لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

قاسم شعله‌سعدی، نماینده سابق مجلس بازداشت شد


قاسم شعله سعدی، حقوقدان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی
قاسم شعله سعدی، حقوقدان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی
گزارش‌ها حاکی از آن است که قاسم شعله سعدی، حقوقدان و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در فرودگاه تهران بازداشت و به گفته یکی از نزدیکان وی به زندان اوین منتقل شده است.

یکی از نزدیکان آقای شعله‌سعدی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌و‌گو با رادیو فردا ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که قاسم شعله سعدی که از شیراز به تهران رفته بود، پس از ورود به فرودگاه مهرآباد بازداشت شد.

این منبع آگاه همچنین اظهار کرد که آقای شعله سعدی اکنون در زندان اوین به سر می‌برد و افزود که دلایل این بازداشت مشخص نیست.

در وبلاگ شخصی آقای شعله سعدی در پستی تحت عنوان «خبر فوری» آمده است که قاسم شعله سعدی روز یکشنبه، ۱۴ فروردین بازداشت شده است.

آقای شعله سعدی که استاد روابط بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است، در دوره‌های سوم و چهارم مجلس‌ شورای اسلامی نمایندگی مردم شیراز را بر عهده داشت.

قاسم شعله سعدی که در وبلاگ شخصی‌اش، خود را خواهان «تغییرات» دانسته است، در مجلس سوم فراکسیون مستقل‌ها را پایه‌گذاشت، در سال ۱۳۸۸ به عنوان کاندیدای مستقل خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کرده بود، اما شورای نگهبان صلاحیت وی را تأیید نکرد.

وی بعدها در گفت‌و گو با شبکه‌های خبری ایرانی خارج از کشور دلیل این رد صلاحیت را نامه انتقادی دانست که در سال ۱۳۸۱ خطاب به آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود.

آقای شعله سعدی ۹ سال پیش از این به اتهام نگارش نامه انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی، بازداشت و به نوشته وبسایت‌های خبری پس از ۳۶ روز به دلیل مشکلات جسمانی به قید وثیقه آزاد شده بود.

دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی آن زمان قاسم شعله سعدی را به اتهام «توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام و نظر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به یک سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم در سال ۸۶ در دادگاه تجدید نظر نیز مورد تأیید قرار گرفت.

مهدی خزعلی، وبلاگ‌نویس منتقد دولت و فرزند آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی، از روحانیون با نفوذ در جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه در وبلاگ خود از بازداشت آقای شعله سعدی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG