لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

گزارشگر رادیو اروپای آزاد در ترکمنستان به پنج سال حبس محکوم شد


دولتمراد یازقلی‌یِف
دولتمراد یازقلی‌یِف
دادگاهی در ترکمنستان یک گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی را به اتهام «تشویق یکی از خویشاوندان خود به خودکشی» به پنج‌ سال حبس محکوم کرد. سازمان گزارشگران بدون مرز این اتهام علیه خبرنگار ترکمن را «مضحک» خوانده است.

دادگاه ترکمنستان در حالی در ۱۲ مهرماه دولت‌مراد یازقلی‌یف را به این اتهام به پنج‌ سال حبس محکوم کرد که به گفته بخش ترکمن رادیو اروپای آزاد، آقای یازقلی‌یف پیشتر به دلیل تهیه گزارش از انفجارهای مرگبار در انبار مهماتی در خارج از عشق‌آباد از سوی مقام‌های این کشور مورد تهدید قرار گرفته بود.

به دنبال رشته انفجارهایی که ۱۷ خردادماه در نزدیکی عشق‌آباد،‌ پایتخت ترکمنستان، به وقوع پیوست، دولت این کشور اعلام کرد که ۱۵ تن جان خود را در اثر این سانحه از دست داده‌اند.

این در حالی است که شاهدان عینی اعلام کرده بودند که تعداد مجروحین و تلفات این حادثه بیشتر از این رقم بوده است.

آقای یازقلی‌یِف که پس از وقوع این سانحه در محل حاضر بود و یکی از نخستین خبرنگارانی بود که انفجارهای مزبور را پوشش داد، بعدها در نوشته‌های ارسالی خود برای رادیو اروپای آزاد ضمن انتقاد از واکنش دیرهنگام دولت به این انفجارها اعلام کرد که «صدها تن» بر اثر این انفجارها کشته شده‌اند.

وی روز ۲۴ خرداد از سوی مقامات امنیتی بازداشت شد و مورد بازجویی قرار گرفت و این مقامات در جریان بازجویی دولت‌مراد یازقلی‌یف را به نشر «افترا و اطلاعات تحریک‌آمیز» متهم کردند، اتهاماتی که از سوی آقای یازقلی‌یِف رد شده است.

با این‌حال، اکنون دادگاه ترکمنستان می‌گوید آقای یازقلی‌یف نه به خاطر گزارش‌های خبری خود که به اتهام «تشویق یکی از خویشاوندان خود به خودکشی» متهم و به پنج سال زندان محکوم شده است.

خانواده دولت‌مراد یازقلی‌يف می‌گویند به میان کشیدن یک چنین اتهامی و متعاقب آن صدور حکم پنج سال حبس برای آقای یازقلی‌یِف، به تلافی فعالیت‌های خبرنگاری او صادر شده است.

استیون کورن، مدیر رادیو اروپای آزادی/رادیو آزادی پرونده اتهامی علیه یازقلی‌یف را «بی عدالتی» توصیف کرده و گفته است: «این یک محاکمه ساختگی بود و حکم بی رحمانه نشان می دهد که مقام های ترکمنستان در برخورد با رسانه ها به قوانین و هنجارها احترامی قایل نیستند.»

آقای کورن افزوده است: « رادیواروپای آزادی/رادیو آزادی ضمن اعتراض جدی به این حکم انتظار دارد که دیگر سازمان های بین المللی این اقدام را محکوم کنند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز از صدور حکم حبس برای آقای یازقلی‌یِف ابراز تعجب و ناراحتی کرده و آن را نتیجه «گزارش‌های صریح و تحقیقی» آقای یازقلی‌یِف دانسته است.
XS
SM
MD
LG