لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۰

اردوغان: نمی توان آینده سوریه را بر خون سرکوب شدگان بنا نهاد


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه ضمن اعلام فشارهای بیشتر اقتصادی و سیاسی ترکیه بر دمشق، اعلام کرد که دیگر به حکومت بشار اسد «اطمینان و اعتقادی» نیست و درباره آینده سیاسی سوریه گفت: «نمی توان آینده سوریه را بر خون سرکوب شدگان و پایمال شدگان، بنا نهاد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان گفت ضمن محکوم کردن حمله به سفارت ترکیه در دمشق، خبر داد که آنکارا فشارهای سیاسی و اقتصادی خود علیه سوریه را بیشتر می کند و دیگر آینده ای برای بشار اسد نمی بیند.

روز دوشنبه، عبدالله پادشاه اردن به عنوان نخستین رهبر یک کشور عربی از بشار اسد خواست از قدرت کنار رود و راه را برای تغییرات سازنده در آینده سوریه فراهم کند. گزارش سازمان ملل حاکی است طی سرکوب معترضان و مخالفان در سوریه طی هشت ماه گذشته، بیش از سه هزار و ۵۰۰ تن کشته شده اند.

اتحاديه عرب در اعتراض به ادامه کشتار معترضان توسط حکومت دمشق، عضويت سوريه در اتحاديه عرب را به حال تعليق درآورد.

دولت سوريه روز سه شنبه اعلام کرد «برای نشان دادن حسن نيت» حدود يک هزار و ۱۸۰ تن از زندانیان سیاسی و کسانی که در جریان اعتراض ها دستگیر شده بودند را آزاد می کند.

رسانه های حکومتی و دولتی سوریه اعلام کردند «کسانی که نقشی در کشتار و خونریزی نداشتند، از زندان آزاد خواهند شد.»

آزادی زندانیان سیاسی یکی از شروط اعلام شده از سوی اتحادیه عرب بود. سوریه پس از رای گیری و اعلام رای تعلیق از عضویت در اتحادیه عرب، درخواست جلسه اضطراری کرد. وزیران خارجه کشورهای عربی قرار است درخواست سوریه برای تشکیل جلسه اضطراری را بررسی کنند.

رجب طیب اردوغان که تا پیش از سرکوب معترضان در سوریه از متحدان نزدیک دمشق به شمار می آمد، اعلام کرد تنها راه باقی مانده برای بشار اسد این است که به درخواست های جهانی و بین المللی برای پایان دادن به سرکوب و خشونت عمل کند.

آقای اردوغان در جمع نمایندگان پارلمانی حزب خود گفت: «بشار اسد باید سرنوشت اسفبار آن کسی که به روی مردم خود آتش گشود را ببیند و درس بگیرد. به او گوشزد می کنم که آینده را نمی توان بر مبنای خون سرکوب شدگان بنا نهاد و نمی توان روی خون پایمال شدگان حکومت کرد.»

معمر قذافی، حاکم سابق لیبی از زمان شروع اعتراض های مردمی، مخالفان خود را «بیگانه، تروریست، موش صحرایی و دشمن مردم» نامید و معترضان را مورد سرکوب شدید قرار داد. با پیروزی مخالفان، معمر قذافی پس از دستگیری به دست مخالفان کشته شده و از پا درآمد.

نخست وزیر ترکیه گفت: «تاریخ این رهبرانی که با خون آشامی حکمرانی کرده اند را ثبت خواهد کرد.»

تانر ییدیز، وزیر انرژی ترکیه هم اعلام کرد تمامی فعالیت های مشترک بین ترکیه و سوریه برای عملیات اکتشاف منابع و میدان های نفتی را به حال تعلیق درآمده است. وی همچنین تهدید کرد ترکیه ممکن است صادرات برق به سوریه را متوقف کند.

وزیر انرژی ترکیه گفت: «ما در حال حاضر برق سوریه را تامین می کنیم. اگر سوریه همین راهی که در پیش گرفته را ادامه دهد، احتمال دارد در تصمیم خود صرفنظر کنیم.»

پس از اعلام حمایت ترکیه از رای تعلیق سوریه از عضویت در اتحادیه عرب، شماری از طرفداران و حامیان حکومتی بشار اسد به سفارت ترکیه در دمشق حمله کردند. آنکارا این حمله را محکوم کرده و بیشتر اعضای دفتر نمایندگی خود را از سوریه خارج کرده است.

هرچند ترکیه عضو اتحادیه عرب نیست، ولی وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه در جلسه دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در مراکش شرکت کرد.

در جريان رای گيری برای تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب، از ميان ۲۲ کشور عضو، بيشتر اعضا رای مثبت دادند و تنها عراق بود که رای ممتنع داد و سوريه، لبنان و يمن رای منفی دادند.

دولت بشار اسد می گويد ناآرامی های داخلی کار گروه های خرابکار است که در پی ايجاد بی ثباتی در سوريه هستند و دولت فقط با «گروه های تروريستی مسلح» برخورد می کند.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا روز دوشنبه در بروکسل اعلام کردند در واکنش به ادامه خشونت ها عليه شهروندان سوريه، ۱۸ تن ديگر از مقامات دولتی دمشق را به فهرست تحريم ها اضافه می کنند.
XS
SM
MD
LG