لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

حمایت آمریکا از تصمیم اخوان‌المسلمین برای مذاکره با دولت حسنی مبارک


وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که از تصمیم گروه اخوان‌المسلمین، اصلی‌ترین گروه مخالف حسنی مبارک، برای مذاکره با مقام‌های دولت مصر، حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون، که برای شرکت در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، در گفت‌و‌گو با رادیوی آمریکایی «ان پی آر» از تصمیم اخوان المسلمین برای مذاکره با دولت ابراز خرسندی کرد و گفت که واشینگتن چشم انتظار نتیجه این مذاکرات خواهد ماند.

گروه اخوان‌المسلمین که تا کنون از سوی دولت مصر برای شرکت در عرصه‌های سیاسی منع شده بود، اعلام کرده است که روز یکشنبه با مقام‌های دولت مصر، از جمله عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک، وارد مذاکره خواهد شد.

این گروه تأکید کرده است که برای پایان دادن به بحران سیاسی مصر دست به اتخاذ چنین تصمیمی گرفته و افزوده است که همچنان خواستار کناره‌گیری فوری حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، از قدرت است.

این در حالی است که عمر سلیمان، که به دنبال اعتراضات مردم مصر به دولت آقای مبارک، از سوی وی به سمت معاونت ریاست جمهوری منصوب شد، پیشتر از گروه‌های مخالف دولت دعوت کرده بود تا به منظور ایجاد اصلاحات دموکراتیک و آماده‌سازی مصر برای گذار قدرت، با دولت وارد مذاکره شوند.

عصام العریان، از مقامات ارشد اخوان‌المسلمین، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه در مورد این مذاکره گفت: «ما (به این مذاکره) دعوت شده‌ایم و می‌رویم، اما شرکت ما در این مذاکره مشروط به حضور یک نفر به عنوان نماینده جوانان است... اگر خواسته‌های جوانان برآورده نشود ما حق آن را داریم که در مورد حضورمان در مذاکره تجدید نظر کنیم.»

مردم مصر که نزدیک به دو هفته‌است دست به اعتراضات گسترده خیابانی علیه دولت حسنی مبارک زده‌اند، خواستار برکناری فوری حسنی مبارک از قدرت هستند.

این در حالی است که آقای مبارک ضمن خودداری از کناره‌گیری زودهنگام از سمت ریاست جمهوری، اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خود را نامزد نخواهد کرد.

یک مقام دیگر گروه اخوان المسلمین نیز که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که اخوان المسلمین قصد دارد با ورود در این مذاکرات «دخالت‌های خارجی و منطقه‌ای» در امور این گروه را از میان ببرد؛ تلاشی که به گفته این خبرگزاری به منظور فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی است.

این گروه در تاریخ ۱۵ بهمن نیز در واکنش به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای که حوادث مصر را با انقلاب اسلامی در ایران مرتبط دانسته بود، اعلام کرد که انقلاب مصر، انقلاب اسلامی نیست و متعلق به همه مردم مصر اعم از مسلمان، مسیحی و همه گروه‌ها و فرقه‌هاست.
XS
SM
MD
LG