لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۲

گروه آمریکایی: رنو و نیسان تجارت با ایران را متوقف کنند


یکی از حامیان گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»
یکی از حامیان گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»
یک گروه با نفوذ آمريکايی که با برنامه هسته‌ای ایران مخالف است از شرکت‌های خودروسازی رنو و نیسان خواسته است تا با مد نظر قرار دادن برنامه «مشکوک» هسته‌ای ایران، تجارت با جمهوری اسلامی را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده به کارلوس گون، مدیر گروه خودروسازی «رنو- نیسان» آورده است که تجارت این مجموعه با ایران به معنای «حمایت مستقیم از توان جمهوری اسلامی در توسعه غیرقانونی برنامه تولید سلاح اتمی، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران و جانبداری از کارزار بی‌رحمانه جمهوری اسلامی در سرکوب مردم ایران است».

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که شخصیت هايی چون دنيس راس، ديپلمات سابق، جيمز وولسی، رييس سابق سازمان سيا و فرانسيس تاوسند، مشاور سابق امنيت ملی کاخ سفيد در آن عضویت دارند، مدعی شده است در حالی که دیگر گروه های صنعتی از همکاری با جمهوری اسلامی کنار کشیده‌اند، خودروسازی رنو سطح تولید خود را در ایران «دو برابر» کرده و از تولید «۵۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۰ به بیش از ۹۳ هزار و ۵۰۰ خودرو در سال ۲۰۱۱» رسانده است.

این نامه به امضای مارک والاس، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل و رييس فعلی گروه « اتحاد عليه ايران هسته‌ای» رسیده است.

آقای والاس در این نامه با اشاره به امضای قریب‌الوقوع قرارداد یک میلیارد دلاری آمریکا با خودروسازی نیسان بر سر تولید تاکسی‌های نیویورک آورده است: «مالیات‌پردازان نیویورک نباید به شرکت‌هایی مانند نیسان سود برسانند که از حکومتی حمایت می‌کند که حامی اصلی تروریسم است و با القاعده متحد شده است».

جمهوری اسلامی بارها از سوی آمریکا متهم شده است که به تعدادی از اعضای القاعده در ایران پناه داده است.

گروه فعالان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» هفته گذشته نیز خواستار آن شد که دو کارخانه خودروسازی جنرال موتورز و پژو معاملات خود را با ایران متوقف کنند.

به دنبال این درخواست، سخنگوی شرکت خودروسازی آمریکایی جنرال موتورز که اخیرا هفت درصد از سهام شرکت خودروسازی پژو- سیتروئن را خریداری کرده است، گفت که این شرکت از چندی پیش همکاری خود را با ایران متوقف کرده است.

«اتحاد علیه ایران هسته‌ای» سال گذشته نیز خواستار توقف همکاری های شرکت خودروسازی هیوندای با ایران شده بود. روز ۱۵ فروردین ماه سال جاری روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که شرکت خودروسازی هیوندای همکاری‌های گسترده خود را با ایران متوقف کرده است.
XS
SM
MD
LG