لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

امیدواری صالحی به تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران در دوره جان کری


وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده است که جان کری به عنوان وزیر خارجه آمریکا بخشی از سیاست‌های این کشور را در قبال ایران تغییر دهد. در همین حال معاون اول رئیس جمهور آمریکا از ایران دعوت کرده است مستقیما با این کشور مذاکره کند.

علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره «ویژگی‌های فردی» جان کری، وزیر خارجه جدید آمریکا، سخن گفته و ابراز امیدواری کرده است او بتواند با توجه به این ویژگی‌ها، «حداقل بخشی از رویکردها و سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا را اصلاح کند».

وزیر خارجه ایران گفته است: «آقای جان کری چهره شناخته‌شده‌ای در سیاست خارجی آمریکاست که گفته می‌شود با تحولات منطقه خاورمیانه نیز آشنایی دارد.»

آقای صالحی گفته است پس از مشخص شدن سایر انتصابات در دولت جدید باراک اوباما می‌توان «در عمل ارزیابی کرد که آیا رئیس جمهور آمریکا در دوران مسئولیت خود تمایل یا توان تحقق وعده انتخاباتی تغییر در رویکردهای نادرست سیاست خارجی آمریکا و از جمله رویکردهای خصمانه نسبت به ملت ایران را دارد یا خیر».

او گفته است تجربه نشان می‌دهد عملکرد آمریکا را باید بر اساس رفتار عینی آنها ارزیابی کرد.

هیلاری کلینتون روز جمعه اول فوریه ، ۱۳ بهمن، جای خود را به جان کری وزیر خارجه جدید آمریکا داده است که چهار روز پیش در ۹ بهمن رای اعتماد سنا ایالات متحده را گرفت.

آقای کری که سناتور ماساچوست محسوب می‌شود در خارج از ایالات متحده به‌واسطه نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ آمریکا شهرت دارد که در آن مغلوب جورج دبلیو بوش شد.

جان کری که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد با آن جنگ مخالف بود و در سال‌های اخیر از نوار غزه بازدید کرده است.

او هفته پیش در ۶ بهمن در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفت که امیدوار است آمریکا و کشورهای دیگر بتوانند در زمینه دیپلماتیک به پیشرفتی دست پیدا کنند ولی تهران باید درک کند که لازم است ثابت کند برنامه هسته‌ای‌اش برای مقاصد صلح‌آمیز است.

او در عین حال گفت از هر راه لازم جلوی رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای را می‌گیرد.

جان کری گفته است ثابت‌کردن این موضوع برای ایران کار سختی نیست و «بازرسی‌های سرزده» برای این کار لازم است.

«تا ابد فرصت نیست»

معاون اول رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن، از ایران دعوت کرد مذاکرات اتمی را از سر بگیرد. او که برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، در مصاحبه با یک روزنامه گفته است که بمب هسته‌ای ایران «یک تهدید ملی» برای ایالات متحده است و هشدار داد که برای حل و فصل دیپلماتیک پرونده ایران «تا ابد فرصت نیست».

کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ با حضور دیپلمات‌ها و مقام‌های دفاعی اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه و بسیاری از کشورهای دیگر، عصر جمعه ۱۳ بهمن گشایش یافت.

جو بایدن، معاون باراک اوباما، سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب درامور سوریه و معاذالخطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه از جمله شرکت کنندگان در این کنفرانس هستند.

برپایه برخی گزارش‌ها وزیر خارجه ایران نیز در این اجلاس شرکت می‌کند.
XS
SM
MD
LG