لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

نبرد شورشیان لیبی در شهر «زاویه» ادامه دارد


شورشیان لیبی
شورشیان لیبی
گزارش‌ها حاکی است که شورشیان لیبی در جریان درگیری‌ با نیروهای حامی معمر قذافی در شهر زاویه که همچنان ادامه دارد، موفق به پیشروی شده‌اند و پرچم خود را در مرکز این شهر نصب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورشیان پس از درگیری‌های روز شنبه در نهایت موفق شدند روز یکشنبه با پیشروی در شهر ساحلی زاویه که در ۵۰ کیلومتری طرابلس واقع است، به موفقیت‌هایی دست یابند و این در حالی است که زاویه، یکی از شاهراه‌های اصلی انتقال غذا و سوخت از تونس به طرابلس به شمار می‌رود.

خبرگزاری‌ها در حالی از کسب پیروزی توسط شورشیان در شهر زاویه خبر می دهند که دولت لیبی شامگاه شنبه تاکید کرده بود که این شهر همچنان تحت کنترل حکومت لیبی است.

مخالفان معمر قذافی اوایل ماه مارس، کنترل زاویه را به دست گرفتند، اما کمتر از دو هفته پس از آن نیروهای وفادار به رهبر لیبی با حملات سنگین توپخانه‌ای، مقاومت شهر زاویه را در هم شکستند.

از آن زمان تا کنون، شورشیان بارها کوشیدند تا بار دیگر این شهر را تحت کنترل خود درآورند و هر از گاهی موفق شدند بر بخش‌هایی از این شهر تسلط پیدا کنند.

به گزارش رویترز، در صورت تسلط کامل شورشیان بر زاویه، شرایط برای طرابلس که مقر اصلی استقرار حکومت لیبی و نیروهای وفادار به معمر قذافی است دشوارتر خواهد شد.

اکنون کنترل سواحل شرقی و غربی طرابلس در دست شورشیان است و این در حالی است که ناتو نیز سواحل شمال طرابلس را مسدود کرده است و جنوب پایتخت نیز به صحرا منتهی می‌شود.

علیرغم پیشروی شورشیان در شهر زاویه و تاکید آنها بر اینکه تصرف طرابلس هدف بعدی آن‌هاست، به نظر می‌رسد طرابلس در معرض تهدید چندانی قرار ندارد و ارتش لیبی با تسلیحات فراوان بین زاویه و پایتخت مستقر شده‌ است.

ناآرامی‌های لیبی از اواسط ماه فوریه، بیش از چهار ماه پیش، آغاز شده و مخالفان حکومت قذافی تأکید کرده‌اند که حاضر به مذاکره با معمر قذافی نبوده و خواستار پایان یافتن بیش از چهار دهه حکومت وی بر لیبی و خروج او از کشور هستند.
XS
SM
MD
LG