لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

سومین روز اعتراض ها در مصر؛ ارزش بورس قاهره ۱۰ درصد سقوط کرد


گزارش ها از مصر حاکی است که اعتراض ها در این کشور وارد سومین روز خود شده است که در نتیجه آن ارزش شاخص سهام در بازار بورس این کشور ده درصد کاهش یافته است. همزمان سخنگوی محمد البرادعی از بازگشت وی به مصر تا اواخر روز جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارزش شاخص سهام در بازار بورس مصر، که یکی از مهم‌ترین بازارهای سهام در منطقه به شمار می‌آید، به دنبال اعتراض‌های خیابانی به دولت این کشور، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، ارزش سهام در بازار بورس مصر به پنج هزار و ۷۲۸ واحد کاهش یافته و به پائین‌ترین سطح خود در دو سال گذشته رسیده است.

تنها در روز پنج‌شنبه و اندکی پس از آغاز به کار بازار بورس قاهره، ارزش شاخص سهام شش ممیز دو دهم درصد کاهش یافت.

در این میان خبرگزاری آلمان در گزارشی در این باره از متوقف شدن داد و ستد در بازار سهام مصر به دنبال کاهش شدید ارزش سهام در روز پنج‌شنبه خبر داده است.

کاهش شدید ارزش سهام در بازار بورس مصر به دنبال گسترش تظاهرات ضد دولتی در مصر در روزهای گذشته و تداوم آن روی داده که نگرانی سرمایه‌گذاران را نسبت به ثبات اقتصادی در این کشور در پی داشته است.

در این میان با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری هرگونه تظاهرات از سوی دولت مصر، معترضان چهارشنبه شب نیز در خیابان‌های قاهره، سوئز و چند شهر دیگر مصر به خیابان‌ها ریخته و به ضد و خورد با نیروهای امنیتی و پلیس پرداختند.

روز چهارشنبه نیز هزاران نفر در خیابان‌های قاهره و سایر شهرهای مصر دست به تظاهرات زده و از جمله خواستار کناره‌گیری حسنی‌ مبارک، رئیس جمهور مصر شده‌ بودند که از سال ۱۹۸۱ قدرت را در این کشور در دست دارد.

تظاهرات ضد دولتی در مصر، که از روز سه‌شنبه در این کشور آغاز شده،‌ در بیش از ۳۰ سال حکومت حسنی‌ مبارک بی‌سابقه بوده و بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند اعتراض‌های مردمی در تونس که برکناری رئیس جمهور این کشور را در پی داشت، به اعتراض‌ها در مصر نیز دامن زده است.

از سوی دیگر، دادستان مصر علیه ۴۰ نفر از معترضان به اتهام «تلاش برای براندازی» کیفرخواست صادر کرده است.

بر اساس اعلام وزارت کشور مصر، پلیس این کشور در جریان راهپیمایی‌های سه‌شنبه و چهارشنبه، حدود ۵۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرده بود.

این در حالی است که برخی گزارش‌های دیگر از بازداشت ۸۶۰ نفر از تظاهرکنندگان در روزهای اخیر حکایت دارد.

در حالی که انتظار می‌رود، تظاهرات ضد دولتی در مصر در روز جمعه،‌ که در این کشور تعطیل رسمی است، ادامه یابد، سخنگوی محمد البرادعی، برنده جایزه صلح نوبل و از چهره‌های مخالف دولت مصر، از بازگشت وی به مصر خبر داده است.

مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که گفته می‌شود، پنج‌شنبه‌ شب از وین به قاهره بازمی‌گردد، انتظار می‌رود در تظاهرات روز جمعه در قاهره شرکت کند.

آقای برادعی بامداد روز پنج‌شنبه در صفحه تویتر خود نوشته است: «ما باید به اعمال حق خود برای انجام تظاهرات مسالمت‌آمیز ادامه داده و آزادی و منزلت خود را بازیابیم. اعمال خشونت از سوی رژیم با شکست روبرو می‌شود.»

وی پیشتر نیز در گفت و گویی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل با اشاره به تحولات تونس گفته بود: «اگر تونسی‌ها توانستند، این کار را انجام دهند، مصری‌ها هم باید همین کار را بکنند.»
XS
SM
MD
LG