لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

جنتی: فتنه‌گران و کسانی که از آنان برائت نجستند، امکان حضور در انتخابات ندارند


دبیر شورای نگهبان گفته است معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و کسانی که از این معترضان «برائت نجسته‌اند و آنها را تایید کردند» امکان حضور در انتخابات را ندارند.

احمد جنتی در مصاحبه‌ای که با «مجله آدینه تهران» ارگان خبری ستاد نماز جمعه داشته است و خبرگزاری فارس آن را نقل کرده، گفته است معترضان به انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۳۸۸ یا به گفته او «فتنه‌گران»، «خائن به نظام و مردم» و «مجرم» هستند.
به گفته آقای جنتی، «فتنه‌گران لطمه سنگینی به کشور زدند و حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند.»
احمد جنتی با اشاره به دادگاه‌های شماری از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران پس از انتخابات ۸۸ و «اعتراف»های آنان، گفته است ارتباط کسانی که او آن‌ها را «فتنه‌گر» می‌نامد، «با خارج و دشمنان انقلاب کاملا محرز شده» است و «مردم این افراد را به عنوان مجرم می‌شناسند و هیچ وقت حاضر نمی‌شوند حضور دوباره آن‌ها را بپذیرند.»
آقای جنتی دبیر شورای نگهبان است که طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، این نهاد مرجع نهایی تائید صحت انتخابات در ایران است. در عین حال موضوع نظارت استصوابی این نهاد در تائید یا ردصلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، در دو دهه گذشته از موارد چالش‌برانگیز‌تر در جمهوری اسلامی بوده است.
این روحانی عالی‌رتبه در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و این حمایت‌های او، یکی از دلایل اعتراض منتقدان به این انتخابات بوده است.
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصول‌گرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند. شماری از این چهره‌ها نیز نامزدهای معترض به آن انتخابات و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خوانده‌اند.
اعتراض‌ها به انتخابات سال ۸۸ به کشته و زخمی‌شدن شماری از شهروندان ایرانی در جریان این اعتراض‌ها و همچنین در جریان بازداشت‌ها منجر شده است. همچنین به گفته مقامات جمهوری اسلامی، در جریان این اعتراض‌ها هزاران نفر بازداشت و سپس آزاد شدند. در عین حال هنوز ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران در حبس به سر می‌برند.
میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به نحوه برگزاری و نتایج این انتخابات اعتراض کردند. آنان از بهمن ماه ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حبس خانگی بوده‌اند.
دبیر شورای نگهبان پیش از این نیز در ماه‌های مانده به انتخابات مجلس نهم که اسفند سال ۹۰ برگزار شد، در سخنان خود گفته بود که نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست و اساسا «مردم آن‌ها را قبول ندارند.»
چنین اظهاراتی از دیگر اعضای شورای نگهبان نیز بی‌سابقه نبوده است. روز اول آذر عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته بود اعلام «برائت از فتنه و فتنه‌گران»، موجب رفع «بخشی از اتهامات» برخی افراد می‌شود و در آن صورت آنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند.
در واکنش به این سخنان، در ۷ آذر محمد موسوی خوئینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در سخنانی گفت: «می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری کنید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟»
این دادستان کل کشور در زمان حیات آیت‌الله خمینی همچنین گفته است: «ریش و قیچی انتخابات دست احمد جنتی است که بگوید چه کسی صلاحیت دارد و چه کسی ندارد در حالی که به کسی جوابگو نیست که دلایل تایید یا رد صلاحیت را توضیح بدهد.»
محمد موسوی خوئینی‌ها گفته است که هیچ امیدی ندارد که حاکمیت راه را برای ورود اصلاح طلبان و انتخابات آزاد باز کند چرا که همچنان معیار انتخابات آزاد از دید حاکمیت انتخابات در «چارچوب نگاه آقای جنتی است.»

این اظهارات احمد جنتی درباره ممانعت از حضور انتخاباتی منتقدان در حالی مطرح شده است که هفته پیش در ۱۸ آذر، حبیب الله عسگراولادی، از چهره‌های عمده اصول‌گرا در ایران و عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی گفت که اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی از موضع خود برگردند، «با آغوش باز جمهوری اسلامی و نظام روبه‌رو خواهند شد».

آقای عسگراولادی پیش از آن هم گفته بود که نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «اهل فتنه» نمی‌داند و صرفا معتقد است «اهل فتنه آنها را محاصره کرده‌اند».

آقای عسگراولادی گفت که «شیاطین و در راس آنان آمریکا» بین این نامزدها با جمهوری اسلامی فاصله انداخته‌اند. او در عین حال گفته است «شیاطین»، عملکرد روسای جمهور، روسای مجلس و میرحسین موسوی در دوره نخست وزیری را زیر سوال برده‌اند.

پیش از این در فروردین ماه امسال نیز عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران به «سران فتنه» توصیه کرده بود «به دامن نظام برگردند زیرا هنوز دیر نشده است».

احمد جنتی که به نوشته ارگان خبری ستاد نماز جمعه، ۸۷ سال سن دارد و کهولت سن او مورد اشاره منتقدانش واقع شده، در این مصاحبه گفته است: «من از نظر جسمی غیر از مسئله سن، بیماری و ناراحتی خاصی ندارم. فقط مسئله کهولت سن و عوارض ناشی از آن است.»
او در عین حال در توضیح درباره علت کمتر شدن حضورش در نمازجمعه تهران به عنوان امام جمعه، گفته است که این موضوع، به سلامتی‌اش ارتباطی ندارد بلکه «کسانی که در سنین بالا قرار می گیرند باید کمی مشاغل خود را کم کنند و به فکر افزایش علم و عمل خودشان باشند».
XS
SM
MD
LG