لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی درگذشت


سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان- مارس ۱۹۹۸
سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان- مارس ۱۹۹۸
پادشاهی عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه‌ای از مرگ سلطان‌ بن عبدالعزیز، ولیعهد این کشور خبر داد. مرگ ولیعهد عربستان در حالی صورت گرفته است که پادشاه عربستان نیز به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته و همچنان بستری است.

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان که نزدیک به پنج دهه وزارت دفاع عربستان را نیز برعهده داشت، از اواسط ماه ژوئن میلادی برای درمان به آمریکا رفته بود و در ماه ژوئیه تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، اما از آن زمان تا کنون هیچ اطلاعاتی در مورد وضعیت جسمانی وی منتشر نشده بود.

گفته می‌شود که سلطان بن عبدالعزیز، که نزدیک به ۸۶ سال سن داشت، از بیماری سرطان روده رنج می‌برد و در نهایت نیز بامداد شنبه بر اثر گسترش این بیماری در بیمارستانی در نیویورک جان باخته است.

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته است که ولیعهد سلطان از یک ماه پیش به «مرگ بالینی» دچار شده بود و با کمک دستگاه‌های مختلف پزشکی به زندگی ادامه می‌داد.

به دنبال مرگ ولیعهد عربستان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده ضمن ابراز تأسف از این واقعه، با تأکید بر این که روابط عربستان و آمریکا «محکم و پایدار» است، گفت که آمریکا مشتاق است در سال‌های پیش‌ رو همچنان با عربستان همکاری داشته باشد.

به گزارش وبسایت وزارت دفاع عربستان سعودی، سلطان بن عبدالعزیز که متولد ریاض، پایتخت عربستان بود، سال ۱۹۴۷ به حکمرانی ریاض منصوب شد و سال ۱۹۵۳ نیز به عنوان نخستین وزیر کشاورزی عربستان مشغول به کار شد.

دو سال پس از بر عهده گرفتن پست وزارت کشاورزی، سلطان بن عبدالعزیز وزارت حمل و نقل عربستان را بر عهده گرفت و پس از آن، در سال ۱۹۶۲ بر مسند وزارت دفاع و هوانوردی تکیه زد.

سلطان بن عبدالعزیز، برادر ناتنی ملک عبدالله، پادشاه عربستان، از سال ۲۰۰۵ به عنوان ولیعهد بزرگترین کشور صادر کننده نفت در جهان انتخاب شده بود.

مرگ وی روز شنبه در حالی به وقوع پیوسته است که ملک عبدالله ۸۷ ساله، نیز حدود یک هفته پیش از ناحیه کمر تحت عمل جراحی قرار گرفته و همچنان در بیمارستانی در ریاض بستری است.

حال با مرگ سلطان بن عبدالعزیز، گمانه‌زنی‌ها حاکی است که شاهزاده نایف، برادر تنی ولیعهد سلطان و دیگر برادر ناتنی ملک عبدالله، به عنوان ولیعهد جدید معرفی خواهد شد.

نایف‌ بن عبدالعزیز ۷۸ ساله، که از سال ۱۹۷۵ وزارت کشور عربستان را بر عهده دارد، مارس سال ۲۰۰۹ به عنوان معاون دوم نخست وزیر نیز انتخاب شد.
XS
SM
MD
LG