لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

وزیر بهداشت: اگر می‌توانید تهران را در این روزها ترک کنید


وزیر بهداشت ایران روز سه‌شنبه ۱۴ آذر درباره میزان آلودگی هوای تهران هشدار داده و به شهروندان پایتخت‌نشین پیشنهاد داده است که اگر می‌توانند این‌روزها از تهران خارج شوند.
مرضیه وحید دستجردی همچنین خبر داده است که در دوره‌های پیشین تشدید آلودگی هوا، میزان مراجعه ساکنان تهران به بیمارستان‌های قلب ۳۰ درصد و بیمارستان‌های عمومی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
او گفته است آمبولانس‌های اتوبوسی وزارت بهداشت در میدان‌های شهر تهران مستقر شده‌اند تا به شهروندانی که از آلودگی هوا آسیب می‌بینند کمک کنند.
وزیر بهداشت ایران گفته است وضعیت تنفسی برای شهروندان سالمند، کودکان و بیماران «دشوارتر» است و از آنان خواست در منازل خود بمانند.
مرضیه وحید دستجردی همچنین گفته است استفاده از ماسک‌های معمول، در این شرایط فایده‌ای ندارد چون غلظت ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، از حد مجاز بیشتر است.
آلودگی هوای تهران در هفته گذشته بیشتر شده و به مرز هشدار نزدیک شده است. دولت ایران اعلام کرد که پایتخت در روزهای امروز سه‌شنبه ۱۴ آذر و چهارشنبه ۱۵ آذر تعطیل است.
مدیرکل مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که آلودگی هوای تهران در روزهای آینده بیشتر هم شود. عبدالرضا امیدوار به خبرگزاری مهر گفت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بر غلظت آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ و صنعتی افزوده می‌شود و در این میان تهران بیش از دیگر شهرها در شرایط بحرانی به سر می‌برد.
آلودگی هوای تهران در دو دهه گذشته مایه نگرانی و ضایعاتی در پایتخت ایران بوده است اما سطح آلودگی در سال‌های اخیر بالاتر رفته است.
بر اساس برخی از آمارها سالانه بیش از چهار هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند که اغلب در تهران زندگی می‌کنند.
در گزارش‌های متعددی که سال‌های گذشته در ارتباط با میزان آلودگی هوا از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده، آمده است که هر سال بر تعداد روزهایی که ساکنان تهران شانس نفس کشیدن در هوای سالم را داشته‌اند کاسته شده است.
از اصفهان هم خبر می رسد که آلودگی هوای اين شهر نيز شديد است و به همين دليل مهدهای کودک برخی از شهرهای استان تعطيل شده است.
سايت خبرآنلاين گزارش داده که مدارس و دانشگاه‌های اراک نيز به دليل آلودگی اين شهر به حال تعطيل در آمده‌اند. بر اساس اين گزارش، دوشنبه سومين روز آلودگی مستمر هوای اراک در اين هفته است و علت آن آلودگی ناشی از صنايع و وارونگی هوا به دليل شرايط زيست محيطی شهر اراک است.
آلودگی هوا در اراک طی دو روز اخير به دو برابر حد استاندارد رسيده است.
آلودگی هوای تهران از عوامل اصلی مرگ و مير زودرس در افراد مبتلا به بيماری های قلبی و افراد مسن اعلام شده و مشکلات تنفسی زيادی را برای ساکنان آن بوجود آورده است.
به رغم آنکه دولت جمهوری اسلامی و شهرداری تهران می‌گويند که طرح های مختلفی را برای کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا در آورده اند ولی به دليل تردد وسيع خودروهای قديمی، صنايع آلاينده هوا در اطراف پايتخت و همچنين آلاينده های خانگی مشکلات هوای تهران همچنان پابرجاست.
يک عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری مهر گفته است که مسئولان سازمان حفاظت از محيط زيست قرار است روز سه شنبه در مجلس حاضر شده و درباره عملکردشان برای کاهش آلودگی هوای تهران گزارش دهند.
کمال الدين پيرموذن تاکيد کرده است: «در حال حاضر کيفيت زندگی مردم با آلودگی هوا گره خورده و بسياری از هموطنانمان به خاطر اين معضل دچار مرگ زودرس و نابه‌هنگام می‌شوند.»
اين نماينده مجلس گفته است: «با وجود طرح های گوناگون هنوز هيچ اتفاق شاخصی برای کاهش آلاينده ها اتفاق نيافتاده و وعده هايی که در خصوص بهبود کيفيت سوخت و استاندارد خودروها و حمل و نقل عمومی (داده شده) هيچ يک عملياتی نشده است.»
یک سال پیش در آذر ۹۰، نایب رئیس وقت فراکسیون محیط‌ زیست در مجلس ایران گفت که دولت بودجه کاهش بحران آلودگی هوا را پرداخت نمی‌کند و در پرداخت اعتبار مترو کوتاهی کرده است.

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس، سال ۸۹ را «با ۱۲۰ روز هوای بسیار ناسالم و تنها یک روز هوای سالم» بی‌سابقه شمرده بود. او پیش‌بینی کرده بود این رکورد در سال‌های بعدی باز هم شکسته شود چون «در این مدت هیچ قدمی برای حل مشکلاتی که به این بحران دامن می‌زنند برداشته نشده ‌است».
XS
SM
MD
LG