لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

تقدیر خاتمی از آمنه بهرامی‌ به خاطر گذشت از قصاص


محمد خاتمی در نامه‌ای ضمن تقدیر از آمنه بهرامی‌نوا، قربانی اسید‌پاشی، به خاطر گذشتنش از قصاص فردی که بر او اسید پاشیده بود، تأکید کرد که در زندگی سیاسی و اجتماعی‌نیز باید از خانم بهرامی‌نوا آموخت و با آرامش و احترام متقابل بحران‌ را برطرف کرد.

به گزارش وبسایت خبری کلمه، رئیس جمهور پیشین ایران روز دوشنبه در نامه خود، این اقدام خانم بهرامی‌نوا را «کمال بزرگواری و آموزگاری» دانست و افزود: «بر همه ثابت شد که در برابر سنگدلی و بی‌آزرمی و نفرت‌پراکنی و خودخواهی و کین توزی هنوز می‌توان از مهربانی، شرافت و احترام به زندگی، دیگرخواهی و بزرگ‌منشی هم سراغ گرفت.»

آمنه بهرامی‌نوا که هفت سال پیش در جریان یک اسیدپاشی بینایی دو چشم خود را از دست داده بود، روز یکشنبه، لحظاتی پیش از به اجرا درآمدن حکم قصاص و چکاندن اسید در دو چشم مجید موحدی، مردی که با اسید به خانم بهرامی‌نوا آسیب رسانده بود، از اجرای این حکم صرف‌نظر کرد.

آقای خاتمی ضمن قدردانی از این تصمیم خانم بهرامی‌نوا نوشت: «آیا در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی نیز نمی‌توان از آمنه آموخت و بحران را با آرامش و تنش را با احترام به یکدیگر و پاسداشت حق و حرمت انسان و دوری از غرور، بخصوص آنان که قدرت بیشتری دارند، سودا کرد؟»

آقای خاتمی در نامه خود به خانم بهرامی‌نوا نیز با ضمن تأکید بر احترام بر یکدیگر در شرایط بحرانی، افزود که «جان زیبا و شکوهمند را هیچ عاملی جز نفرت و نابردباری و خشونت نمی‌تواند زشت کند و یا زشت بنمایاند».

وی همچنین در این نامه از گسترش «آسیب‌های اجتماعی و خشونت‌ها» در کشور ابراز ناراحتی کرد و «حفظ و بسط امنیت اجتماعی در کنار حفظ و بسط امنیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» را از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت دانست.

محمد خاتمی با تأکید بر اینکه همواره در دوران ریاست جمهوری خود، دغدغه «امنیت عمومی و نگاهداشت حق و حرمت مردم» را داشته افزود که دولت وی در این زمینه «آن‌گونه که دلخواه بود» موفق نبود.

رئیس دولت هفتم و هشتم جمهوری اسلامی ایران با این‌حال تأکید کرد که «مشکلات و مسائل اجتماعی و پرخاش‌گری‌ها و آسیب‌ها»ی دوران ریاست جمهوری وی «هرگز قابل مقایسه با امروز نبود».
XS
SM
MD
LG