لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

«استاکس نت برنامه اتمی ایران را دو سال به تعویق انداخت»


یک کارشناس کامپیوتری آلمانی که از نخستین افرادی است که کدهای برنامه استاکس نت را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است می‌گوید کرم استاکس نت اجرایی شدن برنامه اتمی ایران را «دو سال» به تعویق انداخته است.

آقای لانگر ،چهارشنبه، ۲۴ آذر، در مصاحبه تلفنی با روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» با اشاره به عقب افتادن «دو ساله» برنامه اتمی ایران به دلیل نفوذ کرم استاکس نت به مراکز کنترل هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت: «این [کرم اینترنتی] تقریبا به اندازه حمله نظامی موثر و یا شاید بهتر بود زیرا کشتاری به همراه نداشت و یک جنگ تمام عیار نبود. از دیدگاه نظامی، این یک موفقیت بزرگ بود.»

وی افزود که بهترین کاری که ایران می‌تواند انجام دهد این است که تمامی کامپیوترهایی را که به این کرم آلوده شده‌اند از دور خارج کند و افزود که جمهوری اسلامی همچنین باید از پاک بودن کامپیوترهایی که از خارج از این مراکز برای‌ آن‌ها فعالیت می‌کردند نیز اطمینان حاصل کند.

آقای لانگر در این زمینه گفت: «پاک کردن تأسیسات [مراکز کنترل هسته‌ای] از استاکس نت به شدت دشوار است و ما می‌دانیم که ایران در فناوری اطلاعات قابلیت چندانی ندارد... اگر می‌خواهند کارآیی سیستم‌هایشان را به دست آورند باید از دست این ویروس خلاص شوند و این کار زمان می‌برد... سپس آن‌ها نیاز دارند تا تجهیزاتی را جایگزین کنند... همچنین آن‌ها باید سانتریفیوژهای نطنز را دوباره بسازند و احتمالا یک توربین تازه برای بوشهر خریداری کنند.»

جمهوری اسلامی «غربی‌ها‌» و «کارشناسان خارجی را که در مراکز صنعتی ایران تردد داشته‌اند» به انتشار این کرم رایانه‌ای متهم کرده است.

همچنین به نوشته «جروزالم پست» گمانه‌زنی‌های گسترده حاکی از این است که یکی از واحدهای اطلاعات نظامی اسرائیل که مشهور به داشتن قابلیت‌های پیشرفته در گردآوری اطلاعات از طریق ردیابی سیگنال‌ها است، خالق این کرم اینترنتی بوده است.

آقای لانگر نیز در گفت‌ و گو با این روزنامه اظهار کرده است که حد‌اقل دو کشور و به گفته وی احتمالا آمریکا و اسرائیل پشت ماجرای استاکس نت که به گفته وی «از پیشرفته‌ترین و پرنفوذترین نرم‌افزارهای مخرب تاریخ است»، بوده‌اند.

وی با استناد به تحلیل کدهای استاکس نت و با اشاره به پیچیدگی این کدها گفته است: «ما می‌توانیم بگوییم که تولید [استاکس نت] باید سال‌ها به طول انجامیده باشد... این کار توسط یک هکر انجام نشده است، کار یک کشور است و ما می‌توانیم بگوییم که یک کشور نیز به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.»

اسرائیل تا کنون به ادعاهایی مبنی بر دخالت این کشور در آلوده کردن مراکز کنترل هسته‌ای جمهوری اسلامی واکنش نشان نداده است.

شرکت امنیت رایانه‌ای «سیمَنتِک» در ماه جاری اعلام کرد که کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که با نفوذ در مراکز کنترل هسته‌ای ایران اختلالاتی را به وجود آورده است، ممکن است برای ایجاد اختلال در موتور سانتریفیوژهای گازی غنی‌سازی اورانیوم ایران طراحی شده باشد.

کشورهای غربی ابعاد این اختلالات را گسترده می‌دانند و این در حالی است که ایران اعلام کرده است که این کرم رایانه‌ای نتوانسته‌ است به نیروگاه هسته‌ای آسیبی چندانی برساند.
XS
SM
MD
LG