لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

احمدی‌نژاد: پرونده هسته‌ای باید میان ایران و آمریکا حل‌وفصل شود


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، در نشستی با رسانه‌های بین‌المللی گفته است که پرونده هسته‌ای ایران دیگر موضوعی حقوقی نیست و تبدیل به یک «موضوع سیاسی» شده است و باید «در رابطه بین ایران و آمریکا حل و فصل شود.»

خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از قول آقای احمدی‌نژاد که برای شرکت در پنجمین اجلاس دموکراسی در جزیره بالی اندونزی به سر می‌برد، گزارش داده که او عصر پنج‌شنبه ۱۸ آبان به وقت محلی در نشست خبری با رسانه‌های بین‌المللی گفته است: همه کشورهایی که عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند و حتی کشورهای ۱+۵ به صراحت به ما می‌گویند که ایران باید این مشکل را با آمریکا حل کند.

او از دولت آمریکا خواست در زمینه پرونده هسته‌ای ایران، «رفتار خود را اصلاح کند و مطمئنا این تغییر رفتار به نفع خود دولت و مردم آمریکا است».

رییس جمهوری ایران همچنین از متخصصان هسته‌ای کشورهای جهان دعوت کرد از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کنند «تا خودشان از نزدیک ببینند که هیچ ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد».

آقای احمدی‌نژاد در حالی برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران دعوت کرده است که دو روز پیش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود ایران همچنان از همکاری لازم با این آژانس خودداری می‌کند.

یوکیا آمانو روز دوشنبه، ۱۵ آبان ماه در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد بعد از گزارش نوامبر سال گذشته درباره پارچین، مذاکرات آژانس و ایران افزایش یافته اما هیچ نتیجه مشخصی در این باره حاصل نشده است.

آمانو در گزارش ماه نوامبر خود از «داشتن اطلاعات معتبری از انجام آزمایش‌های انفجاری قوی در سایت پارچین» سخن گفته بود.

در یک دهه گذشته کشورهای غربی و اسرائیل، ایران را متهم کرده‌اند که در پوشش فعالیت صلح آمیز هسته‌ای، به سمت ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رود. ایران همواره اصرار داشته است که قصدی برای ساخت بمب هسته‌ای ندارد و برنامه اتمی‌اش برای تولید برق و استفاده‌های پزشکی و تحقیقاتی است.

رئیس جمهوری ایران در این جلسه همچنین در پاسخ به سئوالی درباره مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا گفته است: معتقدیم اساس در روابط بین المللی رابطه دوستانه بین ملت‌ها و دولت‌ها است؛ روابطی که بر اساس عدالت و احترام متقابل باشد. اگر در جایی این معادله مخدوش شود باید علت آن را جستجو کرد و باید دید که چه کسی و چرا رابطه ایران و آمریکا را ۳۳ سال قبل قطع کرد.

روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران به تلاطم افتاد. در آبان ۱۳۵۸ گروهی موسوم به «دانشجویان پیرو خط امام» به سفارت ایالات متحده در تهران حمله کردند و کارمندان و دیپلمات‌های آمریکایی در آن را گروگان گرفتند

پنج ماه بعد از تصرف سفارت آمریکا در تهران و در فروردین ۱۳۵۹ جیمی کارتر رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده دستور به قطع رابطه با ایران داد.

دو کشور در بیش از سه دهه گذشته درباره موضوعات مختلفی چون تروریسم جهانی، برنامه هسته‌ای ایران، حملات نظامی آمریکا به عراق و افغانستان و موضوع حقوق بشر در ایران با یکدیگر اختلاف‌های شدیدی دارند.

همزمان با آغاز دور نخست ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ و شعار او مبنی بر «تغییر»، فضای جدیدی بوجود آمد که انتظار می‌رفت تا روابط متشنج میان دو کشور تاحدی بهبود یابد.

آقای اوباما در مراسم تحلیف خود در ژانویه سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که «اگر کشورهایی نظیر ایران بخواهند مشت گره کرده خود را بگشایند، دست گشاده ما را پیش روی خود خواهند دید.»

این اظهارات آقای اوباما بعدتر با واکنش آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روبرو شد و او در سخنانی گفت: «آنها می‌‌گویند به سوی ایران دست دراز کرده‌ایم و ما می‌‌گوییم اگر آمریکا در زیر دستکش مخملی، دستی چدنی را پنهان کرده باشد این اقدام هیچ معنا و ارزشی ندارد.»

روابط ایران و آمریکا در چهار سال گذشته دچار تنش‌های بیشتری شده است و به دنبال حل نشدن برنامه هسته‌ای ایران که غرب آن را دارای اهداف نظامی می‌داند، تحریم‌های سنگینی بر ضد جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

موضوع مذاکره مستقیم با ایالات متحده همواره در سه دهه گذشته در جمهوری اسلامی مناقشه‌برانگیز بوده است و در مواردی به عنوان اتهامی علیه سیاستمداران و چهره‌های شناخته‌شده به کار برده شده است.

از جمله در ماه‌های گذشته، گروه‌هایی از اصول‌گرایان حامی آیت‌الله خامنه‌ای که منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد هستند، او را متهم به تلاش برای برقراری رابطه با آمریکا کرده‌اند و درباره برخی از سخنان او در این باره اعلام نگرانی کرده‌اند. آقای احمدی‌نژاد در سفر اخیر خود به نیویورک در مهرماه امسال برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، گفته بود: آماده مذاکره با آمریکا هستیم.

در هفته‌های پیش از انتخابات روز ششم نوامبر در آمریکا گزارش‌هایی در رسانه‌های غربی منتشر شد که حاکی از مذاکرات میان نمایندگان ایران و آمریکا و توافق برای حل و فصل اختلافات میان دو کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

مقام‌های هر دو کشور ایران و آمریکا این گزارش‌ها را رد کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز پنجشنبه در نخستین واکنش رسمی دولت جمهوری اسلامی به انتخاب دوباره باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا گفت که افکار عمومی در جهان اسلام و خاورمیانه در انتظار تحقق وعده‌های باراک اوباما است.

رامین مهمانپرست گفت: دیوار بی‌اعتمادی ملت ایران به دولت آمریکا فقط می‌تواند در پرتو احترام به اراده و حقوق ملت ایران و بازنگری اساسی و عملی در سیاست‌های نادرست گذشته دولت آمریکا کوتاه شود.
XS
SM
MD
LG