لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

رضا کرمانی از اعضای حزب پان‌ایرانیست بازداشت شد


رضا کرمانی، عضو حزب پان ایرانیست
رضا کرمانی، عضو حزب پان ایرانیست
همسر رضا کرمانی از اعضای حزب «پان ایرانیست» روز دوشنبه اعلام کرد آقای کرمانی که پیشتر از سوی دادگاه به یک سال زندان محکوم شده بود، روز شنبه در منزل خود بازداشت و به زندان منتقل شده است.

مهری علیایی در گفت‌ و‌ گو با رادیو فردا گفت که روز شنبه دو فرد لباس شخصی و دو افسر به منزل این فعال کهنه کار سیاسی در کرج مراجعه کرده و پس از تفتیش محل، رضا کرمانی ۷۷ ساله را بازداشت کرده و با خود برده‌اند.

این در حالی است که به گفته مهری علیایی، آقای کرمانی «یک هفته تا ۱۰ روز» برای معرفی خود به عوامل قضایی فرصت داشت و قصد داشت پیش از پایان موعد خود را معرفی کند.

خانم علیایی همچنین گفته است که بر اساس حکم، قرار بود آقای کرمانی دوران حبس خود را در زندان رجایی شهر بگذراند، اما مقامات مسئول وی را به زندان قزل حصار انتقال داده‌اند.

آقای کرمانی تا کنون دو بار با منزل تماس گرفته است.

گفت‌و‌گوی بکتاش خمسه‌پور با همسر رضا کرمانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم


رضا کرمانی بهمن‌ماه سال گذشته به حکم دادگاه انقلاب کرج به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.

در همین زمینه، وبسایت حزب پان‌ایرانیست که در خارج از ایران است، نوشته است که «گفت‌ و‌ گو با رسانه‌های بیگانه» از دیگر اتهامات رضا کرمانی است.

این سایت افزوده است: بازداشت آقای کرمانی علیرغم بیماری‌های جسمی متعدد وی نظیر «ناراحتی قلبی و ابتلا به سرطان» صورت گرفته است.

مهری علیایی فرد روز دوشنبه به رادیو فردا گفت که در چند وقت گذشته مأموران امنیتی بارها برای آقای کرمانی مزاحمت ایجاد کرده‌اند و توضیح داد که رضا کرمانی یک‌بار در جاده اصفهان ربوده شده است و یک‌بار هم زمانی که قصد شرکت در مراسم چهلم ابراهیم میرانی، از اعضای پیشکسوت حزب «پان ایرانیست» را داشته، در فرودگاه بازداشت شده است.

همچنین به گفته همسر آقای کرمانی، ماموران تا کنون چندین بار منزل آن‌‌ها را مورد تفتیش قرار داده‌اند و علاوه بر مصادره مقادیر زیادی کتاب، وسایل شخصی آن‌ها از جمله دوربین و لپ‌تاپ را نیز با خود برده‌اند.

حزب پان ایرانیست که بر اتحاد کلیه اقوام و نژادهای ایرانی تأکید دارد، سال ۱۳۳۰ از سوی محسن پزشکپور تاسیس شد. آقای پزشک‌پور دی‌ماه سال گذشته در تهران از دنیا رفت.

کانون اصلی فعالیت حزب پان ایرانیست که در دوره‌های گوناگون مجلس شورای ملی در این مجلس نماینده داشت، پس از انقلاب و اعدام محمدرضا عاملی تهرانی، از اعضای ارشد آن، به خارج از کشور منتقل شد، اما آقای پرشکپور در سال ۱۳۷۰ به ایران بازگشت و فعالیت‌های خود را به طور غیر رسمی از سر گرفت.

با این حال در این دوره فعالیت کنگره دهم این حزب در سال ۸۴ با یورش نیروهای امنیتی ناکام ماند و در پی آن تعدادی از اعضا بازداشت و پس از محاکمه با حبس‌های طویل‌المدت روبه‌رو شدند.
XS
SM
MD
LG