لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

صدور حکم بازداشت مجدد برای «طراح ترور علیرضا نوری‌زاده»


علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی
علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی
پس از آن‌که محمدرضا صادق‌نیا که از سوی دادگاه عالی لس‌آنجلس متهم به تلاش برای ترور دو نفر از فعالان مخالف جمهوری اسلامی است، از حضور در دادگاه عالی لس‌آنجلس در موعد مقرر سر باز زد، این دادگاه حکم بازداشت مجدد وی را در روز سه شنبه صادر کرد.

به گزارش آسوشیتد پرس، محمدرضا صادق‌نیا که بر اساس اسناد فاش شده ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ توسط مقامات پلیس آمریکا به اتهام تلاش برای ترور علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و جمشید شارمهد، مدیر رادیویی متعلق به انجمن پادشاهی ایران، دستگیر و مجرم شناخته شده بود و از تابستان سال جاری به صورت مشروط آزاد بود، پس از کسب اجازه برای سفر به ایران و ملاقات «پدر بیمارش» در پاییز، از ایالات متحده خارج شد و دیگر به این کشور بازنگشت.

این در حالی بود که دادگاه اعلام کرده بود که وی تنها در صورتی اجازه دارد به ایران برود که تا تاریخ ۳ آبان‌ماه به آمریکا بازگردد و در ۹ آذر در دادگاه حضور پیدا کند.

بر اساس یکی از اسناد محرمانه متعلق به سفارت ایالات متحده در لندن که متعلق به اول بهمن‌ماه سال گذشته است و به تازگی در وبسایت ویکی‌لیکس منتشر شده است، آقای صادق‌نیا که این در این اسناد نام خانوادگی وی صادقی‌نیا ذکر شده، اقرار کرده است که مأمور جمهوری اسلامی بوده و دو نفر از افراد مخالف حکومت جمهوری اسلامی در ایران را تحت نظر داشته‌است.

این اسناد می‌افزایند که آقای صادق‌نیای ۴۳ ساله، که سال‌ها در ایالت میشیگان آمریکا ساکن بوده است، در ژوئیه سال ۲۰۰۹ در هتلی در نزدیکی فرودگاه لس‌آنجلس دستگیر شده است.

وکلای مدعی این پرونده می‌گویند که وی قصد داشته فردی را در ازای ۳۲ هزار دلار، برای کشتن جمشید شارمهد اجیر کند، اما فرد مزبور این پیشنهاد را نپذیرفته و آقای صادق‌نیا را به پلیس معرفی کرده است.

آسوشیتد پرس می‌افزاید مایکل زیمبرت، وکیل آقای صادق‌نیا گفته است که به تازگی به طور مستقیم با موکلش تماس نداشته است اما چندی پیش برادر آقای صادق‌نیا، در یک ایمیل به آقای زیمبرت اعلام کرد که برادرش نمی‌تواند در موعد مقرر برای حضور در دادگاه به آمریکا بازگردد.

آقای زیمبرت توضیح نداد که دلیل عدم بازگشت موکلش به آمریکا چیست.

وی همچنین افزود که اتهامات موکلش از سوی فردی عنوان شده است که «مست» بوده و در شرایط هشیاری و سلامت ذهن نبوده و توان ترور کردن فردی را نیز ندارد.

او خاطرنشان کرد که پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، موکلش را مورد بازجویی قرار داده است اما اتهامات وارده به موکلش از سوی این پلیس مطرح نشده است.

جمشید شارمهد در گفت‌و‌گو با آسوشیتد پرس گفته است که آقای صادق‌نیا بارها درخواست کرده بود که با وی ملاقات کند.

وی با اشاره به این‌که معمولا، افرادی که می‌خواهند با وجوه نقدی یا ارائه پیشنهاد، از این گروه حمایت کنند، بدون ملاقات این کار را انجام می‌دهند و گاه برای پیگیری تماس می‌گیرند، گفت: «اصرار مداوم وی برای این که مرا شخصاً ملاقات کند مشکوک بود».

آقای نوری‌زاده نیز پیش از این به رادیو فردا گفته بود که این فرد با ابراز علاقه به مسائل سیاسی و برنامه‌های وی خود را به آقای نوری‌زاده نزدیک و چندین بار با وی ملاقات کرده بود، اما بعدها که از طریق «منبعی» به آقای نوری‌زاده خبر رسید که «صدها» عکس وی بر روی میز معاون وزیر اطلاعات ایران دیده شده است، او به آقای صادق‌نیا مشکوک شد.
XS
SM
MD
LG