لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۱

پروژه یک میلیارد دلاری متروی تبریز به سپاه پاسداران رسید


قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران با امضای قراردادی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان، حدود یک میلیارد دلار، با شهرداری تبریز، مسئولیت احداث خط دو متروی شهر تبریز را بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، این قرارداد روز پنج‌شنبه بین شهردار تبریز و معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به امضا رسید تا سپاه بر اساس آن طولانی‌ترین خط از خطوط چهارگانه متروی تبریز را به طول ۲۲ کیلومتر و ۴۰۰ متر و با بیش از ۲۰ ایستگاه راه‌اندازی کند.

برای راه‌اندازی این مترو ۷ سال زمان و ۱۲۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

این قرارداد در حالی با سپاه به امضا رسیده است که قرارگاه خاتم‌الانبیا در سال‌های گذشته طرح‌های عمرانی گسترده‌ای را در کشور بر عهده گرفته است.

از قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به عنوان بزرگ‌ترین پیمانکار طرح‌های عمرانی در ایران نام برده می‌شود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که از زیر مجموعه‌های سپاه پاسداران است از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش داده و توانسته پروژه‌های بسیاری را در حوزه نفت و گاز و راه‌سازی با کمک دولت در دست بگیرد.

شهریورماه سال جاری فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرده بود: «هم‌اکنون خلاء پیمانکاری در حوزه نفت و گاز کشور مشهود است و بر این اساس و با توجه به ضرورت تسریع در روند بهره‌برداری از میادین مشترک نفتی، این قرارگاه انگیزه مضاعفی برای حضور در پروژه‌های نفتی یافته است.»

قرارگاه خاتم‌الانبیا هم‌اینک بزرگ‌ترین طرف قراردادهای پروژه‌های دولتی است و ظرف چهار سال اخیر تعداد ۱۵۰۰ مورد از مهم‌ترین پروژه‌های دولتی را در اختیار خود گرفته ‌است.

دارایی‌های این مجموعه اقتصادی از بودجه دولتی جداست و مشمول هیچ‌گونه نظارت دولتی نیز نمی‌شود.

رستم قاسمی، وزیر نفت و فرمانده پیشین قرارگاه‌خاتم‌الانبیا، مردادماه امسال با اظهار این‌که این قرارگاه در ایران «بیش از ۱۰ هزار پروژه» انجام داده است، تأکید کرده بود که این نهاد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید هرچه بیشتر تقویت شده و جایگزینی برای شرکت‌های بزرگ خارجی باشد.

قرارگاه خاتم الانبیا سال ۱۳۶۸ به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و توسط محسن رضایی تاسیس شد و هم‌اینک، بنا به گزارش سپاه به کمیسیون بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ایران و خارج از کشور دارد.

این نهاد وابسته به سپاه از جمله شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی است که در کنار سایر شرکت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی هدف تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته‌ است.
XS
SM
MD
LG