لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۶

نخست وزير ترکيه به بشار اسد: به سرنوشت قذافی نگاه کن


رجب طیب اردوغان (راست) نخست وزیر ترکیه در یک نشست خبری با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در استانبول- هفتم ژوئن ۲۰۱۰.
رجب طیب اردوغان (راست) نخست وزیر ترکیه در یک نشست خبری با بشار اسد، رییس جمهوری سوریه در استانبول- هفتم ژوئن ۲۰۱۰.
رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه روز سه شنبه بار ديگر خواستار کناره گيری بشار اسد، رييس جمهوری سوريه شد.

آقای اردوغان خطاب به رييس جمهوری سوريه گفت: «برای آسايش مردم سوريه و منطقه صندلی ات را رها کن.»

وی افزود: «اگر می خواهی سرنوشت کسانی را که تا دم مرگ عليه مردم خودشان جنگيدند ببينی، نگاهی به آلمان نازی بينداز، به هيتلر، موسولينی و چائوشسکو در رومانی. اگر از اينها هم درس عبرت نمی گيری به رهبر سابق ليبی نگاه کن که ۳۲ روز پيش کشته شد.»

با ادامه سرکوب خشونت آميز معترضان در سوريه، موضع گيری های رهبران ترکيه عليه حکومت بشار اسد هم در چند هفته اخير روز بروز شديدتر شده است.

اکنون ترکيه کار حکومت بشار اسد را تمام شده می داند از جامعه جهانی می خواهد به ياری مردم سوريه بشتابد.

آقای اردوغان چند روز پيش خطاب به جامعه جهانی گفت که آنها بايد صدای فريادهای مردم سوريه را بشنوند و جلوی خونريزی ها را بگيرند.

تنش ميان ترکيه و سوريه که زمانی از متحدين نزديک يکديگر بودند با حمله هوادران بشار اسد به سفارت ترکيه در دمشق به اوج خود رسيد و ترکيه تمام ديپلمات های خود را از سوريه فرا خواند.

روز دوشنبه، ۳۰ آبان، نيز عده ای از سربازان سوری به سوی اتوبوس های حامل مسافران ترک در سوريه آتش گشودند.

آقای اردوغان در سخنرانی روز سه شنبه خود به اين حادثه هم اشاره کرد و از مسئولان حکومت بشار اسد خواست عاملان اين حمله را يافته و آنها را مجازات کنند.

ترکيه يکی از مهمترين حاميان اپوزيسيون سوريه است و شورای ملی سوريه که ائتلافی از احزاب، گروه ها و شخصيت های مخالف بشار اسد است جلسات خود را در استانبول برگزاری می کند.

گرچه آنکارا تاکنون شورای ملی سوريه را به عنوان نماينده مشروع مردم آن کشور به رسميت نشناخته است ولی گفته است که درخواست نمايندگان شورا برای افتتاح دفتر در آنکارا و يا استانبول را بررسی خواهد کرد.

در عين حال ترکيه به هزاران نفراز اهالی مناطق مرزی سوريه که به دنبال حمله نيروهای ارتش به ترکيه فرار کرده اند، پناه داده است.

در برخی از محافل سياسی ترکيه هم گفته می شود که دولت اردوغان مشغول بررسی طرحی برای ايجاد منطقه امن برای مردم سوريه در نقاط مرزی بين دو کشور است.
XS
SM
MD
LG