لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

تحقیق سازمان ملل درباره ادعای تجاوز به زنان در جمهوری دموکراتیک کنگو


با بالاگرفتن درگیری‌ها در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، هزاران نفر از اهالی گوما از محل زندگی خود گریختند. ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲
با بالاگرفتن درگیری‌ها در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، هزاران نفر از اهالی گوما از محل زندگی خود گریختند. ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲
یک سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در پی عقب‌نشینی نیروهای جمهوری دموکراتیک کنگو از مناطق درگیری، ادعاها درباره تجاوز و دیگر آزارهای جنسی توسط آنان را بررسی می‌کند.

این تحقیقات در حالی مطرح شده است که ده‌ها زن در شهر مینوا در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو و در نزدیکی مرز این کشور با رواندا ادعا کرده‌اند نیروهای دولتی ماه گذشته میلادی در این شهر به آنان تجاوز کرده‌اند.
جمهوری دموکراتیک کنگو که به کنگو کینشاسا نیز شناخته می‌شود و پیشتر زئیر نام داشت، در مرکز آفریقا واقع است. این کشور دومین کشور بزرگ در آفریقا و یازدهمین کشور بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. با بیش از ۷۱ میلیون نفر جمعیت، نوزدهمین کشور پرجمعیت جهان و چهارمین کشور پرجمعیت در آفریقا است.

این کشور همسایه جمهوری کنگو است که به عنوان کنگو برازاویل نیز شناخته می‌شود.
مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل، درباره تحقیقات جدید گفته است که قرار است «گزارش‌هایی را بررسی کند که در آنها ادعا شده است نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک کنگو در جریان عملیات علیه گروه شورشی ام۲۳، قوانین بشردوستانه و حقوق بشری بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند و نگرانی‌ها را درباره رهبری ارشد این نیروها برانگیخته‌اند».

نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک کنگو پیش از این با انتقادهایی درباره نحوه برخوردشان با شورشیان گروه ام۲۳ روبه‌رو شده‌اند و به تجاوزهای گسترده متهم شده‌اند.

سخنگوی سازمان ملل گفته است: «اگر این اتهام‌ها ثابت شوند، به اطلاع دولت جمهوری دموکراتیک کنگو می‌رسند و از این دولت خواسته می‌شود برای پیش‌گیری از تکرار چنین خشونت‌هایی، اقدامات اصلاحی ترتیب دهد و مقصران را محاکمه کند».

او همچنین اضافه کرده است: «اگر چنین اقداماتی در زمان مقتضی انجام نشود، سازمان ملل حمایتش را از این کشور تعلیق می‌کند یا آن را قطع می‌کند».

سازمان ملل روز چهارشنبه ۱۵ آذر اعلام کرد که بازرسان سازمان ملل ۷۰ مورد تجاوز را در منطقه مینوا گزارش کرده‌اند ولی اعلام نکرد که چه کسی مرتکب این رفتار شده است.

گروه‌های حقوق‌بشری و دیگر منابع گزارش داده‌اند در سه روزی که در اواخر ماه نوامبر (ماه میلادی گذشته) نیروهای مسلح دولتی، شهر مینوا را اشغال کرده بودند، غارت و حمله گسترده به شهروندان رخ داده است. نیروهای مسلح جمهوری دموکراتیک کنگو پس از آن که استان گوما را به شورشیان گروه ام ۲۳ واگذار کردند، به مینوا عقب‌نشینی کردند.

گروه ام۲۳ که گفته می‌شود از رواندا کمک می‌گیرد، در ماه آوریل سال جاری میلادی اعتراض‌هایی را آغاز کرد. ماه گذشته این شورشیان استان گوما را گرفتند.

تنش‌ها در این منطقه جنگ‌زده همچنان بالاست و هم سربازان دولتی و هم شورشیان به کشتار شهروندان غیرنظامی، تجاوز، و غارت در جریان این ناآرامی‌ها متهم شده‌اند.
طبق گزارش‌ها، در جمهوری دموکراتیک کنگو از خشونت جنسی و تجاوز به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌شود.
تجاوز و دیگر خشونت‌های جنسی در این کشور از وخیم‌ترین موارد در جهان شمرده شده است. از جمله بر اساس گزارش‌ها در یک دوره ۱۲ماهه در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در جمهوری دموکراتیک کنگو به ۴۰۰ هزار زن تجاوز شده است.

درگیری‌های نظامی که در این کشور جریان دارد، از جمله مرگبارترین درگیری‌های جهان بعد از جنگ جهانی دوم بوده است. بر اساس گزارش‌ها از سال ۱۹۹۸، ۵٫۴ میلیون نفر در این کشور کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG