بین المللی بن گوریون در پایتخت اسرائیل، شمار معدودی از فعالان خارجی حامی فلسطینی‌ها که برای اعتراض به اسرائیل به این کشور آمده بودند، را فورا بازداشت کردند.

رویترز گزارش داده است که حدود «یک هزار و دویست» فعال اروپایی برای سفر به اسرائیل و شرکت در کمپینی با نام «به فلسطین خوش آمدید» که برای ۲۷ فروردین برنامه‌ریزی شده‌ است، بلیط پرواز تهیه کرده‌اند.

تا ظهر روز یکشنبه شماری معدودی از حامیان فلسطینی ها که با پروازهایی از اردن، فرانسه و آمریکا به اسرائیل رسیده بودند، دستگیر شدند. گزارش‌های مختلف از بازداشت چهار تا ۹ تن خبر می‌دهند که گفته می‌شود سه تن از این افراد پس از ابراز بی‌اطلاعی از این کمپین آزاد شده و از فرودگاه خارج شده‌اند.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که سه تن از افراد بازداشت شده به سرعت با پروازهایی از اسرائیل خارج شده‌اند.

از ماه گذشته که فعالان یک کارزار ضد اسرائیلی و حامی فلسطینی ها از برگزاری «کمپین هوایی اعتراضی» خبر داده بودند، نگرانی‌هایی در اسرائیل نسبت به ورود این افراد ایجاد شده بود.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل که روز یکشنبه همراه با فرمانده کل پلیس این کشور در فرودگاه حضور داشت، در این خصوص نشست اضطراری برگزار کرده است.

اسرائیل در روزهای اخیر به سلسله تدابیری برای جلوگیری از عملی شدن این کارزار دست زده است؛ از یکسو شرکت های هوایی خارجی را تهدید کرده که اگر این فعالان را به اسرائیل بیاورند، خود آنها باید هزینه برگرداندن این افراد را تأمین کنند و از دیگر سو، خود نیز بلیط برخی از مسافران «مشکوک» خارجی را باطل کرد.

همزمان صدها نفر از نیروهای امنیتی اسرائیل در فرودگاه بن گوریون مستقر شدند تا اگر فعالانی با پروازهای این روز می رسند، سریعاً آنها را شناسایی کرده و مانع از ورود آنها به کشور شوند.

تمامی شرکت های هوایی اروپا و حتی شرکت هوایی «ترکیش ایرویز»، متعلق به ترکیه با نیروهای امنیتی اسرائیل همکاری کرده و بلیط «افراد مشکوک» را باطل کرده اند.

از شامگاه شنبه تا پایان روز یکشنبه بیش از چهارصد پرواز خارجی به بن گوریون صورت می گیرد که نیروهای امنیتی اسرائیل شدیداً همه این پروازها را تحت نظر دارند.

سخنگوی کارزار حامی فلسطینی ها روز یکشنبه به روزنامه هاآرتص گفت که حدود ۶۰ درصد از کسانی که می خواستند بخشی از این کارزار باشند، از همان فرودگاه مبداء اجازه پرواز نگرفته اند.

صدها نفر از فعالان حامی فلسطینی ها که نتوانستند سوار پروازها شوند، در فرودگاه های مختلفی در آلمان، انگلیس، فرانسه و بلژیک دست به تظاهرات زدند.

بزرگترین تظاهرات در ژنو سوییس و نیز در فرودگاه شارل دوگل پاریس برگزار شده است که در ژنو، مأموران سوییسی گذرنامه های شماری از افراد را نیز توقیف کرده اند.

سازمان دهندگان این کارزار ابراز امیدواری کرده بودند که حدود هزار و پانصد تا دو هزار نفر از کسانی که برای مشارکت در این اقدام ابراز آمادگی کرده بودند، بتوانند وارد اسرائیل شوند.

مسئولان این کارزار گفته بودند که می خواهند برای «آشنا شدن از نزدیک با زندگی در سرزمین های فلسطینی نشین و شرکت در طرح احداث مدرسه بین المللی در بیت لحم» به این مناطق بروند.

رسانه های اسرائیل گزارش داده اند که در واکنش به این کارزار، نخست وزیر اسرائیل در نامه‌ای، اسرائیل را «تنها دمکراسی در سراسر خاورمیانه» خوانده و تأکید کرده است که بهتر بود معترضان به اسرائیل به فکر مسائل حقوق بشری دیگری از جمله ناآرامی‌های سوریه و حقوق پایمال شده مردم ایران می‌بودند.
XS
SM
MD
LG