لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۷

امکان موافقت آمریکا با غنی‌سازی پنج درصدی اورانیوم در ایران


سانتریفوژهای مرکز غنی‌سازی نطنز
سانتریفوژهای مرکز غنی‌سازی نطنز
تعدادی از مقام‌های دولت اوباما می‌گویند در صورتی که ایران برای حل مناقشات هسته‌ای «گام‌های سازنده» بردارد، امکان دارد ایالات متحده با غنی‌سازی تا سطح پنج درصدی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی موافقت کند.

به گزارش روزنامه لس‌‌آنجلس تایمز، اخیرا تعدادی از مقام‌های دولت اوباما بحث امکان غنی‌سازی اورانیوم تا سطح پنج درصد از سوی ایران را مطرح کرده‌اند و آن را مشروط به برداشتن گام‌های اساسی از جمله خودداری ایران از غنی‌سازی در سطوح بالاتر و همراهی ایران با درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دانسته‌اند.

یک مقام ارشد دولت اوباما در این خصوص گفته‌ است که اگر ایران خواسته‌های آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی را مبنی بر اجرای مقررات نظارت هسته‌‌ای سازمان ملل عملی کند، در خصوص امکان غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین از سوی ایران، می‌توان بحث کرد و «امکان موافقت آمریکا با این گزینه وجود دارد».

این اظهارات در حالی مطرح شده‌اند که کنت کتزمن، کارشناس ارشد امور ایران در مرکز تحقیقات کنگره آمریکا، نیز در این خصوص پیشتر به رادیوفردا گفته است: «فکر می‌کنم که کشورهای ۵+۱ موضع خود را تغییر داده‌اند و آمادگی این مسئله را دارند که در صورت درخواست ایران، غنی‌سازی اورانیوم را در این کشور مد نظر قرار دهند، به شرط این که این غنی‌سازی تنها تا سطح پنج درصد باشد که برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

با این‌ حال برخی مقام‌های دولت اوباما با این پیشنهاد مخالف هستند. یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود به روزنامه لس‌آنجلس تایمز گفته است که امکان اجرایی شدن این طرح پایین است، زیرا به گفته وی ایران تمایل کمی به جلب رضایت جامعه بین‌الملل نشان داده است.

این روزنامه تأکید می‌کند که به دنبال برگزاری مذاکرات هسته‌ای ۵+۱ با ایران که ۲۶ فروردین‌ماه در استانبول برگزار شد، آمریکا که پیشتر همواره بر توقف کامل غنی‌سازی از سوی ایران تأکید می‌کرد، مواضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران را تا حدی تلطیف کرده‌ است.

در آستانه مذاکرات اتمی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته بود: «ما در مذاکره هسته‌ای به دنبال نتایج ملموس هستیم و البته درک می‌کنیم که ایرانی‌ها نیز به دنبال تضمین‌ها یا اقداماتی از جانب ما هستند که به طور قطع این تضمین‌ها و اقدامات را مد نظر خواهیم داشت.»

گری سیمور، دستیار ویژه باراک اوباما در امور هسته‌ای، کنترل تسلیحات و سلاح‌های کشتار جمعی، نیز ۲۹ فروردین‌ماه به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «هرگاه ایران به نگرانی‌ها در قبال فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ دهد، ما نیز حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسیم.»

این در حالی است که به نوشته لس‌آنجلس تایمز این موضع‌گیری آمریکا احتمال دارد مخالفت اسرائیل، برخی اعضای کنگره آمریکا و جمهوری‌خواهان این کشور را به همراه داشته باشد.

یکی از اعضای ارشد سنا به لس‌آنجلس تایمز گفته است هر طرحی مبنی بر دادن مجوز به ایران برای غنی‌سازی، به سرعت از سوی کنگره رد خواهد شد.

غرب بر این باور است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این خصوص شده است.

ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاملا صلح‌آمیز و دستیابی به انرژی اتمی را حق مسلم خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG