لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

رای قاطع پارلمان لبنان به نخست‌وزیری تمام سلام


دولت لبنان در دو سال گذشته درگیر اختلافات داخلی بوده است.
دولت لبنان در دو سال گذشته درگیر اختلافات داخلی بوده است.
پارلمان لبنان با اجماع به نخست‌وزیری تمام سلام رای داده است. گفته می‌شود آقای سلام هم مورد حمایت غرب است و هم حمایت گروه‌های داخلی از جمله حزب‌الله لبنان را دارد.

تمام سلام که در بریتانیا درس خوانده است و از یک خانواده بانفوذ سیاسی می‌آید، روز شنبه ۱۷ فروردین به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان انتخاب شد.

صائب سلام پدر تمام سلام از نخست‌وزیران سابق لبنان بوده است.

پارلمان لبنان با ۱۲۴ رای مثبت از ۱۲۸ کرسی، با رای قاطع آقای سلام را تایید کرد. او عموما به عنوان چهره‌ای فراگیر و مقبول از دید گروه‌های مختلف شناخته می‌شود.

در نظام سیاسی لبنان، رئیس‌جمهور باید مسیحی مارونی باشد، نخست‌وزیر مسلمان سنی باشد، و رئیس مجلس مسلمان شیعه باشد. این ساختار، منعکس‌کننده ماهیت فرقه‌ای سیاست در لبنان است. هر یک از این مذاهب، حدود یک سوم از جمعیت لبنان را شکل می‌دهد.

آقای سلام وعده داده است که برای پایان‌دادن به اختلاف‌های داخلی در لبنان و پیش‌گیری از سرایت جنگ داخلی در کشور همسایه سوریه به لبنان تلاش می‌کند.

تمام سلام، ۶۸ساله، نماینده مجلس لبنان و وزیر سابق فرهنگ این کشور است. رئیس‌جمهور لبنان، میشل سلیمان، از او خواسته است که کابینه جدید را شکل دهد.

خبرگزاری آسوشییتدپرس نوشته است با توجه به اوضاع فعلی لبنان، تمام سلام فهرستی از چالش‌ها و دشواری‌ها پیش رو دارد که حتی از چالش‌های معمول در این کشور نیز بیشتر است.

طبق این گزارش، لبنان با تنش‌های فزاینده داخلی روبه‌روست که با جنگ داخلی در سوریه مرتبط است. هر یک از دو جریان سیاسی عمده لبنان از یکی از طرفین مخاصمه در سوریه بین بشار اسد و شورشیان حمایت می‌کند.

بحران سوریه همچنین ۴۰۰ هزار سوری را واداشته است که به لبنان پناهنده شوند و این کشور ۴ میلیون نفری را بابت این افزایش ناگهانی شمار ساکنان، در تنگنا بگذارد.

تمام سلام در نخسیت اظهارنظر عمومی‌اش پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر لبنان گفته است: «من کارم را از ضرورت نجات‌دادن لبنان از اختلافات داخلی و تنش‌های سیاسی که در این موقعیت امنیتی منعکس شده‌اند، آغاز می‌کنم. »

او همچنین در تلاش برای مهارکردن نگرانی‌ها در لبنان درباره احتمال سرایت جنگ داخلی دو ساله در سوریه که تاکنون ۷۰ هزار تن را کشته است، اضافه کرده است که می‌خواهد تهدیدهای ناشی از «وضعیت مصیبت‌بار در کشور همسایه» را کاهش دهد.

آقای سلام گفته است همه تلاشش را می‌کند تا یک «دولت منافع ملی» تشکیل دهد؛ کاری که ممکن است به خاطر اختلافات عمیق بین سیاستمداران لبنانی ناشی از بحران سوریه، زمان ببرد.

شاخه مسلح حزب‌الله لبنان، قوی‌ترین نیروی نظامی در این کشور به شمار می‌رود و در این باره حتی از ارتش ملی لبنان قوی‌تر است. خبرگزاری آسوشییتدپرس نوشته است خیلی از لبنانی‌ها نگران قدرت این گروه شبه‌نظامی شیعه و خودداری‌اش از کنارگذاشتن سلاح هستند.

طبق این گزارش، با این حال حزب‌الله و خیلی دیگر از لبنانی‌ها در مقابل معتقدند این تسلیحات برای دفاع‌کردن از لبنان در مقابل حمله اسرائیل، ضروری است.

دو هفته پیش و در پی استعفای نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق، آقای سلام به این سمت انتخاب شد.

نجیب میقاتی دو سال نخست وزیر لبنان بود و در مدت کارش، با تنش‌های فرقه‌ای، مشکلات اقتصادی و خشونت‌های ناشی از درگیری‌ها در سوریه روبرو بود.

زمانی کابینه پیشنهادی آقای سلام توسط جناح‌های سیاسی رقیب در لبنان تایید شود و رای بیاورد، دولت او باید برای برگزاری انتخابات پارلمانی آماده شود.

انتظار می‌رود این انتخابات در ماه ژوئن امسال برگزار شود.

آقای میقاتی یک ماه پیش ناگهان اعلام کرد که استعفا می‌دهد. علت استعفای او بن‌بست سیاسی بین دو جناح سیاسی اصلی لبنان و اختلاف‌ها در کابینه او بوده است. به نوشته آسوشییتدپرس، اکثریت کابینه آقای میقاتی را حزب‌الله لبنان و متحدانش تشکیل داده بودند.
XS
SM
MD
LG