لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

اعتراض نمایندگان مجلس به «لحن و ادبیات» احمدی‌نژاد


احمدی نژاد در حال پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس- ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰
احمدی نژاد در حال پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس- ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰
به دنبال اظهارات روز چهارشنبه محمود‌ احمدی‌نژاد در مجلس، «لحن و ادبیات» وی از سوی برخی از نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت. در این میان یکی از نمایندگان مجلس ادبیات آقای احمدی‌نژاد را «توهین» به کشور دانست و نماینده دیگری نیز از لحن «سطح پایین» رئیس جمهور ایران انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید نصیرپور، نماینده سراب، در خصوص پاسخ‌های روز چهارشنبه رئیس جمهور به سوالات نمایندگان گفت: «ادبیات احمدی‌نژاد امروز در حد و اندازه رئیس جمهور ایران اسلامی نبود و گفتمان ایشان از سطح پایینی برخوردار بود. امروز ایشان شوخی‌های بی‌موردی با مجلس کردند.»

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، نیز در این خصوص گفته است: «این ادبیات برازنده جایگاه ریاست جمهوری نبود… طراحان سوال از رئیس جمهور بسیار تلاش کردند که محترمانه حرف بزنند، اما ایشان در جواب‌های خود ادبیات درستی نداشتند و به نوعی به یک مملکت و کشور توهین کردند.»

احمدی‌نژاد در مجلس- ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰
احمدی‌نژاد در مجلس- ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۰
با وجود تلاش حامیان دولت برای لغو جلسه سؤال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور، محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه به مجلس احضار شد، اما در این جلسه انتقادهای نمایندگان را نپذیرفت و پرسش‌های آنان را بعضاً با لحنی تمسخرآمیز پاسخ داد.

وی پس از قرائت سوال از سوی علی مطهری خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «سوال‌هایی که مطرح کردید خیلی سخت نبود و به نظر می‌رسد طراح سوال از همان‌هایی بود که با شاسی فوق لیسانس‌ گرفته است.»

این سخنان اعتراض‌هایی را در مجلس به همراه داشت.

عباسعلی نورا، نماینده مردم زابل، پس از آن اعلام کرد: «زمانی که آقای احمدی‌نژاد لیسانس نداشت بنده دکترا داشتم. آیا بیان سخنی مانند فشار دادن شاسی و گرفتن فوق‌ لیسانس از سوی رئیس جمهور در مجلس پذیرفتنی است؟»

محمد‌رضا خباز، نماینده کاشمر، نیز در این خصوص گفت: «رئیس جمهور ما را متهم کرد که با فشار دادن شاسی فوق لیسانس گرفتیم؛ کسی که در این جا سؤال را مطرح کرد یعنی آقای مطهری دکترا دارد؛ این چه حرفی است که به نمایندگان توهین می‌کنند؟»

وی همچنین تأکید کرد: «(آقای احمدی‌نژاد) بیش از ۱۰ دفعه کلمه شوخی را به کار بردند، مگر مجلس محل شوخی است؟»

به دنبال این اظهارات، علی لاریجانی، رئیس مجلس، اعلام کرد که مجلس جای «شوخی» و استفاده از کلمات «شاسی و ماسی» نیست.

جلسه پاسخ به سوالات نمایندگان روز چهارشنبه با حضور ۲۰۰ نماینده مجلس و ۲۴۵ تن از اهالی رسانه در حالی برگزار شد که محمود احمدی‌نژاد به همراه ۹ وزیر و معاون رئیس جمهور در این جلسه حضور پیدا کرد.

محمود احمدی‌نژاد نخستین رئیس جمهوری اسلامی است که توسط نمایندگان مجلس مورد سوال قرار گرفته است.

نمایندگان معترض: احمدی‌نژاد سوال را با سوال پاسخ داد

روز چهارشنبه همچنین محمود احمدی‌نژاد در جریان پاسخ به سوالات نمایندگان، در مواردی به جای پاسخ به سوالات، شخصا سوالاتی را مطرح کرد که این امر نیز از سوی نمایندگان مورد اعتراض قرار گرفت. برخی دیگر از نمایندگان نیز معتقد بودند که آقای احمدی‌نژاد به سوالات نمایندگان پاسخ درستی نداد.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران، در این خصوص گفت: «رئیس جمهور در جلسه به سوالات پاسخ نداده و برخلاف آیین‌نامه طرح سوال کرد.»

علیرضا محجوب، نماینده تهران، نیز گفت: «رئیس جمهور طبق قانون اساسی فقط باید به سوالات پاسخ می‌داد ولی تلاش کرد سوال را با سوال پاسخ دهد.»

مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان، نیز گفت: «واقعا رئیس جمهور به هیچ یک از سوالات جدی و اساسی ۷۹ نماینده سوال‌کننده جواب نداد و به نوعی به همه سوال‌کنندگان توهین شد.»

مسعود پزشکیان، نماینده تبریز، هم در خصوص فضای جلسه طرح سوال از رئیس جمهور گفت: «متأسفانه حرف‌های رئیس جمهور قانع‌کننده نبود و حتی در بعضی قسمت‌ها ارتباطی به سوال‌های مطرح شده نداشت.»

نماینده تهران: احمدی‌نژاد در آزمون مجلس صفر گرفت

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در پایان اظهاراتش گفت: «انصاف داشته باشید. حالا که می‌خواهید نمره دهید، نمره بالایی بدهید چرا که من خوب پاسخ دادم و حتی اضافه هم نوشتم و اگر کمتر از ۲۰ بدهید بی‌معرفتی و نامردی است.»

به دنبال این اظهارات علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم اعلام کرد: «رئیس جمهور به هیچ یک از سوال‌ها پاسخ ندادند و با شوخی از کنار همه آنها عبور کردند و با جرئت می‌توان گفت که احمدی‌نژاد در آزمون امروز صفر گرفت.»

احمد ناطق نوری، عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، نیز در این خصوص تأکید کرد که ادبیات محمود احمدی‌نژاد در شأن یک رئیس جمهور نبود و افزود که وی به خاطر زیر سوال بردن جایگاه ریاست جمهوری نمره «مردود» می‌گیرد.

«این چه دولت‌داری است که وزیر خارجه بدون اجازه کشور را ترک می‌کند؟»

جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه، نیز ضمن انتقاد از پاسخ‌های به گفته وی «شوخی‌مآبانه» محمود احمدی‌نژاد به نمایندگان گفت: «مردم انتظار دارند مسائل مهم و جدی در مجلس مطرح شود،‌نه این که آقای رئیس جمهور با نمایندگان مجلس به شوخی رفتار کند.»

وی همچنین از پاسخ محمود احمدی‌نژاد به سوال نمایندگان در خصوص برکناری منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه، نیز به شدت انتقاد کرد.

محمود احمدی‌نژاد در مجلس در خصوص عزل منوچهر متکی گفت: «در سؤال ۸ پرسیدند عزل وزیر خارجه آن هم در مأموریت سنگال چرا انجام شده و این اقدام موجب لطمه به نظام شده است. من می‌توانم از شما بپرسم چه کسی به ایشان مأموریت داده است؟ آیا من مأموریت دادم؟ و اگر شما دادید بگوئید، بنده چنین مأموریتی (مأموریت سفر منوچهر متکی به سنگال) را ندادم و اگر به عزیزی بگویم خیلی ممنون و دیگر شما در دولت تشریف ندارید، دیگر ماموریت چه معنایی دارد؟»

آقای جهانگیرزاده در انتقاد از این پاسخ گفت: «آقای رئیس جمهور می‌گوید که وزیر خارجه بدون اطلاع وی به مأموریت رفته بودند... این چه دولت‌داری و کشورداری است؟ مگر می‌شود وزیر خارجه‌ای که حامل پیام رئیس جمهور است، بدون اذن رئیس جمهور کشور را ترک کند و این‌طور شود که طرف خارجی به وی بگوید که وی برکنار شده است؟ آیا مردم با این شرایط به ما نمی‌خندند؟»

شهرداری آمار ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد را تکذیب کرد

همچنین معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز با تکذیب اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مجلس در خصوص «چند برابر شدن کمک دولت به توسعه مترو» گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کمک‌های دولت از سال ۸۴ تا ۹۰ نصف کمک دولت‌های قبل بوده است.»

جعفر تشکری هاشمی گفت: «مطالبی که امروز در مجلس شورای اسلامی مطرح شد دقیق نبود... طی چند روز آینده آمار دقیق را برای تنویر افکار عمومی و روشن شدن ذهن مردم منتشر و به نمایندگان مجلس نیز ارائه می‌کنیم تا مشخص شود چه قدر کمک‌های ارائه شده از سوی دولت با مصوبات مجلس همخوانی دارد.»

محمود احمدی‌نژاد در مجلس در خصوص اعطای وام از سوی دولت به شهرداری برای توسعه مترو گفت: «چگونه می‌شود دولت وام دهد؟ دولت می‌گوید جایی برای وام دارد، یک حساب ذخیره ارزی است که آن هم بانک مرکزی مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است و بالاخره اگر قانون می‌نویسیم باید طوری بنویسیم که قابل اجرا باشد. آن داد می‌زند پولی وجود ندارد و شما می‌گویید بده؟ از کجا بدهد؟»

معاون شهردار تهران در این خصوص گفت: «صحت این سخن را مجلس باید تعیین کند که کشور آن قدر بی‌پول شده که دو میلیارد دلار در صندوق آن باقی نمانده است.»
XS
SM
MD
LG