لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

واکنش سپاه پاسداران به اظهارات احمدی‌نژاد درباره «مدیریت انتخابات»


محمود احمدی‌نژاد در کنار فرمانده سپاه پاسداران در بازدید از یک رژه نظامی
محمود احمدی‌نژاد در کنار فرمانده سپاه پاسداران در بازدید از یک رژه نظامی
اظهارات محمود احمدی‌نژاد در پاسخ تلویحی به سخنان اخیر نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، واکنش معاون فرمانده سپاه را برانگیخته و آن را «تعجب‌برانگیز» خوانده است.

حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده سپاه پاسداران، در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: «یکی از سیاست‌های رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب، قراردادن آقای احمدی‌نژاد در مقابل نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه در نشست رسانه‌ای گفت: «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.»

به گزارش وبسایت «شبکه ایران» که وابسته به روزنامه ایران و نزدیک به دولت است، آقای احمدی‌نژاد این اظهارات را در پاسخ به سئوال این وبسایت و در واکنش به سخنان اخیر علی سعیدی مطرح کرده است.

علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۹ دی ماه در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، گفت که «ادعای دخالت سپاه در انتخابات سند ندارد» و در عین حال تصریح کرد که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».
آقای سعیدی گفت: «سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست.»

حمیدرضا مقدم‌فر که خود پیشتر مدیر خبرگزاری فارس بوده، در این باره گفته است همین که این سئوال را خبرنگار یک رسانه نزدیک به دولت پرسیده است «جای تأمل و سئوال دارد».

این معاون فرمانده سپاه اظهارات امروز محمود احمدی‌نژاد را درباره «مدیریت انتخابات» در کنار «تحریف‌ها و دروغ‌گویی‌های رسانه‌های بیگانه به منظور ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی» گذاشته است.

وبسایت شبکه ایران در واکنش به این اظهارات آقای مقدم‌فر، نوشته است که پس از هر مصاحبه نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، این سئوال «به اصلی‌ترین دغدغه اطرافیان او تبدیل می‌شود که چگونه اظهارنظرهای او را توجیه کنیم؟».

این وبسایت وابسته به دولت نوشته است علی سعیدی در ماه‌های گذشته «برای بیان سخنان بیرون از حیطه مسئولیتش، اصرار زیادی نشان داده است.»

در سال‌های گذشته گروه‌هایی از فعالان سیاسی، سپاه پاسداران را به دخالت در روند انتخابات و همچنین فعالیت‌های سیاسی دیگر متهم کرده‌اند.

اما این فقط اصلاح‌طلبان نبوده‌اند که سپاه را به دخالت در سیاست و در انتخابات متهم کرده‌اند. در آخرین روز اردیبهشت ماه امسال نیز علی مطهری، نماينده اصولگرا در مجلس، در نطق پيش از دستور خود سپاه پاسداران را متهم کرد که در انتخابات مجلس نهم دخالت کرده است و گفت «سپاه به صورتی جدی از کاندیداهای مورد نظر خود حمایت می‌کرد.»

این نطق علی مطهری مایه اعتراض سپاه شد و يکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران اعلام کرد که اين نيروی نظامی از او به خاطر این «هتاکی» شکايت کرده است.

در هفته‌های گذشته محمود احمدی‌نژاد در یک مصاحبه زنده با تلویزیون جمهوری اسلامی در دوم دی ماه، بر این که انتخابات باید «آزاد» برگزار شود تاکید کرد و گفت: «در مسائلی که اختلاف هست و هر کس یک گوشه را می‌کشد، حرف آخر را باید ملت بزند. ملت باید در انتخابات حرف آخر را بزند.»

آقای احمدی‌نژاد گفت: «دولت باید انتخابات را جوری برگزار کند که همه سلایق بتوانند در آن شرکت کنند و پر شور باشد. این وظیفه دولت است. احدی هم نباید تاثیری در رای مردم بگذارد. بعضی فکر می‌کنند باید جای مردم تصمیم بگیرند.»

این سخنان رئیس جمهوری ایران، واکنش اصولگرایان و نهایتا واکنش رهبر جمهوری اسلامی را در پی داشت که نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داد و گفت که انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.

محمود احمدی‌نژاد ساعاتی پس از نشست رسانه‌ای خود در روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه، در یک سخنرانی نیز گفت: «امروز اقیانوس عظیم ملت ایران به تلاطم درآمده و همهٔ آلودگی‌ها را پاک خواهد کرد حتی اگر این آلودگی‌ها خیلی بزرگ به نظر بیاید و حتی اگر درون ملت و سیستم حکومتی باشد.»

اظهارات و تصمیم‌گیری‌های محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر باعث شده است یک نماینده اصولگرا در مجلس با انتقاد از او بگوید که آقای احمدی‌نژاد «پاسخ خوبی‌های سپاه پاسداران را با بدی داده است».

محمد اسماعیل کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که پیشتر از فرماندهان سپاه بوده، گفته است: «سپاه پاسداران در این سال‌ها از هیچ کمکی به دولت دریغ نکرده است و دست احمدی‌نژاد را خیلی جاها گرفته است.»
XS
SM
MD
LG