لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

حذف نقاشی دیواری شاهنامه از دیوارهای بلوار فردوسی مشهد


دیواری که زمانی تصاویری از شاهنامه فردوسی را به نمایش می‌گذاشت- مشهد
دیواری که زمانی تصاویری از شاهنامه فردوسی را به نمایش می‌گذاشت- مشهد
اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی روز دوشنبه یک نقاشی دیواری در شهر مشهد با موضوع شاهنامه فردوسی را که بلندترین نقاشی دیواری در ایران به شمار می‌رفت به طور کامل پاک کرد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز سه‌شنبه گزارش کرد که نقاشی دیواری میدان فردوسی مشهد «شبانه» (دوشنبه شب) به طور کامل از سوی اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی پاک شده است.

بر اساس عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری مهر، پس از محو کامل این اثر بر روی این دیوار نوشته شده است که ملک مزبور موقوفه امام رضاست.

به نوشته خبرگزاری مهر، طول این اثر هنری پنج‌هزار متر مربع بوده است، با این‌حال هادی مظفری، مدیر هنری شهرداری مشهد، می‌گوید نقاشی دیواری شاهنامه دو هزار و ۲۰۰ متر مربع و بلندترین نقاشی دیواری در سطح کشور بوده است.

آقای مظفری روز سه‌شنبه ضمن ابراز تأسف شدید از محو این اثر تأکید کرد که برای خلق این نقاشی که حاصل کار یک‌ساله یک تیم هنری از هنرمندان شهر مشهد بود، بیش از ۴۵ میلیون تومان بودجه صرف شده بود.

شاهنامه، بلندترین نقاشی دیواری در ایران به شمار می‌رفت.
ابوالقاسم فردوسی، شاعر بلندآوازه ایرانی زاده توس، که در قرن چهارم هجری شمسی می‌زیست، حدود ۳۰ سال از عمرش را برای نگارش شاهنامه صرف کرد.

به گفته آقای مظفری، این نقاشی دیواری روایتی بود از نبردهای حماسی فردوسی و بر روحیه یکتاپرستی و سلحشوری ایرانیان تأکید داشت.

در حال حاضر، «بنیاد فردوسی»، که یک مرکز غیردولتی و مردم‌نهاد است از جمله مراکزی است که در زمینه بزرگداشت فردوسی در استان‌های مختلف اقداماتی را انجام می‌دهد.

براساس پیشنهاد بنیاد فردوسی، سال ۱۳۸۸ به عنوان «هزاره سرایش شاهنامه» ازسوی یونسکو، نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، به ثبت رسید.

چندی پس از ثبت این عنوان در یونسکو، بنیاد فردوسی اعلام کرد که به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی تمامی طرح‌های مربوط به بزرگداشت فردوسی متوقف شده است، اگرچه بعدها اعلام شد که برای پاس‌داشت هزارمین سال نگارش شاهنامه قرار بر این است برنامه‌هایی در استان تهران به اجرا در بیاید.

علاوه بر این در سال ۸۸ بر اساس پیشنهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، طرح ایجاد «جایزه جهانی فردوسی» به سازمان یونسکو ارسال شد که بر اساس اخبار منتشر شده هنوز تصویب این جایزه به پایان نرسیده است.

یاسر موحد‌فرد، دبیر کل بنیاد فردوسی، در سال ۸۸ با تأکید بر این‌که این بنیاد با هزینه خصوصی تأسیس شده از عدم همکاری دولت با این بنیاد انتقاد و همچنین تأکید کرده بود که اداره ارشاد استان خراسان رضوی موانعی را پیش پای این بنیاد می‌گذارد.

در همان ‌سال و در آستانه روز بزرگداشت فردوسی در اردیبهشت‌‌ماه همچنین یکی از فعالان فرهنگی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از تخریب بنای در دست ساخت بنیاد فرهنگی فردوسی از سوی شهرداری اصفهان و مدیریت پروژه پارک طبیعی شرق اصفهان خبر داد.
XS
SM
MD
LG