لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

شمار تلفات سیل فیلیپین از مرز ۶۰۰ تن گذشت


نیروهای امدادی بر سر بقایای خانه‌های مسکونی در شهر ایلیگان فیلیپین حاضر شده‌اند- ۲۸ آذرماه ۱۳۹۰
نیروهای امدادی بر سر بقایای خانه‌های مسکونی در شهر ایلیگان فیلیپین حاضر شده‌اند- ۲۸ آذرماه ۱۳۹۰
در حالی که شمار کشته‌شدگان سیل و طوفان در جنوب فیلیپین تا این لحظه به بیش از ۶۰۰ تن رسیده است، مقامات مسئول در این مجمع‌الجزایر اعلام کرده‌اند که در صدد دفن گروهی اجساد هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «شورای فجایع ملی» تعداد تلفات طوفان گرمسیری «واشی» را که نیمه‌شب جمعه، ۲۵ آذرماه در جنوب فیلیپین آغاز و تا ساعت‌ها با باران شدید همراه بود، تا کنون «۶۳۲ تن» اعلام کرده و این در حالی است که صلیب سرخ این رقم را «۶۵۲ تن» گزارش کرده است.

در عین حال رقم مفقود شدگان این حادثه به شدت متغیر است و در حالی که این شورا رقم مزبور را «۸۲ تن» گزارش کرده‌، صلیب سرخ از مفقود شدن «بیش از ۹۰۰ تن» خبر می‌دهد.

طوفان گرمسیری «واشی» حدود نیمه شب جمعه، در حرکت خود از شرق جزیره جنوبی مینداناو به سمت غرب، ضمن تخرب منازل این منطقه، موجب مالامال شدن رودخانه‌ها و روان شدن سیل و گل و لای شد و ساکنین منطقه را که اکثراً در آن ساعت از شب در حال استراحت بودند، غافلگیر کرد.

از جمله شهرهای این جزیره که بر اثر این طوفان به شدت آسیب دیده، شهر ایلیگان است. به گفته مقام‌های مسئول «دستکم ۲۲۷ تن» در این شهر کشته شده‌اند.

لاورنس کروز، شهردار ایلیگان روز دوشنبه اعلام کرد که درصدد هستند با حفر گورهای دسته‌جمعی، اجسادی شناسایی نشده و همچنین اجسادی را که در حال فاسد شدن هستند، به خاک بسپارند.

در شهر «کاگایان دِ اورو»، دیگر شهر جزیره مینداناو مقام‌های آگاه از کشته «۳۳۶ تن» خبر داده‌اند. ویسِنته اِمانو، شهردار این شهر اعلام کرده است که در طول هفته عملیات حفر گروهی این اجساد صورت خواهد گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس این طوفان زندگی «۱۴۳ هزار تن» را تحت تأثیر قرار داده است که از این تعداد «۴۵ هزار تن» منطقه آسیب دیده را ترک کرده‌اند.

یونیسف، نهاد سازمان ملل برای کمک به کودکان، تخمین زده است که ۳۵ درصد از افرادی که از منطقه دور شده‌اند، کودک هستند.

دفتر دفاع غیرنظامی فیلیپین نیز از نابودی «هفت هزار» منزل در این منطقه خبر داده است.

قرار بر این است که بِنیگنو آکینو، رئیس جمهور فیلیپین، روز سه شنبه از مناطق آسیب دیده دیدن کند.

اگرچه وقوع طوفان در فیلیپین امر غیرمترقبه‌ای نیست، جنوب این مجمع‌الجزایر با این دست طوفان‌ها ناآشنا است.

طوفان «واشی»، نوزدهمین طوفانی است که در سال ۲۰۱۱ در فیلیپین رخ می‌دهد. از این میان، ماه سپتامبر سال جاری، وقوع دو گردباد شدید به فاصله کوتاهی از یکدیگر، بیش از صد کشته بر جای گذاشت.
XS
SM
MD
LG