لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

پروازهای شاتل ناسا با فرود «آتلانتیس» پس از ۳۰ سال پایان یافت


شاتل«آتلانتیس»بامداد پنجشنبه در مرکز فضایی کِنِدی در فلوریدا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:18 0:00

شاتل فضا پیمای «آتلانتیس»، روز پنجشنبه پس از طی ۸.۴ میلیون کیلومتر، حدود ساعت شش صبح به وقت محلی، در مرکزی فضایی کِنِدی، در ایالت فلوریدای آمریکا فرود آمد و به مأموریت ۱۳ روزه خود و پروژه پروازهای شاتل ناسا پایان داد.

پروازهای شاتل سازمان فضایی آمریکا، ناسا، روز پنجشنبه با فرود موفقیت آمیز شاتل فضا پیمای «آتلانتیس» به همراه چهار سرنشین در مرکز فضایی کِنِدی، پس از ۳۰ سال به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاتل فضا پیمای «آتلانتیس»، روز پنجشنبه پس از طی ۸.۴ میلیون کیلومتر، حدود ساعت شش صبح به وقت محلی، در مرکزی فضایی کِنِدی، در ایالت فلوریدای آمریکا فرود آمد و به مأموریت ۱۳ روزه خود و پروژه پروازهای شاتل ناسا پایان داد.

با فرود روز پنجشنبه «آتلانتیس» که سی و سومین مأموریت خود را به پایان رساند، ۱۳۵ پرواز شاتل به ایستگاه بین‌المللی فضایی، در کارنامه ۳۰ ساله ناسا به ثبت رسید.

سازمان فضایی آمریکا در این سه دهه با پنج فضا پیمای شاتل؛ «کلمبیا»، «چَلِنجِر»، «دیسکاوری»، «آتلانتیس» و «ایندِوِر» به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر کرد.

شاتل «کلمبیا»، نخستین شاتل ناسا بود که سال ۱۹۸۱، در بیستمین سالگرد پرواز یوری گاگارین به خارج از جو زمین، مأموریت خود را آغاز کرد.

«کلمبیا» سال ۲۰۰۳، حین بیست و هشتمین مأموریت خود، زمانی که پس از مأموریت ۱۶ روزه خود به سمت زمین در حرکت بود، حدود ۱۵ دقیقه پیش از فرود در مرکز فضایی کِنِدی، دچار سانحه شد و هفت سرنشین آن جان باختند.



پیش از آن و سال ۱۹۸۶ نیز شاتل «چَلِنجِر» حدود یک دقیقه پس از اینکه برای آغاز دهمین مأموریت خود از زمین بلند شد، بر اثر نقص فنی از بین رفت و موجب مرگ هفت سرنشین خود شد.

در این میان فضاپیماهای «دیسکاوری» و «ایندِوِر» اما هر کدام به ترتیب ۳۹ و ۲۵ مأموریت فضایی را با موفقیت به پایان رسانده‌اند.

با پایان یافتن پروژه پروازهای شاتل از سوی ناسا، فضا پیماهای این مرکز به موزه منتقل خواهند شد.

با پایان گرفتن ِ پروژه شاتل‌ها، از این پس تحقیقات در ناسا «سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا» بر روی سفر های دور دست از جمله به خرده سیاره‌ها و مریخ تمرکز خواهد یافت.

با بازنشستگی پروژ پرواز شاتل ناسا، از این پس فضانوردان برای رفت و آمد به ایستگاه بین‌المللی فضایی از فضاپیماهای سویوزِِ روسیه استفاده خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG