لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

ادای احترام صدها هزار ونزوئلایی و ده‌ها چهره سیاسی به چاوز


مراسم بزرگداشت هوگو چاوز، رئیس‌جمهور تازه‌درگذشته ونزوئلا با حضور جمعیت دو میلیونی از هوادارانش و همچنین ده‌ها چهره سیاسی جهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها از پایتخت ونزوئلا، کاراکاس، رهبرانی از کشورهایی در پنج قاره جهان روز جمعه ۱۸ اسفند (۸ مارس) در این شهر حاضر شدند تا به هوگو چاوز ادای احترام کنند.

معاون هوگو چاوز، نیکلاس مادورو، در همین روز سوگند خورد تا برای ۳۰ روز رئیس دولت این کشور باشد و انتخابات ریاست جمهوری بعدی را برگزار کند.

آقای چاوز روز سه شنبه، ۱۵ اسفند ماه، و پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری سرطان در سن ۵۸ سالگی درگذشت. او ۱۴ سال بر ونزوئلا حکومت کرد و سیاستمداری چپگرا شناخته می‌شد.

جسد هوگو چاوز در آکادمی نظامی ونزوئلا قرار داده شده است و در دو روز گذشته گروه‌هایی از شهروندان ونزوئلا و هواداران این رئیس‌جمهور، بر جسد او که در یک تابوت روباز دراز کشیده است، حاضر شده‌اند.

گزارش شده است که بیش از دو میلیون نفر در کاراکاس، در محل نمایش جسد هوگو چاوز گرد آمده‌اند تا با او وداع کنند.

خبرگزاری آسوشییتدپرس نوشت که روز جمعه بیش از ۳۰ رهبر سیاسی جهان و از جمله رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، بر سر جسد آقای چاوز حاضر شدند.

طبق گزارش این خبرگزاری آمریکایی، صف کسانی که برای ادای احترام به جسد این رئیس‌جمهور ونزوئلا بیرون از آکادمی نظامی این کشور تشکیل شده بود، دو کیلومتر بوده است.

شان پن پای تابوت چاوز

از آمریکا که آقای چاوز آن را همیشه دشمن خود می‌شمرد و اکنون جانشینش آقای مادورو انگشت اتهام درباره مرگ هوگو چاوز را متوجه واشنگتن کرده است، یک سناتور جمهوری‌خواه و یک سناتور دموکرات در این مراسم حاضر شده‌اند. همچنین جسی جکسون، فعال حقوق مدنی، توییت کرده است که در این مراسم حضور خواهد داشت.

چهره آمریکایی دیگر این مراسم، شان پن، بازیگر آمریکایی و فعال مدنی بود که دوربین‌های خبری روی او زوم کرده بودند. این ستاره آمریکایی روابط دوستانه‌ای با هوگو چاوز داشته است.

پیش از این نیکلاس مادورو، معاون رئیس جمهور ونزوئلا گفته بود جسد هوگو چاوز پس از پایان این مراسم بزرگداشت، «همچون لنین و مائو» مومیایی می‌شود و دست‌کم تا یک هفته دیگر به نمایش گذاشته خواهد شد.

قرار است جسد هوگو چاوز بعد از انجام این مراسم، به یک موزه نظامی منتقل شود و به گفته مقامات ونزوئلایی، قرار است این موزه تبدیل به «موزه انقلاب» شود.

هوگو چاوز در طول حیات سیاسی‌اش بارها گفته بود که از سیمون بولیوار، رهبر استقلال ونزوئلا، برای ایده‌ها و اقداماتش الهام گرفته است.

گروه‌هایی از هواداران آقای چاوز خواسته‌اند که او در قبرستان ملی ونزوئلا و در کنار سیمون بولیوار دفن شود اما در این باره موانعی وجود دارد و از جمله قانون اساسی ونزوئلا گفته است تنها کسانی را می‌توان در این قبرستان دفن کرد که ۲۵ سال از مرگشان گذشته باشد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، شامگاه پنجشنبه برای شرکت در این مراسم بزرگداشت هوگو چاوز عازم کاراکاس شده بود.

به گزارش مهر، او هنگام ورود به فرودگاه کاراکاس ضمن تجلیل دوباره از هوگو چاوز گفت: «خدای متعال، حضرت مسیح و انسان کامل، یار ملت‌ها خواهند بود و اینها حقایقی است که چاوز عمیقا به آنها ایمان داشت.»

اسفندیار رحیم مشایی، از نزدیک‌ترین افراد به آقای احمدی‌نژاد و رئیس دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها، و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، از جمله چهره‌های دولتی هستند که آقای احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی می‌کنند.

سفر به کاراکاس در میان اعتراض چهره‌های مذهبی

این سفر محمود احمدی‌نژاد در حالی صورت گرفته است که در داخل ایران اعتراض‌هایی به پیام تسلیت او درباره هوگو چاوز مطرح شده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران پیشتر در پیامی که به مناسبت درگذشت آقای چاوز منتشر کرد، او را «انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پایبند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیاء الهی و حاکمیت جهانی عدالت و عشق به رهبری صالحان» خواند.

آقای احمدی‌نژاد که آقای چاوز یکی از متحدانش بود، همچنین نوشت: «تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد.»

علاوه بر پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد که برای یک رئیس دولت خارجی کم‌‌سابقه بوده است، هیات دولت ایران نیز روز چهارشنبه را به همین خاطر عزای عمومی اعلام کرد که آن هم کم‌سابقه بوده است. پیام و واکنشی از سوی دیگر مقامات و نهادهای حکومتی ایران درباره درگذشت آقای چاوز منتشر نشده است.

این پیام تسلیت آقای احمدی‌نژاد، انتقاد چهره‌های مذهبی را برانگیخت و از جمله احمد خاتمی، از اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، گفت محمود احمدی‌نژاد در این پیام «زیاده‌روی» کرده است.

محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان و از روحانیون حامی آقای احمدی‌نژاد، نیز در این باره گفته است «مراقب باشید حرف‌های غلط نگویند.»

قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان و وزیر اسبق اطلاعات، گفته است: «این گونه عباراتی که آقای احمدی‌نژاد در خصوص رئیس جمهوری ونزوئلا به کار بردند، در شان ما نیست.»

محسن قرائتی، از چهره‌های مذهبی معروف ایران، خطاب به آقای احمدی‌نژاد گفته است: «شما چه کاره هستید که این حرف‌ها را بر زبان می‌آورید.»

همچنین عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است پیام رئیس‌جمهوری، «یک انحراف جدی در مفاهیم اسلامی است».

ایران و ونزوئلا در دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز با تقویت مناسبات سیاسی ائتلافی ضدآمریکایی تشکیل دادند و همچنین میلیارد‌ها دلار قرارداد در زمینه تولید خودرو، ساختمان‌سازی و انجام پروژه‌های مختلف عمرانی در ونزوئلا به امضاء رساندند.

آقای چاوز در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ که به ریاست جمهوری انتخاب شد تا زمان درگذشتش در این سمت، ۱۳ بار از ایران دیدار و محمود احمدی‌نژاد نیز از سال ۱۳۸۴ شش بار به ونزوئلا سفر کرده بود.
XS
SM
MD
LG