لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۳

مذاکره آمریکا با طالبان برای پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
بر اساس گزارش‌ها، آمریکا در چند وقت اخیر باب مذاکره مستقیم با طالبان را باز کرده و قصد دارد از طریق گفت‌وگو شبه‌نظامیان طالبان را به پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان ترغیب کند.

روزنامه واشینگتن پست گزارش کرده است که به گفته یک مقام رسمی افغانستان، در چند وقت اخیر، نماینده‌ای از طرف دولت آمریکا دستکم سه بار با یکی از افراد مورد اعتماد ملا محمد عمر، رهبر طالبان در قطر و آلمان ملاقات کرده است.

به گزارش این خبرگزاری واشینگتن امیدوار است پیش از فرارسیدن ماه ژوئیه، حدود یک ماه و نیم دیگر، در این گفت‌وگوها پیشرفتی حاصل شود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در ماه ژوئیه، در راستای برنامه انتقال مسئولیت حفظ امنیت افغانستان به نیروهای داخلی این کشور، خبر خروج نخستین گروه سربازان آمریکایی از افغانستان را اعلام کند.

خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان قرار است در سال ۲۰۱۴، حدود سه سال بعد، صورت پذیرد.

خبر ملاقات نماینده‌ای از آمریکا با یکی از افراد مورد اعتماد ملا عمر در حالی منتشر می شود که بیش از دو هفته پیش نیروهای آمریکایی با حمله به محل اقامت اسامه بن لادن موفق شدند او را از میان بردارند.

طالبان طی سال‌ها پیش از سرنگونی توسط نیروهای افغان مورد حمایت آمریکا، در سال ۲۰۰۱ به بن لادن در افغانستان پناه داده بودند.

با سرنگونی رژیم طالبان حدود یک دهه است که نبرد میان نیروهای ناتو به رهبری آمریکا و شورشیان طالبان در افغانستان جریان دارد، اما اکنون با افزایش خشونت‌ها که به بالاترین میزان طی سال‌های اخیر رسیده و از میان رفتن حمایت مردم از ادامه نبردها ، کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که از تلاش‌های حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان در زمینه یافتن راهی برای آشتی با طالبان حمایت به عمل آورند.

روزنامه واشینگتن پست نوشته است که گفت‌وگوهای میان آمریکا و طالبان در چارچوب دیدارهای رسمی میان نمایندگان کشورها و با وساطت کشوری عرب یا اروپایی نبوده است.

به نوشته این روزنامه، طالبان خواستار گفت‌وگوی مستقیم با مقام‌های آمریکا و تاسیس دفتری رسمی، احتمالا در قطر شده‌اند.

در این گفت‌وگوهای مقدماتی طالبان فهرست بلند بالایی از شروط خود را ضمیمه کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به آزادی ۲۰ جنگجوی عضو این گروه از بازداشتگاه گوانتانامو، خروج تمام نیروهای خارجی از افغانستان و تضمین حضور طالبان در دولت افغانستان اشاره کرد.

در مقابل، دولت‌های آمریکا و افغانستان نیز خواهان پایان یافتن خشونت ها از سوی طالبان، احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها و همچنین احترام طالبان به برقراری حاکمیت قانون در افغانستان شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها گفت‌وگوی میان دو نماینده آمریکا و طالبان توسط آن دسته از طالبان که به شورای کویته معروف هستند و مقرشان در پاکستان است، سازماندهی شده است.

همین گزارش تاکید می‌کند در این مذاکرات هیچ یک از اعضای شبکه حقانی حضور یا دخالت نداشته‌‌اند.

شبکه حقانی كه توسط جلال الدين حقانى و پسر ارشدش سراج‌الدين رهبرى مى‌شود، يك گروه شبه نظامى و متحد طالبان است که دولت آمریکا آن‌ها را بسیار خشن و آشتی‌ناپذیر توصیف می‌کند.

به گفته خبرگزاری رویترز، سرویس امنیتی پاکستان ارتباط‌هایی با این گروه دارد و در مواقع ضروری و استراتژیک در خصوص افغانستان از آن‌ها یاری می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG