لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

احمدی‌نژاد: منتقدان دولت اصرار دارند نقش تحریم‌ها را کمرنگ نشان دهند


رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه تلویزیونی خود از عملکرد اقتصادی دولت دفاع کرد و گفت منتقدان او می‌خواهند نقش تحریم‌ها را در مشکلات فعلی ایران کمرنگ نشان دهند.

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه‌ای که شامگاه شنبه دوم دی ماه از شبکه اول تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، از عملکرد اقتصادی دولت خود به ویژه در زمینه اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها دفاع کرد.

به گفته او «ابعاد تحریم‌ها معلوم است و حداقل مسئولین کشور می‌دانند اما الآن قابل ‌بازگو کردن نیست».

رئیس جمهوری ایران همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: «در مسائلی که اختلاف هست و هر کس یک گوشه را می‌کشد، حرف آخر را باید ملت بزند. ملت باید در انتخابات حرف آخر را بزند.»

آقای احمدی‌نژاد گفت: «دولت باید انتخابات را جوری برگزار کند که همه سلایق بتوانند در آن شرکت کنند و پر شور باشد. این وظیفه دولت است. احدی هم نباید تاثیری در رای مردم بگذارد. بعضی فکر می‌کنند باید جای مردم تصمیم بگیرند.»

او درباره اختلاف‌های مجلس و دولت بر سر قوانین گفت که دولت تقریبا با هیچ‌کدام از این اصلاحیه‌های قانونی موافق نبوده است.

محمود احمدی‌نژاد گفت که اغلب منتقدان تصمیم‌گیری‌های اقتصادی او، با او اختلاف سیاسی دارند

رئیس جمهوری ایران گفت: «عموم کسانی که این اصلاحیه‌ها را کردند، تقصیر زیادی نداشتند. مخالفان اقتصادی این طرح قلیل بودند. ولی مخالفان سیاسی این طرح این‌قدر اطلاعات دروغ و غلط منتشر می‌کردند که در مجلس هم باور می‌کردند و بر اساس آنها قانون را تغییر می‌دادند.»

آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که فعالان اقتصادی باید امنیت داشته باشند. او در اشاره ضمنی به برخوردهای قضایی با شماری از فعالان اقتصادی و چهره‌های دولتی به‌خصوص در پرونده اختلاس کلان بانکی، گفت: «پارسال در کشور چه خبر بود؟ در طول سال ۹۰ همین فشارها بود.

او از «نهادهای امنیتی» جمهوری اسلامی خواست که نظارت خود را از طریق دستگاه اجرایی کشور اعمال کنند.

محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه تلویزیونی گفت هدفمندکردن یارانه‌ها تاثیری بر افزایش قیمت ارز نداشته است.

او گفت: عده‌ای می‌خواهند تاثیر فشار دشمنان را کمرنگ کنند. در حالی که دشمن در ارز و نفت و گاز دارد فشار می‌آورد.

محمود احمدی‌نژاد پس از اشاره به آثار تحریم‌ها، منتقدان خود را متهم کرد که با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، «ضربه دشمن» یعنی تحریم‌ها را بهانه انتقاد از دولت کرده‌اند.

به گفته او «ابعاد تحریم‌ها معلوم است. حداقل مسئولین کشور می‌دانند. الآن قابل ‌بازگو کردن نیست ولی بعدا گفته خواهد شد.»

آقای احمدی‌نژاد در مصاحبه خود گفت نظر دولت این است که مابه‌التفاوت قیمت ارز آزاد با قیمت مرجع ۱۲۲۶ تومان «باید بین مردم تقسیم شود تا خود مردم مدیریت کنند چون تجربه نشان داده است که حکومت با بهره‌وری بسیارپایینی کارها را می‌کند.»

محمود احمدی‌نژاد گفت که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته ۵.۲ درصد بوده است. او همچنین گفت که نرخ تورم در سال جاری تاکنون به ۲۱.۶ درصد رسیده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت اقتصادی کشور گفت: «تمام تحلیل‌ها در سال ۹۰ نشان می‌دهد ۷ دهک پائین کشور قدرت خریدشان افزایش یافته است.»

به گفته او این آمار نشان می‌دهد دهک‌های درآمدی پائین وضعشان بهتر شده است و درآمدهای دهک‌های بالای جامعه کاهش یافته است.

آقای احمدی‌نژاد همچنین گفت که نسبت درآمد دهک بالای درآمدی یعنی ثروتمند‌ترین به دهک پائین درآمدی یعنی فقیر‌ترین کاهش یافته است. به گفته او این نسبت در سال ۸۹ در شهرها، ۱۲.۴۵ برابر بوده اما در سال ۹۰ به ۱۰.۱۷ رسیده است. همچنین این نسبت در سال ۸۹ در روستا ۱۲.۶۳ بوده اما در سال ۹۰ به ۹.۳۸ رسیده است.

به گفته رئیس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی، ضریب جینی که نشان‌دهنده اختلاف طبقاتی در جامعه است، کاهش پیدا کرده است و از ۰.۴۱ در سال ۸۹ به ۰.۳۷ در سال ۹۰ رسیده است.
XS
SM
MD
LG