لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

وزیر راه و شهرسازی: بخشی از پرواز‌های داخلی به هواپیمایی قطر سپرده می‌شود


علیرغم اعتراض‌ها شرکت‌های هواپیمایی ایران به ورود هواپیمایی قطر به پروازهای داخلی ایران، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تأیید کرد که بر سر واگذاری بخشی از پروازهای داخلی ایران به هواپیمایی قطر توافق صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی نیکزاد روز جمعه در این زمینه توضیح داد که شرکت هواپیمایی قطر که به گفته وی در حال حاضر ۲۱ پرواز از دوحه به شهرهای مختلف ایران انجام می‌دهد، درخواست افزایش تعداد این پروازها را مطرح کرده بود و افزود: «ما نیز این شرط را تعیین کردیم که تعداد پروازهای قطری می‌تواند به ۷۰ پرواز برسد، در صورتی‌که (هواپیمایی قطر) پروازهای داخلی را هم برعهده بگیرد.»

وی افزود: «ما این پیشنهاد را دادیم که وقتی پروازی از دوحه به مقصد تهران می‌آید، باید مسافران ایرانی را به شهرهای دیگر هم ببرد و پس از آن دورابه به دوحه بازگردد. همچنین می‌توانند مسافران خارجی را هم به مقصد دوحه پوشش دهند.»

این تصمیمات در حالی اتخاذ شده که در چند وقت گذشته شرکت‌های مختلف هواپیمایی در ایران به ایجاد این تغییر و تحولات در صنعت هوایی ایران انتقاد کرده‌اند.

در این زمینه همچنین روزنامه‌های ایران ۱۷ آبان‌ماه، از عبدالرضا موسوی، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، نقل کردند که وی با اظهار این‌که «در این تصمیم کسی از ما نظر نخواست»، گفته است: «با آمدن هواپیماهای قطری مطمئن باشید صنعت هوایی ایران در مسیر نابودی می‌افتد.»

علیرغم این انتقادها وزیر راه و شهرسازی روز جمعه با اظهار این‌که هم‌اکنون «۳۵۰۰ پرواز داخلی» از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در کشور انجام می‌شود، گفت: «۷۰ پرواز تنها دو درصد از حجم کل پروازهای داخلی را شامل می‌شود.»

آقای نیکزاد همچنین این اقدام را به نفع کشور دانست و افزود: «آن‌ها (شرکت‌های هوایی خارجی) سوخت را با قیمت بین‌المللی از ما دریافت می‌کنند و اگر در هر فرودگاهی به زمین بنشینند باید هزینه‌های آن را بپردازند.»

بر همین مبنا، شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه، گفته بود که بهای بلیت این پروازهای قطری داخل ایران، به دلیل بالا بودن قیمت سوخت این هواپیماها، ۲۵ درصد بیش از بهای پروازهای هواپیمایی‌های ایرانی است.

در حال حاضر هواپیمایی قطر پرواز از دوحه به شهرهای تهران، شیراز و مشهد را در برنامه خود دارد.

این شرکت هواپیمایی ۱۸ سال پیش، زمانی تأسیس شد که از عمر شرکت هواپیمایی ملی ایران ۴۷ سال می‌گذشت.

هواپیمایی قطر در حال حاضر ۹۷ فروند هواپیما در اختیار دارد و قصد دارد ۱۸۲ فروند هواپیمای دیگر به این مجموعه اضافه کند.

شرکت هواپیمایی قطر در نمایشگاه هوایی پاریس به عنوان «شرکت هواپیمایی سال ۲۰۱۱» برگزیده شد و یکی از هفت شرکت هواپیمایی «پنج ستاره» جهان است.

وزیر راه: اگر غربی‌ها بگذارند این توافق اجرایی می‌شود

علی نیکزاد همچنین روز جمعه گفت: «اگر کشورهای غربی اجازه بدهند، ورود هواپیمایی قطر به ایران به سود کشور است، در غیر این صورت که همان ۲۱ پرواز قبلی را انجام می‌دهد.»

به گفته وزیر راه، ایران بر پایه این توافق شرط کرده است که عمر هواپیماها «بیشتر از هفت سال» نباشد و ایران بتواند هر زمان که بخواهد این پروازها را کاهش دهد.

با توجه به تحریم‌های غرب علیه ایران، خرید هواپیماهای تازه برای ایران با موانع بسیاری همراه است.

در حال حاضر خرید بوئینگ ساخت آمریکا برای ایران کاملا منتفی است و جمهوری اسلامی در عین حال قادر نیست هواپیماهای ایرباس اروپایی را نیز که برخی قطعات آن آمریکایی هستند، خریداری کند.

تهیه قطعات یدکی و ضروری هواپیما نیز در این شرایط برای ایران دشوار است و مانور ایران در خرید هواپیماهای دست دوم نیز با در نظر گرفتن تحریم‌ها محدود شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عمر متوسط ناوگان هوایی ایران حدود «۲۲.۵ سال» است که کاهش این رقم به «۱۵ سال» نیازمند پنج میلیارد دلار هزینه است.

فرسودگی ناوگان هوایی ایران، سوانح هوایی مختلفی را در کارنامه هوایی ایران به ثبت رسانده است و خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است که در یک دهه گذشته، وقوع حدود «۱۵ سانحه جدی هوایی» در ایران جان «بیش از ۹۰۰ تن را گرفته است».
XS
SM
MD
LG