لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ در کمیسیون تلفیق مجلس


احمدی‌نژاد هنگام تحویل لایحه بودجه ۹۱
احمدی‌نژاد هنگام تحویل لایحه بودجه ۹۱
کمیسیون تلفیق مجلس ایران که بررسی تخصصی لایحه بودجه سالانه را بر عهده دارد، با کلیات لایحه بودجه سال ۹۲ مخالفت کرده و آن را به صحن مجلس بازگردانده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق به خبرگزاری فارس گفته است که کلیات لایحه بودجه سال جاری در این کمیسیون رد شده است. به این ترتیب کلیات بودجه در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود و اگر رای نمایندگان مثبت باشد، به کمیسیون تلفیق برمی‌گردد.

جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق، گفته است که اگر نمایندگان در صحن مجلس به این کلیات رای ندهند، لایحه بودجه سال ۹۲ به دولت بازگردانده خواهد شد.

به گفته آقای قادری، مخالفت با این کلیات دلایل مختلفی از جمله انطباق‌نداشتن با اسناد بالادستی، مغایرت با سند چشم‌انداز و برنامه‌ پنجم توسعه کشور و همچنین بی‌انضباطی‌های مالی در بخش‌های مختلف داشته است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران به فارس گفته است: «پارسال هم چنین اتفاقی افتاد و در تجدید نظر و رای‌گیری مجدد تلفیق، کلیات لایحه بودجه تصویب شد.»

رحیم ممبینی گفته است با توجه به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی «مبنی بر همدلی و همراهی دولت و مجلس، بهتر است کلیات لایحه بودجه تصویب شود و اگر نمایندگان پیشنهاداتی در جزئیات لایحه دارند ارائه شود و دولت نیز از آن استقبال می‌کند.»

او در عین حال گفته است که تعداد رای موافق و مخالف اعضای کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه بودجه ۹۲، «یکسان و ۲۲ نفر بوده است.»

کمیسیون تلفیق مجلس ۵۵ نفر عضو دارد. معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران می‌گوید هنگام رای‌دادن به کلیات لایحه بودجه ۹۲، ۴۴ نفر از اعضای این کمیسیون حاضر بودند که از این تعداد ۲۲ نفر رای موافق و ۲۲ نفر رأی مخالف داده‌اند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفته است در این جلسه، «۱۶ نفر مخالف و تنها ۴ نفر موافق در روند بررسی کلیات لایحه بودجه برای سخنرانی ثبت‌نام کردند.»

حال معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران می‌گوید نحوه برگزاری این جلسه رای‌گیری خلاف آیین‌نامه داخلی کمیسیون تلفیق بوده است.

او همچنین دلایل مطرح‌شده توسط سخنگوی کمیسیون درباره رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ را رد کرده است.

روز چهارشنبه ساعاتی پیش از این جلسه کمیسیون تلفیق نیز جعفر قادری، سخنگوی این کمیسیون، در یک نشست خبری گفته بود: «به دلیل مغایرت‌های فراوان در لایحه بودجه با اسناد بالادستی و قانون برنامه، فضای سنگینی در کمیسیون تلفیق برای تصویب کلیات بودجه وجود دارد.»

به گفته آقای قادری، در بودجه ارائه‌شده توسط دولت، همچنین پیش‌بینی برای فاز دوم هدفمندی و مجوزهای غیر قانونی وجود دارد که این نیز از دلایل دشوار شدن تصویب این بودجه است.

او با بیان این‌که اگر کلیات بودجه در صحن مجلس رای نیاورد لایحه بودجه به دولت برگردانده می‌شود گفت که «حتی اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود حتما تغییرات عظیم و گسترده‌ای در اعداد و ارقام خواهیم داشت.»

لایحه بودجه امسال اسفندماه گذشته با تاخیری سه‌ماهه از سوی دولت ارائه شد اما بنا بر گزارش‌ها با وجود مخالفت شمار زیادی از نمایندگان با این بودجه، بنا به آنچه که «اقتضای شرایط» خوانده شده از جمله «فرمان رهبری»، و پیشگیری از «غیرقانونی شدن تمامی درآمدهای دولت» «به ناچار» به این لایحه رای مثبت دادند.

بودجه سال ۹۲ ایران محل مناقشه‌های متعدد بین دولت و مجلس بوده است.
XS
SM
MD
LG