لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

دستکم «۳۷ نفر» در اعتراض های سوریه کشته شدند


یک معترض سوری در برابر سربازان رژیم بشار اسد.
یک معترض سوری در برابر سربازان رژیم بشار اسد.
شورای عمومی انقلاب سوريه – از تشکيلات مخالف نظام بشار اسد- اعلام کرد که روز سه شنبه اول آذرماه دستکم ۳۷ نفر در مناطق مختلف اين کشور به دست نيروهای دولتی کشته شدند. پنج نفر از کشته شدگان کودک بودند.

همانند چند هفته اخير، شهر حمص بيشترین سهم قربانيان را به خود اختصاص داد.

به رغم تعداد بالای کشته شدگان در نا آرامی های سوریه شهرهای این کشور همچنان شاهد تظاهرات اعتراض آميز است. ادامه اعتراض ها که در هفته اخير بر گستردگی آن افزوده شده و همچنين افزايش کشته شدگان به دست نيروهای امنيتی، نشان از اوج گيری بحران در سوريه دارد.

شدت گرفتن حوادث در سوریه به این معنی است که تلاش های عربی و بين المللی به منظور پايان بحران در این کشور تا کنون نتوانسته است موفق باشد. محوريت اين تلاش ها جلوگيری از ادامه خشونت ها در سوريه است.

شليک آتش به سمت دانش آموزان

خبرگزاری ها به نقل از فعالان سوری، از شليک آتش توسط نيروهای امنيتی به سمت دانش آموزان مدرسه «طيور الجنه» منطقه الحوله واقع در حومه حمص خبر می دهند.

دانش آموزان اين مدرسه تجمعی برگزار کرده بودند و عليه نظام بشار اسد شعار می دادند که ناگهان با آتش نيروهای امنيتی روبرو شدند. در اثر اين تيراندازی بلافاصله چهار تن از دانش آموزان جان خود را از دست دادند.

به گزارش روزنامه فرامنطه ای الشرق الاوسط، اين دانش آموزان عبارتند از عمار عميد اسماعيل (۱۳ ساله)، شحاده ايمن القاسم (۱۵ ساله)، عبد القادر ماهر رسلان (۱۰ ساله) و موسی الفرملی (۱۱ ساله). ديده بان حقوق بشر سوريه هم اين آمار را تاييد کرده است.

در شهر ديرالزور هم يک کودک ۱۲ ساله به ضرب گلوله نيروهای امنيتی کشته شد. به گزارش شبکه خبری الجزيره، در تظاهرات شبانه ای که در اين شهر برگزار شد، يک گردان از ارتش سوريه که خود را با نام «گردان قعقاع» معرفی کرد، می گوید که از ارتش دولتی جدا شده و به صف معترضان پیوسته است.

فعالان معترض سوری همچنين اعلام کردند که نيروهای امنيتی و نظامی با پشتيبانی خودورهای زرهی به محله البياضه و همچنين شهرها و روستاهايی در استان های حمص و حماه يورش بردند.

در گلوله باران مزرعه ای واقع در منطقه الحوله در استان حمص، شماری از کشاورزان جان خود را از دست دادند. اين کشاورزان به منع آمد و شدی که نيروهای امنيتی و ارتش از بلندگوها اعلام کردند، توجه نکردند.

اتحاديه شوراهای محلی هماهنگی اعتراض ها اعلام کرد که محله قلعه المضيق حمص در معرض گلوله باران تانک های ارتش و شليک بی هدف آتش نيروهای امنيتی قرار گرفت.

تظاهرات اعتراض آميز در شهر معره النعمان استان ادلب، با شليک آتش از سوی نيروهای امنيتی روبرو شد. همچنين ده هاتن از تظاهر کنندگان دستگير شدند.

در استان درعا نيروهای امنيتی به يکی از مدارس شهر درعا يورش برده و شماری از دانش آموزان و معلمان را دستگير کردند. اهالی که به مدرسه رفته و سعی کردند فرزندان خود را از چنگ نيروهای امنيتی آزاد کنند، در معرض آتش نيروهای امنيتی قرار گرفتند. شماری از دانش آموزان به شدت توسط نيروهای امنيتی ضرب و شتم شدند.

خدمات اساسی شهری از جمله برق و تلفن از چند هفته پيش در شهر حمص قطع است. اين وضعيت باعث شد که در روزهای اخير صدها خانواده از اين شهر به لبنان پناه ببرند.

بيش از هشت ماه از آغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد. معترضان خواستار سرنگونی نظام بشار اسد ریيس جمهوری اين کشور هستند. اعتراض ها توسط نيروهای امنيتی و ارتش سرکوب می شود.

بر پايه آخرين آمار سازمان ملل متحد، تا کنون بيش از ۳۵۰۰ نفر در جريان سرکوب ها کشته شده اند. مقام های سوری از گستردگی اعتراض ها را رد کرد و می گويند که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست هستند.

معترضان اما اين روايت را رد کرده و آن را بهانه ای برای سرکوب اعتراض های مسالمت آميز می دانند.

محکوميت سوريه در شورای حقوق بشر

کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه در قطعنامه ای دولت سوريه را به دليل سرکوب معترضان محکوم کرد. پيش نويس اين قطعنامه با ۱۲۲ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۴۱ رای ممتنع تصويب شد.

اين اقدام در راستای فشارهای بين المللی بر نظام بشار اسد به منظور متوقف کردن سرکوب ها صورت گرفته است.

در متن قطعنامه آمده است: «کميسيون حقوق بشر ادامه تجاوزهای خطرناک و سازماندهی شده از سوی حکومت سوريه به حقوق بشر را محکوم می کند. اعدام های گسترده، استفاده مفرط ای خشونت، کشتن غيرنظاميان مدافع از حقوق بشر، دستگيری های گسترده، شکنجه، بدرفتاری با بازداشت شدگان و از جمله کودکان، از جمله مواردی است که حکومت سوريه به آن دست می زند. ما خواستار پايان فوری اين تجاوزها هستيم.»

اين قطعنامه پيامدهای قانونی برای سوريه ندارد اما نخستين حرکت بين المللی برای محکوميت سرکوب معترضان در اين کشور به شمار می آيد.

در ميان کشورهای عربی، لبنان، يمن و الجزاير به این قطعنامه رای ممتنع دادند. ديگر کشورهای عربی اما همه موافق اين قطعنامه بودند. البته به جز عراق که در جلسه رای گيری شرکت نکرد.

اين قطعنامه از سوی فرانسه، بريتانيا و آلمان ارائه و از سوی شش کشور عربی عربستان سعودی، قطر، اردن، مراکش، کويت و بحرين پشتيبانی شد.
سوريه سعی داشت مانع از تصويب قطعنامه شود و خواستار رای گيری برای رد پيش نويس آن شد. اما ۱۱۸ کشور با اين خواست نماينده سوريه در سازمان ملل متحد مخالفت کردند.

بشار الجعفری نماينده سوريه در سازمان ملل متحد کشورهای اروپايی را متهم به «تحريک جنگ طايفه ای» در سوريه کرد و قطعنامه را «اعلام جنگ عليه دمشق» توصيف کرد.

کنفرانس «پس از نظام سوريه» هفته آينده

شورای ملی معترض سوريه از همه گروه های اپوزيسيون اين کشور خواست هفته آينده در کنفرانسی که به منظور آماده سازی برای مرحله انتقالی برگزار خواهد شد، شرکت کنند. اين اقدام در راستای خواست اتحاديه عرب از اپوزيسون سوريه برای متحد شدن صورت می گيرد.

طيف های مختلف اپوزيسون سوريه اگرچه در برخی از روش ها اختلاف نظر دارند، اما همگی بر خواست سرنگونی نظام بشار اسد، متفق القول هستند.

محمد سرمينی، عضو شورای ملی سوريه، در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت که کنفرانس هفته آينده در قاهره پايتخت مصر با هماهنگی اتحاديه عرب برگزار خواهد شد.

اين در حالی است که قرار است روز پنجشنبه نشست فوق العاده وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب برای بررسی اوضاع در سوريه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG