لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۱

درخواست اخوان المسلمين برای دخالت نظامی ترکيه؛ ناظران اتحادیه عرب به سوریه می روند


تظاهرات ضد دولتی در حمص در یکشنبه گذشته
تظاهرات ضد دولتی در حمص در یکشنبه گذشته
محمد رياض شقفه ناظر کل گروه اخوان المسلمين سوريه از گروه های اپوزيسيون اين کشور اعلام کرد که مردم سوريه دخالت تظامی ترکيه در سوريه برای حمايت از غير نظاميان اين کشور را در مقابل سرکوب نيروهای نظامی می پذيرند.

بنا بر آخرين گزارش سازمان ملل متحد، شمار قربانيان سرکوب اعتراض ها در سوريه توسط نيروهای امنيتی از ۳۵۰۰ نفر تجاوز کرد. خواست معترضان سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور است.

به گزارش خبرگزاری رويترز شقفه در کنفرانسی خبری در استانبول ترکيه گفت جامعه جهانی بايد بشار اسد را منزوی کند تا مردم برای سرنگونی او پس از بيش از ۴ دهه حکومت خانواده اسد تشويق شوند.

فعاليت گروه اخوان المسلمين در سوريه ممنوعيت است و اعضای اين گروه به اعدام محکوم می شوند.

شقفه خاطرنشان کرد اگر نظام اسد سرکوب معترضان را متوقف نکند می توان دعوت به دخالت نظامی خارجی برای حمايت از غيرنظاميان کرد و در اين خصوص ترکيه بهترين گزينه است. او افزود: «چنانچه جامعه بين المللی اين نظام را منزوی کند، و سفرای خود را از دمشق فرا بخواند و سفرای نظام را اخراج کند، نظام خود را منزوی خواهد ديد و در اين صورت مردم سوريه راه را تا سرنگونی نظام ادامه خواهد داد.»

ناظر کل گروه اخوان المسلمين سوريه ادامه داد: «اما اگر جامعه بين المللی در اين زمينه کم کاری کند، ترکيه به عنوان کشور همسايه بايد بيش از ديگر کشورها برای حل اين اوضاع جدی تر باشد. مردم دخالت ترکيه را می پذيرند اما دخالت غرب را نمی خواهند.»

دمشق خواستار تعديل طرح اتحاديه عرب شد

نبيل العربی دبير کل اتحاديه عرب گفت که دولت سوريه خواستار تعديل در پروتکل اتحاديه عرب شد که بر مبنای آن قرار است ناظرانی به منظور زير نظر گرفتن اوضاع به اين کشور فرستاده شوند.

اتحاديه عرب در نشست چهارشنبه ۱۶ نوامبر وزرای امور خارجه اش ضرب الاجلی سه روزه به نظام سوريه برای موافقت با اجرای تعيين کرد. در اين نشست اتحاديه عرب در چارچوب طرحی که پيشتر ارائه داده بود پروتکلی ارائه داد که برپايه آن گروهی ناظر متشکل از ۵۰۰ شخصيت حقوقی، نظامی و رسانه ای به سوريه فرستاده شوند.

دولت سوريه که ادعا می کند در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست است، پيتشر گفته بود حاضر به پذيرش گروه ناظرانی است که از سوی اتحاديه عرب تعيين می شود.

برپايه طرحی که پيشتر اتحاديه عرب ارائه داده بود و دمشق با اجرای آن موافقت کرده بود، دولت سوريه متعهد شد به حضور نيروهای مسلح دولتی در همه مناطق و سرکوب معترضان پايان دهند، تمام بازداشت شدگان حوادث اخير را آزاد کند و به ناظران اتحاديه عرب و نمايندگان رسانه ها، اجازه رفت و آمد آزادانه به سوريه بدهد. در مقابل اتحاديه عرب ميزبان جلسات گفت و گو ميان دولت و اپوزيسون سوريه می شود.

دولت سوريه می گويد که بخش های عمده ای از طرح را اجرا کرده. معترضان و همچنين اتحاديه عرب می گويند که دمشق به توافقات خود پايبند نبوده و خشونت ها در سوريه ادامه يافته است.

العربی در بيانيه ای اعلام کرد که از وليد المعلم وزير امور خارجه سوريه نامه ای دريافت کرده که در آن خواستار اعمال تعديلاتی در پروتکل اتحاديه عرب شده است. او افزود که در خواست سوريه در دست بررسی است.

اتحاديه عرب در نشست شنبه ۱۱ نوامبر خود عضويت سوريه را در اين اتحاديه به حال تعليق در آورده بود.

اتحاديه عرب در ضرب الاجل سه روزه خود هشدار داده است چنانچه دولت سوريه با پروتکل ارسالی موافقت نکند، تحريم هايی اقتصادی و سياسی عليه آن اعمال خواهد شد.

هشدار ترکيه و فرانسه از جنگ داخلی در سوريه

از سوی ديگر آلن ژوپه وزير امور خارجه فرانسه جمعه گفت با هر گونه دخالت يک جانبه خارجی در سوريه مخالف است و چنين اقدامی بايد از راه سازمان ملل متحد صورت گيرد. او همچنين هشدار داد که چنانچه سوريه گرفتار جنگ داخلی شود، منطقه شاهد فاجعه انسانی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه در کنفرانس خبری مشترک خود در آنکارا با احمد داوود اغلو وزير امور خارجه ترکيه نسبت به پايبندی دولت سوريه به طرح اتحاديه عرب ابراز تشکيک کرد. او تاکيد کرد که فرانسه آماده همکاری با اپوزيسيون سوريه است.

چهارشنبه گذشته فرانسه سفير خود را از دمشق فراخواند و اعلام کرد از اپوزيسيون پشتيبانی خواهد کرد.

در اين کنفرانس خبری داوود ميز نسبت به خطر بروز جنگ داخلی در سوريه هشدار داد.

وزير امور خارجه ترکيه با اشاره به شدت يافتن درگيری های ارتش آزاد سوريه و نيروهای نظامی اين کشور در روزهای اخير گفت: هم اکنون اکثر مردم سوريه مورد حمله نيروهای امنيتی اين کشور قرار دارند .

ارتش آزاد سوريه نام گروهی است که جدا شدگان از ارتش اين کشور تشکيل داده و اعلام کرده اند وظيفه حمايت از تظاهرات مسالمت آميز را در برابر سرکوب نيروهای نظامی بر عهده دارند.

۲۱ کشته در جمعه اخراج سفرا

ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که در تظاهرات «جمعه اخراج سفرا» در اين کشور، دستکم ۲۱ نفر از جمله يک کودک در توسط نيروهای امنيتی کشته شدند.

در اين روز معترضان سوری در شعارهای خود از کشورهای جهان خواستند سفرای نظام سوريه را اخراج کرده و با اين نظام قطع رابطه کنند.

شورای عمومی انقلاب سوريه هم در بيانيه ای اعلام کرد که ۸ تن از کشته شدگان از حمص بودند که يکی از آن ها استاد دانشگاه است و همچنين پنج نفر در حما، چهار نفر در استان شمالی ادلب، سه نفر در ديرالزور و يک نفر در حلب کشته شدند.

به گفته منابع معترضان ارتش و نيروهای امنيتی سوريه بامداد جمعه به حماه يورش برده و اقدام به دستگيری ده ها تن در اين شهر کردند. اين شهر از پنجشنبه در محاصره تانک ها و خودروهای زرهی ارتش قرار داد و جنگنده ها بر فراز آن به پرواز در می آيند.

شورای عمومی انقلاب سوريه ارتش را متهم کرد که قلعه تاريخی شهر حماه را به پايگاه نظامی تبديل و نيروهای خود را در آن مستقر کرده است.

در شهرک يبرود واقع در حومه دمشق نيروهای امنيتی به سمت تظاهر کنندگان آتش گشودند که در جريان آن ده ها نفر زخمی شدند. معترضان در اعتراض به دستگيری يک زن در تظاهرات روز پنجشنبه در اين شهرک، يک پاسگاه پليس را به آتش کشيدند.

شهر حرستا واقع در حومه دمشق نيز شاهد يورش نيروهای امنيتی و دستگيری ده ها نفر بود.

در شهر حمص افرادی مسلح از يک خودرو به سمت محمد فرحان ابو الخير يکی از اساتيد دانشگاه اين شهر آتش گشوده و او را کشتند. ابوالخير از دو سال پيش مدرس حقوق در دانشگاه حمص است و از شخصيت های منتقد نظام به شمار می آيد.

به گفته منابع معترضان، روز جمعه در ۲۰۰ منطقه سوريه تظاهرات اعتراض آميز برگزار شد.
XS
SM
MD
LG