لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

ژاپن سطح بحران هسته ای را به حداکثر درجه هشدار افزایش داد


نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی، ژاپن
نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی، ژاپن
ژاپن روز سه شنبه با توجه به میزان انباشت مواد رادیو اکتیو در هوا، آب لوله کشی، سبزیجات و آب دریا، سطح شدت بحران هسته‌ای در نیروگاه اتمی فوکوشیما داییچی را به حداکثر درجه هشدار که برابر با فاجعه اتمی چرنوبیل است، افزایش داد.

مقام های آژانس ایمنی صنعتی و هسته‌ای ژاپن اعلام کردند که پس از ارزیابی‌های تازه و اندازه گیری دوباره میزان نشت مواد رادیو اکتیو از رآکتورهای این نیروگاه و انتشار آن، سطح شدت بحران در فوکوشیما داییچی را بر اساس مقیاس تعیین شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پنج به هفت افزایش داده و با فاجعه چرنوبیل هم تراز کرده‌اند.

بر اساس این تقسیم بندی، مرحله هفت، بالاترین سطح از بحران هسته‌ای است. بر طبق معیار‌های آژانس، این سطح از بحران هسته‌ای «حادثه‌ بزرگ» تلقی می‌شود و حاکی از تأثیر گسترده فاجعه هسته‌ای بر محیط زیست و سلامت است.

با این‌حال مقام های ژاپنی تأکید کرده‌اند که علیرغم بالا رفتن سطح شدت بحران در این نیروگاه، این بحران بر سلامت و محیط زیست تأثیر چندانی نداشته است.

شورای امنیت هسته‌ای ژاپن تأکید کرده است که میزان نشت مواد رادیو اکتیو از فوکوشیما، یک دهم نشت رادیو اکتیو در فاجعه چرنوبیل است.

با این حال، شرکت ژاپنی تپکو که مدیریت نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما را بر عهده داشت، اعلام کرده است که اگر این نشت ادامه پیدا کند، امکان دارد میزان آن از سطح نشت مواد رادیو اکتیو در فاجعه چرنوبیل پیشی بگیرد.

سخنگوی تپکو روز سه شنبه ضمن اعلام این خبر مسئولیت این فاجعه را بر عهده گرفت و از افرادی که در نزدیکی این نیروگاه سکونت داشتند «عمیقا» عذرخواهی کرد.

افزایش سطح شدت بحران هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما در حالی صورت گرفته است که روز دوشنبه دولت ژاپن نام پنج منطقه دیگر را به فهرست مناطقی که به دلیل احتمال آلودگی به رادیو اکتیو باید از سکنه خالی شوند، اضافه کرد.

سخنگوی کابینه ژاپن روز سه شنبه حادثه فوکوشیما دايیچی را «یک فاجعه بسیار عظیم» دانست و از مردم ژاپن و جامعه بین‌المللی به خاطر این پیشامد پوزش خواست.
XS
SM
MD
LG