لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

حمله هوایی ارتش سوریه به منطقه‌ای در خاک لبنان


یک منبع امنیتی لبنان اعلام کرد که یک هلیکوپتر ارتش سوریه روز چهارشنبه، ۱۴ فروردین، با ورود به حریم هوایی لبنان، منطقه‌ای در مرز این کشور با سوریه را با موشک هدف قرار داد.

این منبع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این هلیکوپتر ارتش سوریه موشک‌هایی را به منطقه جبانه الشمیس واقع در حومه شهر مرزی عرسال در شرق لبنان شلیک کرد.»

این گزارش خاطرنشان کرده است که دو موشک «به فاصله چند صد متری از یکی از ایست‌های بازرسی ارتش لبنان فرود آمدند.»

از سوی دیگر نایب رییس شهرداری عرسال در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفته است که دو موشک «به منطقه‌ای بیابانی اصابت کردند و خسارت‌های جانی و مالی بر جای نگذاشتند.»

عرسال شهری با ساکنانی سنی مذهب است که هوادار معترضان سوریه هستند. این شهرک،مرز طولانی با سوریه دارد و شمار زیادی از زخمی‌های سوری به آن انتقال داده شده‌اند. گزارش‌های اطلاعاتی بار‌ها از عبور و مرور افراد مسلحی فعال در جنگ داخلی سوریه از این شهر خبر داده‌اند.

این دومین بار است که نیروی هوایی سوریه شهر عرسال را هدف قرار می‌دهد. حدود ۲۰ روز پیش هم یک جنگنده ارتش سوریه چهار موشک به سمت حومه این شهر شلیک کرد که آن حادثه نیز خسارت‌های جانی در پی نداشت.

میشل سلیمان، رییس جمهوری لبنان، در واکنش به آن حمله اقدام جنگنده ارتش سوریه را «نقض غیر قابل قبول حاکمیت ملی لبنان» دانست. این در حالی است که دمشق هرگونه هدف قرار دادن مناطقی در خاک لبنان را رد کرد.

پیشتر وزارت امور خارجه سوریه به مقام‌های لبنان هشدار داده بود که در صورت ادامه ورود «گروه‌های مسلح» از این کشور به داخل سوریه، مناطقی در لبنان هدف قرار خواهد گرفت.

میشل سلیمان و نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان هم در پاسخ به این هشدار اعلام کردند که ارتش تمام تدابیر لازم را برای منع رفت و آمد افراد مسلح اتخاذ کرده‌ است.

جامعه لبنان میان هواداران نظام سوریه و مخالفان آن تقسیم شده است. دولت لبنان که حدود ۱۰ روز پیش استعفا داده است، برای جلوگیری از پیامدهای این بحران بر لبنان سیاست بی‌طرفی را در قبال بحران سوریه پیش گرفته است.
XS
SM
MD
LG