لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

فرماندهان ناتو شکست حامیان قذافی در شهر سرت را نزدیک می‌دانند


نیروهای مخالف معمر قذافی در شهر سرت
نیروهای مخالف معمر قذافی در شهر سرت
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا می‌گوید فرماندهان عملیات ناتو در لیبی معتقدند حامیان معمر قذافی در شهر سرت در آستانه شکست هستند. در عین حال دولت ملی انتقالی نیز روز شنبه از شدت گرفتن حملاتش در شهر سرت خبر داده است.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که نخواست نامش فاش شود روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفته است که تعدادی از فرماندهان عملیات ناتو در لیبی، در دیداری محرمانه با لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا اظهار کرده‌اند معمر قذافی، که محل اختفایش مشخص نیست، کنترل چندانی بر روی حامیان مسلحش ندارد و افزوده‌اند که احتمال می‌رود طی چند روز یا چند هفته آینده حامیان وی در شهر سرت با شکست مواجه شوند.

شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، آخرین پایگاه عمده معمر قذافی به شمار می‌رود و شکست نیروهای حامی معمر قذافی در این شهر یکی از عوامل تعیین کننده در زمان پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی است.

این مقام ارشد وزارت دفاع در حالی از احتمال شکست قریب‌الوقوع نیروهای حامی معمر قذافی سختن گفته است که نیروهای دولت موقت لیبی از ساعات اولیه بامداد جمعه، حملات گسترده‌ای را به شهر سرت آغاز کرده‌اند.

گزارشگر رویترز که در شهر سرت حاضر است، درگیری‌های روز شنبه میان حامیان و مخالفان معمر قذافی را شدید توصیف کرده و افزوده است که در جریان تبادل آتش میان طرفین، دو تن از نیروهای دولت موقت لیبی جان باخته‌اند.

به گفته سازمان‌های بین‌المللی، در چند وقت اخیر هزاران تن از ساکنان غیر‌نظامی سرت در پی تشدید درگیری‌ها میان نیروهای دولت ملی انتقالی و هواداران سرهنگ قذافی از این شهر گریخته‌اند.

فرستاده سازمان صلیب سرخ جهانی به لیبی، نهم مهرماه، پس از بازدید از شهر سرت، وضعیت انسانی در این شهر را وخیم توصیف کرد.
XS
SM
MD
LG