لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۳

عموی بشار اسد خواستار کناره‌گيری او از قدرت شد


رفعت الاسد عموی بشار اسد رئیس جمهور سوریه از او خواست هرچه سریع‌تر از قدرت کناره گیری کند تا مانع از در گرفتن جنگ داخلی در کشور شود.

از سویی کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد وقت آن رسیده تا بشار اسد از ریاست جمهوری کناره گیری کند. در همین راستا رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از سکوت غرب در مقابل بحران سوریه انتقاد کرد.

اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به عملیات جدا شدگان از ارتش سوریه علیه نیروهای دولتی، آن را نشانه‌ای از جنگ داخلی در این کشور دانست. اینها درحالی است که پنجشنه دستکم ۱۲ تن از معترضان سوری توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

بیش از هشت ماه از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در سوریه می‌گذرد. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد هستند. سازمان ملل متحد در آخرین آمار خود شمار کشته شدگان در نا‌آرامی‌های اخیر سوریه را بیش از ۳۵۰۰ نفر اعلام کرد.

رفعت الاسد: بشار کناره گیری کند

رفعت الاسد عموی بشار اسد پنجشنبه از او خواست هرچه سریع‌تر از قدرت کناره گیری کند تا مانع گرفتار شدن کشور در جنگ داخی شود. او در عین حال تاکید کرد که باید به بشار اسد اجازه ماندن در سوریه داده شود «زیرا او مسئول نا‌آرامی‌ها نیست.»

رفعت الاسد در گفت‌و‌گو با تلویزیون فرانسه اظهار داشت: «ماه‌ها بحران و نا‌آرامی سوریه را از یک رهبری واحد محروم کرد و ممکن است کشور به دست گروه‌های مسلح چند پاره شود و بیم آن می‌رود که نا‌آرامی‌هایی بد‌تر از جنگ داخلی لبنان در آن روی دهد.»

لبنان که در همسایگی سوریه قرار داد از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ شاهد جنگ داخلی خونین میان طوایف مختلف بود. این جنگ هزاران قربانی داشت.

رفعت الاسد افزود که بشار اسد با تکیه بر حس وطن پرستی‌اش باید از قدرت کناره گیری کند اما از کشور خارج نشود زیرا او مسئول نا‌آرامی‌ها نیست بلکه انباشته شدن مطالبات تاریخی باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده است.

رفعت الاسد فرمانده سابق ارتش سوریه و معاون اسبق حافظ اسد رئیس جمهور پیشین این کشور است. مشهور است که او عامل کشتار سال ۱۹۸۲ حماه در جریان سرکوب اعتراض‌های این شهر است. هنوز آمار دقیق کشته شدگان این حادثه مشخص نیست و آمار متفاوتی از ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار نفر برای آن اعلام شده است.

رفعت الاسد در دهه هشتاد به صف مخالفان برادرش حافظ است پیوست به همین دلیل به اروپا تبعید شد و از آن هنگان در تبعیدگاه زندگی می‌کند.

اشتون: وقت آن رسیده که اسد برود

کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که وقت آن رسیده تا بشار اسد از قدرت کناره گیری کند. او همچنین خواستار ادامه فشار بین المللی بر نظام سوریه برای متوقف کردن خشونت‌ها در این کشور شد.

اتحادیه اروپا تا کنون تحریم‌هایی علیه سوریه اعمال کردند که قرار گرفتن نام ۷۴ شخصیت سوری و در راس آنها بشار اسد و تحریم صنعت نفت سوریه از جمله آنها است.

اشتون که پس از گفت‌و‌گو با لاوروف سخن می‌گفت افزود: «آینده سوریه بر توانایی ما برای ادامه فشار بر نظام این کشور بستگی دارد تا مجبور شود خشونت را متوقف کرده و به خواسته مردم خود پاسخ گوید.»

او خاطرنشان کرد که در روزهای آینده اتحادیه اروپا گام‌های بیشتری برای فشار بر اسد برخواهد داشت.

از سویی سرگئی لاوروف در این کنفرانس خبری از اتحادیه عرب خواست برخی بند‌ها را به طرح خود که برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده بیفزاید و از دو طرف دولت و معترضان بخواهد به خشونت‌ها پایان دهند.

مقام‌های سوری می‌گویند که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست هستند. معترضان اما این روایت را رد کرده و می‌گویند بهانه‌ای است برای سرکوب نظامی اعتراض‌های مسالمت آمیز.

وزرای امور خارجه عرب در نشست شامگاه چهارشنبه ۱۶ نوامبر خود برای سوریه ضرب الاجلی سه روزه تعیین کردند که ظرف آن طرح اتحادیه را اجرا کند. برپایه این طرح که دولت سوریه با اجرای آن در روز دوم نوامبر موافقت کرده بود، دمشق متعهد شد که به حضور نیروهای مسلح دولتی در همه شهر‌ها و روستا‌ها پایان دهد، به شکلی فوری سرکوب معترضان را متوقف کند و به ناظران اتحادیه عرب و نمایندگان رسانه‌ها اجازه رفت و آمد آزادانه در سوریه بدهد. در مقابل اتحادیه عرب میزبان جلسات گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسون سوریه می‌شود.

لاوروف هشدار داد که در صورت ادامه حملات معترضات به ساختمان‌های دولتی، خشونت‌ها در سوریه می‌تواند به جنگ داخلی فراگیر تبدیل شود.

اشاره وزیر امور خارجه روسیه در این سخنان به حمله جدا شدگان از ارتش سوریه به پایگاه نیروی هوایی در حومه دمشق است. جدا شدگان از ارتش که می‌گویند به دلیل سرکوب معترضان غیر مسلح دست به این اقدام زده‌اند، گروهی با نام ارتش آزاد سوریه تشکیل داده‌اند. این گروه وظیفه خود را حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کرده است.

ماه گذشته روسیه و چین، قطعنامه محکومت نظام سوریه در شورای امنیت سازمان ملل که پیش نویس آن را برخی کشورهای اروپایی ارئه داده بودند را وتو کردند.

اردوغان: اگر سوریه نفت داشت غرب بحران را جدی می‌گرفت

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که در همایشی بین المللی در استانبول سخنرانی می‌کرد از موضع غرب در مقابل بحران سوریه انتقاد کرد و گفت: «اگر سوریه همچین لیبی نفت داشت غرب به گونه دیگر عمل می‌کرد و بر نظام اسد فشار بیشتری می‌آورد.»

سرکوب معترضان در لیبی باعث شد شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم به آغاز عملیات نظامی در این کشور به منظور حمایت از غیر نظامیان در آن بکند.

اردوغان غرب را متهم به «ولع» به نفت لیبی کرد و تاکید کرد که چون سوریه نفت ندارد غرب از انگیزه کافی برای موضع گیری جدی در مقابل سرکوب‌ها ندارد و «این وضعیت می‌تواند زخمی‌هایی چرکین در کالبد بشریت ایجاد کند.»

پیش نویس محکومیت نظام سوریه در سازمان ملل

در ادامه فشار‌ها بر نظام سوریه، دیپلمات‌هایی آلمانی اعلام کردند که آلمان، فرانسه بریتانیا، پیش نویس قطعنامه‌ای به نشست حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارئه خواهند داد تا پنجشنبه آینده به رای گذاشته شود.

سخنگوی هیات نمایندگی آلمان در سازمان ملل متحد گفت که سه کشور اروپایی از سوی برخی کشور‌ها برای ارائه پیش نویس پشتیبانی می‌شود و ممکن است برخی از کشورهای عرب نیز به ارائه دهندگان پیش نویس بپیوندند. او نامی از این کشورهای عربی به میان نیاورد اما شبکه الجزیره به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که اردن، کویت، لیبی، قطر، مراکش و عربستان سعودی به احتمال زیاد جز کشورهایی خواهند بود که در ارائه پیش نویس محکومیت نظام سوریه مشارکت کنند.

محکومیت سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌تواند عامل فشاری بر شورای امنیت برای صدور قطعنامه در درباره نا‌آرامی‌های این کشور باشد.

ادامه خونریزی در سوریه

از سوی دیگر شورای عمومی انقلاب سوریه اعلام کرد که پنجشنبه دست کم ۱۲ نفر و از جمله سه کودک توسط نیروهای امنیتی این کشور در مناطق مختلف کشته شدند. در همین حال اپوزیسیون سوریه از مردم این کشور خواست تا در دام جنگ داخلی نیفتد.

برپایه اعلام شورای عمومی انقلاب سوریه، از میان کشته‌ها، سه نفر از جمله یک دختر بچه هشت ساله در حمص بودند، در دیر الزور و ادلب نیز هر کدام سه نفر کشته شدند و در حماه یک نفر کشته شد. در دیر بعلبه واقع در استان حمص نیز نیروهای امنیتی به سمت تشییع جنازه یکی از کشته شدگان روزهای گذشته آتش گشودند.

بنا بر‌ این گزارش، نیروهای ارتش بیمارستان ملی در القصیر حمص را به پایگاهی نظامی تبدیل کرده‌اند مساله‌ای که باعث شد زخمی‌ها برای دستگیر نشدن از رفتن به بیمارستان امتناع کنند و بسیاری از آن‌ها در خانه‌ها بستری می‌شوند.

این در حالی است که تظاهرات شبانه در مناطق مختلف سوریه از جمله حومه دمشق، درعا، حمص، حماه، ادلب و دیر الزور ادامه یافت.

در همین حال چهره‌هایی از اپوزیسیون داخل و خارج به مردم سوریه هشدار دادند تا گرفتار در آنچه «دام جنگ طایفه‌ای که نظام با کمک برخی کشورهای خارجی در حال گستراندن آن است» نامیدند، نشوند. برهان غلیون رئیس شورای ملی معترض سوریه یکی از شخصیت‌هایی است که نظام حاکم در این کشور را به تلاش برای به راه انداختن جنگ داخلی متهم کرد.

شورای ملی سوریه گروهی است که ماه گذشته با حضور طیف‌های گسترده‌ای از اپوزیسیون سوریه اعلام موجودیت کرد.

اکثریت مردم سوریه سنی مذهب هستند اما اقلیت علوی مذهب قدرت را در این کشور در دست دارد.
XS
SM
MD
LG