لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

سن سربازی در ایران به ۱۹ سال افزایش پیدا کرد


ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از افزایش سن سربازی از ۱۸ سال به ۱۹ سال خبر داد و اعلام کرد که در قانون جدید خدمت وظیفه عمومی، ۲۴ معافیت تازه، از جمله معافیت تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه‌های بدون کنکور، لحاظ شده است.

موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح روز یکشنبه اعلام کرد که تمام مشمولان وظیفه به جای سن ۱۸ سالگی، در ماه تولد سالی که به سن ۱۹ سالگی یا همان ۱۸ سالگی تمام می‌رسند برای خدمت فراخوانده می‌شوند.

وی توضیح داد که این قانون جدید ۲۲ آبان‌ماه تصویب و دوم آذرماه به تایید شورای نگهبان رسیده است که در ۲۲ آذرماه دفتر ریاست جمهوری این قانون جدید را به نیروهای مسلح ابلاغ کرده است.

به گفته آقای کمالی، ستاد کل نیروهای مسلح این قانون را پس از بررسی، دهم بهمن‌ماه برای اجرا ابلاغ کرد.

به گفته جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، از این پس همچنین در کنار دانشجوهایی که با شرکت در کنکور وارد دانشگاه شده‌اند، برای دانشجویانی که بدون کنکور وارد دانشگاه‌هایی نظیر پیام نور و دانشگاه‌های آزاد مناطق کیش و قشم می‌شوند نیز معافیت تحصیلی صادر می‌شود.

آقای کمالی افزود: «تمام مشمولین دیپلم و بالاتر یک سال فرصت دارند تا خود را برای انجام خدمت معرفی کنند. همچنین به دانشجویان انصرافی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برای یک بار قبل از انجام خدمت سربازی اجازه ادامه تحصیل داده شده است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، معافیت یکی از فرزندان مادران فاقد شوهر، مشمولان دارای فرزند معمول، تنها فرزند مراقب و نگهدار پدر، تمام فرزندان شهدا و یا افراد مفقود‌الاثر و یک فرزندخوانده قانونی جانبازی که به واسطه جانبازی صاحب فرزند نمی‌شود از دیگر معافیت‌های جدید در این قانون است.

در عین حال مشمولی که همسرش فوت کرده و فرزند صغیر دارد در صورتی که ازدواج نکرده باشد، از خدمت سربازی معاف است، که البته وی پس از گرفتن معافیت می‌تواند ازدواج کند.

مشمولی که با زن معلول ازدواج کند، پنج سال معافیت موقت دریافت می‌کند و پس از پنج سال نیز در صورت استمرار ازدواج، مشمول معافیت دایم می‌شود.

آخرین فراخوان سازمان وظیفه عمومی ناجا از تمامی مشمولان فارغ‌التحصیل دارای برگ آماده به خدمت خواسته بود تا یکم اسفندماه ۱۳۹۰ خود را معرفی کنند.

موسی کمالی روز یکشنبه توضیح داد که بر اساس قانون جدید مشمولان غایبی که خود را تا سوم خرداد ماه سال ۹۱ برای خدمت معرفی‌کنند، «از هر مجازاتی معاف بوده و نه تنها اضافه خدمت نخواهند داشت، بلکه به دادگاه نیز معرفی نمی‌شوند».

وی افزود که پس از این فرجه، غیبت‌های سه و شش ماهه به ترتیب سه و شش ماه اضافه خدمت به همراه خواهد داشت و افرادی که غیبت‌های بالاتر از یک‌سال داشته باشند نیز علاوه بر شش‌ماهه اضافه خدمت به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
XS
SM
MD
LG