لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

تکواندوکار افغان، پس از هادی ساعی بر فرزاد عبداللهی هم غلبه کرد


حمد بهاوی، تکواندوکار افغانی که نماینده ایران را از رسیدن به فینال بازداشت.
حمد بهاوی، تکواندوکار افغانی که نماینده ایران را از رسیدن به فینال بازداشت.
در ادامه رقابت های تکواندوی بازی های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو و در وزن ۸۰ کيلوگرم، فرزاد عبداللهی از ايران در مرحله نيمه نهايی مغلوب نثار احمد بهاوی از افغانستان شد و به مدال برنز بسنده کرد. او در اين باره به خبرگزاری فارس گفته است: «از اين که برنز گرفتم و بايد روی سکوی سوم بايستم خجالت می کشم.»

فرزاد عبداللهی که ابتدا بايکوزيف از ازبکستان را با اختلاف فاحش از پيش رو برداشته بود، در مبارزه با رقيب ويتنامی هم موفق به کسب پيروزی شد.

او سپس برای صعود به فينال، مقابل نماينده افغانستان قرار گرفت. راند اول را به تساوی ۳-۳ رسيد. در راند دوم ۴ - ۳ از حريف خود پيش افتاد، اما در راند پايانی و با برتری نثار احمد بهاوی، ۶ امتياز از دست تا اين مبارزه را با نتيجه‌ ۹ بر ۵ واگذار کند.

گربه سياه تکواندوکارهای ايرانی

نثار احمد بهاوی در بازی های آسيايی دوحه، همراه با هادی ساعی موفق به کسب مدال برنز مشترک شد.

او در مسابقات جهانی ۲۰۰۷ پکن مقابل رقبايی از لبنان، کويت، روسيه و آمريکا پيروز شد تا به مرحله نيمه نهايی مسابقات راه پيدا کند.

اوج کار بهاوی، مقابل هادی ساعی از برترين تکواندوکارهای جهان بود که موفق شد اين قهرمان ايرانی را نيز از پيش رو بردارد و راهی فينال مسابقات شود.

او با شکست مقابل تايوان، عنوان نايب قهرمانی جهان را به خود اختصاص داد.

نثار احمد بهاوی اولين ورزشکار افغانستانی بود که پس از سال ها جنگ و سلطه طالبان که مانع از موفقيت های ورزشی اين کشور می شد، توانست يک مدال جهانی را نصيب کشورش کند.

حامد کرزی رييس جمهور افغانستان نيز ضمن تجليل از عملکرد بهاوی، مدال معتبر "غازی محمد اکبر خان" را با چهار هزار دلار پاداش نقدی به او اهدا کرد. مدال "ميرمسجدی خان" به مربی او تعلق گرفت و غلام ربانی رييس فدراسيون تکواندوی افغانستان هم از رئيس جمهور، تقديرنامه درجه يک دريافت کرد.

استقبال مردم افغانستان از بهاوی هنگام بازگشت از چين نيز بسيار پرشکوه و بی سابقه بود.

نثار احمد بهاوی همچنين پرچمدار کاروان ورزش افغانستان در المپيک ۲۰۰۸ پکن بود.

پس از موفقيت های پياپی بهاوی، يک ورزشگاه با امکانات رشته های مختلف و بودجه ۵۰۰ هزار دلاری وزارت مبارزه با موادمخدر، به نام او در افغانستان احداث شد.

عملکرد ساير تکواندوکارهای ايران

در ادامه رقابت های بازی های آسيايی، حسين تاجيک در وزن ۸۷+ کيلوگرم ابتدا به دليل انصراف عبدالقادر الادهمی از قطر، بدون مبارزه برنده اعلام شد اما در گام بعدی مغلوب تکواندوکار قزاق شد تا از دست يابی به مدال بازبماند.

سمانه شش پری در وزن ۵۳ کيلو مقابل کوربوکو از تاجيکستان قرار گرفت و با نتيجه‌ ۶ بر ۲ حريف خود را از پيش رو برداشت. او سپس رقيب اردنی را برد تا راهی مرحله نيمه نهايی شود.

او در اين مرحله مقابل نگوئن از ويتنام شکست خورد و با کسب مدال برنز به کار خود خاتمه داد.

سوسن حاجی پور در ۵۷ کيلو مقابل آلاوا از فيليپين به پيروزی رسيد و نماينده قزاقستان را هم ۸-۷ مغلوب کرد اما با شکست مقابل نماينده چين، روی سکوی سوم ايستاد.

سارا خوش‌جمال، سمانه شش‌پری و سوسن حاجی ‌پور سه نماينده تکواندو ايران در بخش دختران بازی های آسيايی ۲۰۱۰ بودند که هر سه به مدال برنز دست يافتند.
XS
SM
MD
LG