لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

رئیس جدید موساد معرفی شد


مئیر داگان، رئیس فعلی موساد
مئیر داگان، رئیس فعلی موساد
پس از هشت سال ریاست مئیر داگان بر موساد، سازمان اطلاعات و امنیت خارجی اسرائیل، نخست وزیر این کشور روز دوشنبه، تامیر پاردو، یکی دیگر از مهره‌های پیشین این سازمان، را به عنوان رئیس جدید موساد معرفی کرد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «نتانیاهو اطمینان دارد که نظر به چالش‌های پیچیده فراروی اسرائیل، تامیر پاردو از توان پیش بردن موساد در سال‌های آینده برخوردار است».

قرار بر این است که تامیر پاردو از آغاز سال ۲۰۱۱، یک ماه دیگر، ریاست موساد را بر عهده بگیرد.

تعلل نخست وزیر اسرائیل در معرفی رئیس جدید موساد در حالی که تنها کمتر از پنج هفته به پایان دوران ریاست هشت ساله مئیر داگان باقی مانده است، اعتراض‌ها و انتقادهای بسیاری را در موساد و همچنین در رسانه‌های اسرائیلی به دنبال داشت.

منتقدین بر این باور بودند که در وضعیت بسیار حساسی که اسرائیل با آن روبه‌روست، ریاست بعدی موساد باید از مدت‌ها پیش تعیین می‌شد تا فرد برگزیده بتواند از سوی رئیس کنونی موساد با مسائل بسیاری آشنا شود و خلائی در واگذاری این پست به وجود نیاید.

در نهایت فشار رسانه‌های اسرائیل بر نتانیاهو، وی را وادار کرد که هفته گذشته اعلام کند که رئیس جدید موساد در روزهای آینده معرفی می‌شود.

رسانه‌های اسرائیل نوشته بودند که در وضعیت کنونی، به‌ویژه با توجه به این که اسرائیل در حال مقابله با پرونده اتمی جمهوری اسلامی ایران است، میل قلبی نتانیاهو تمدید هر چه بیشتر ریاست مئیر داگان بر موساد بود، اما از آنجا که در اسرائیل کمتر سابقه داشته که فردی هشت سال عهده‌دار ریاست موساد باشد و چنین امری ممکن بود انتقاد دیگر افراد موساد را که خود را شایسته احراز این مقام می‌دانند به همراه داشته باشد، نتانیاهو نمی‌توانست ریاست آقای داگان بر موساد را تمدید کند.

از هفته‌ها پیش، رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند در شرایطی که نتانیاهو تقریبا مجبور به معرفی فردی به جانشینی آقای داگان شده، تمایل وی این است که یکی از یاران ارتشی برادرش را برای این سمت انتخاب کند.

رسانه‌های اسرائیل از این فرد تنها با حرف اول نام کوچکش، «ت»، یاد می‌کردند که در روزهای اخیر معلوم شد این فرد تامیر پاردو است.

تامیر پاردو که اکنون ۵۷ سال دارد، در جریان آزادسازی هواپیمای ربوده شده ایرفرانس با بیش از یک‌صد مسافر، که اکثر آنها یهودیان و شهروندان اسرائیل بودند، به عنوان افسر جوان امور ارتباطی در واحد کماندوهای اعزامی ارتش اسرائیل در کنار سرهنگ یوناتان (یونی) نتانیاهو، برادر بنیامین نتانیاهو، حضور داشت.

عملیات آزادسازی مسافران آن هواپیما در سال ۱۹۷۶ که به فرودگاه «انتبه» در کشور آفریقایی اوگاندا منتقل شده بودند، به رخداد مشهوری تبدیل شد که از روی آن فیلم‌های بسیاری نیز ساخته شده است.

در آن عملیات همه مسافران به سلامت از اسارت تروریست‌های فلسطینی نجات یافتند و تنها فردی که جان خود را از دست داد، یوناتان نتانیاهو، برادر بزرگ بنیامین نتانیاهو بود.

تامیر پاردو که در دو روز اخیر نامش در اسرائیل بر سر زبان افتاده، از اوایل دهه شصت، پس از پایان خدمت در ارتش اسرائیل و تحصیل، به موساد پیوست و آخرین پست وی در موساد، معاونت عملیات ویژه زیر نظر مئیر داگان بود.

با این حال وی دو سال پیش و زمانی که متوجه شد ممکن است پس از پایان دوران ریاست آقای داگان برای کسب ریاست موساد شانسی نداشته باشد، موساد را ترک کرد و این در حالی است که دفتر نخست وزیری اسرائیل روز دوشنبه وی را به عنوان رئیس جدید موساد معرفی کرد.

تامیر پاردو یازدهمین فردی است که از زمان بنیان‌گذاری موساد در سال ۱۹۴۹، به ریاست این سازمان می‌رسد.

در دو روز اخیر، همکاران پیشین آقای پاردو در موساد در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل از وی به عنوان «یکی از شجاع‌ترین و خونسردترین» مهره‌های موساد یاد کرده و گفته‌اند که عاملان موساد و سازمان های اطلاعاتی مشابه جهان، برای او «احترام و ارزش فوق‌العاده‌ای» قائل هستند.

به نوشته روزنامه «معریو»، نخستین و مهم‌ترین برنامه کاری تامیر پاردو، مقابله با برنامه هسته‌ای ایران است، چالشی که مئیر داگان نیز در بیشتر سال‌های خدمتش با آن مواجه بود.

ژنرال مئیر داگان ۶۵ ساله فردی است که روسای سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی جهان، به ویژه اعراب، او را «سوپرمن» لقب داده بودند.

آقای داگان به سکوت و عدم ابراز عقیده در مورد مسائل در مجامع عمومی مشهور است و هیچ‌گاه جز در نشست‌های محرمانه در مورد مسئله‌ای اظهار نظر نکرده است.
XS
SM
MD
LG