لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

گفت و گوی احمدی نژاد و رئیس کنفدراسیون سوئیس درباره رکسانا صابری


احمدی نژاد در ژنو با رئیس کنفدراسیون سوئیس دیدار کرد.
احمدی نژاد در ژنو با رئیس کنفدراسیون سوئیس دیدار کرد.

رئيس جمهوری ايران با رئيس کنفدراسيون سوئيس در باره مسايلی مانند همکاری‌های دو کشور در زمينه انرژی و نيز موضوع زندانی شدن يک خبرنگار آمريکايی ايرانی تبار در ايران با هم گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز در جريان ديدار يکشنبه شب محمود احمدی نژاد با هانس رودولف مرتس رئيس کنفدراسيون سوئيس موضوعاتی مانند همکاری‌های دو کشور در زمينه انرژی و نيز موضوع بازداشت رکسانا صابری خبرنگار آمريکايی ايرانی تبار مورد بررسی قرار گرفت.

دولت سوئيس با انتشار بيانيه‌ای در پايان ديدار روسای جمهور دو کشور با اعلام اين خبر افزود، گفت و گو‌های دو طرف بيشتر حول محورهمکاری‌ در زمينه انرژی و نيز ساير مسايل اقتصادی متمرکز شده بود.

در بخش ديگری از اين بيانيه همچنين آمده است:« در چارچوب ماموريت سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران موضوعات کنسولی مختلف از جمله مساله مربوط به رکسانا صابری خبرنگار ايرانی-آمريکايی نيز مورد بحث قرار گرفت.»

سوييس از سال ۱۹۸۰ حفاظت از منافع آمريکا را در ايران برعهده دارد. به دنبال پيروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و اشغال سفارت آمريکا در ايران ايالات متحده روابط ديپلماتيک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.

يکی از سخنگويان دولت سوئيس از بيان جزييات مربوط به ديدار احمدی نژاد و هانس رودلف مرتس خودداری کرد.

محمود احمدی نژاد برای شرکت در کنفرانس ضد نژاد پرستی سازمان ملل متحد که از روز دوشنبه در ژنو کار خود را آغاز می‌کند، در صدر هيات ايرانی به سوييس رفته است. کشورهای عمده غربی از جمله آمريکا، استراليا، کانادا و آلمان اين کنفرانس را به سبب اختلاف نظر در بيانيه پايانی آن تحريم کرده‌‌اند.

روز دوشنبه قرار است آقای احمدی نژاد که به عنوان يکی از عالی‌رتبه ترين مقام های حاضر در اين کنفرانس حضور دارد به ايراد سخنرانی بپردازد.

پيش از سفر احمدی نژاد به سوييس مقام‌های اسرائيلی از رييس جمهور سوئيس خواسته بودند، برنامه از پيش تعيين شده خود را برای ديدار با رييس جمهور ايران را که به سبب انکار هولوکاوست و اظهارات ضد اسراييلی‌اش چهره‌ای جنجالی به شمار می‌آيد، لغو کند.

به دنبال ديدار احمدی نژاد با رييس جمهور سوييس دنی آيالون معاون وزير امور خارجه اسرائيل از اين بابت ابراز تاسف کرد .

رييس جمهور ايران پيش از سفر به سوييس با ارسال نامه‌ای از طريق مسئول دفتر خود خطاب به سعيد مرتضوی دادستان تهران خواستار رعايت عدالت در باره رکسانا صابری و همين طور حسين درخشان يک وبلاگ نويس ايرانی شده بود که از مدت‌ها پيش در ايران بازداشت شده است.

رکسانا صابری چندی پيش در ايران بازداشت شد و از سوی دادگاهی در تهران به اتهام جاسوسی به هشت سال زندان محکوم شد.

XS
SM
MD
LG