لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

تداوم اعتراض‌ها در قاهره و تأکید آمریکا بر انتقال سریع قدرت در مصر


اعتراض‌ها در قاهره- ۲ آذرماه ۱۳۹۰
اعتراض‌ها در قاهره- ۲ آذرماه ۱۳۹۰
یک روز پس از آن‌که ارتش مصر از کشته‌شدن ده‌ها معترض در هفته گذشته در مصر پوزش خواست، آمریکا خواستار انتقال سریع قدرت و تشکیل دولتی غیرنظامی شد. در عین حال گزارش‌ها در روز جمعه حاکی از تجمع ده‌ها هزار معترض در میدان تحریر قاهره است.

به گزارش آسوشیتد پرس، کاخ سفید روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای آمریکا ضمن ابراز تأسف از کشته شدن معترضان در مصر، با تأکید بر این‌که در جریان تلاش مردم مصر برای تشکیل یک دموکراسی «درخور تاریخ مصر»، پا به پای آن‌ها خواهد ایستاد از ارتش مصر خواست تا قدرت را هرچه سریع‌تر به حکومتی غیرنظامی واگذار کند.

در جریان یک هفته تجمع اعتراضی علیه تمرکز قدرت در دست ارتش مصر که از زمان سرنگونی حسنی مبارک اداره کشور را در دست دارد، دستکم ۴۱ معترض جان باخته و بیش از دو هزار تن مجروح شده‌اند.

ارتش مصر روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود از کشته شدن معترضان پوزش خواست و تعهد کرد تا کسانی را که مسئول کشته شدن این افراد در میدان تحریر قاهره و دیگر نقاط مصر شده‌اند، محاکمه کند.

معترضان خواستار برکناری فوری رژیم نظامیان در مصر هستند و تأکید کرده‌اند تا زمان انتقال قدرت و تشکیل دولت غیر نظامی به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.

کاخ سفید آمریکا نیز روز جمعه در بیانیه خود آورد: «معتقدیم که گذار به دموکراسی در مصر باید ادامه پیدا کند و انتخابات (پارلمانی) باید در اسرع وقت صورت بگیرد. باید تمامی اقدامات لازم انجام شود تا امنیت در مصر تأمین شود و از ارعاب جلوگیری شود.»

در این بیانیه همچنین آمده است که انتقال قدرت و تشکیل دولت غیرنظامی باید از هر لحاظ پاسخگوی خواسته‌های قانونی مردم مصر باشد.

علیرغم درخواست مردم مصر برای تشکیل هرچه سریعتر دولت غیرنظامی در مصر، حاکمان نظامی مصر اظهار کرده‌اند که انتخابات پارلمانی این کشور طبق برنامه‌ریزی اولیه پیش خواهد رفت و از دوشنبه آغاز خواهد شد.

روز جمعه، در پی فراخوان فعالان سیاسی مصر، ده‌ها هزار معترض با حضور در میدان تحریر قاهره، بار دیگر خواستار انتقال سریع قدرت شده‌اند و انتظار می‌رود که بر تعداد معترضان افزوده شود.

آسوشیتد پرس از حضور محمد‌البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی برنده نوبل صلح در میدان تحریر خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرده است که پس از نماز جماعت روز جمعه، ده‌ها هزار نفر به رهبری شیخ مظهر شاهین، امام جماعت قاهره به سمت میدان تحریر روان شده‌اند و تأکید کرده‌اند تا زمان به تحقق پیوستن خواسته‌هایشان در میدان می‌مانند.
XS
SM
MD
LG