لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

اوباما: مصر به گذشته باز نمی‌گردد


در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از «پیشرفت‌» در روند گفت و گوهای میان دولت و گروه‌های مخالف در مصر سخن گفته است، معترضان در قاهره همچنان خواستار کناره‌گیری حسنی‌مبارک هستند و گروه اخوان‌المسلمین نیز از تجدید نظر در باره گفت و گوها با دولت خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،باراک اوباما، روز دوشنبه با اشاره به تحولات مصر بر اهمیت ادامه مذاکرات میان دولت و مخالفان تاکید کرده و اظهار داشته است، مصری‌ها برای یافتن راه‌حلی برای بحران سیاسی در کشورشان «پیشرفت‌هایی داشته‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفته است: «مصر به وضعیتی که در گذشته داشت، بازنمی‌گردد. مردم مصر آزادی می‌خواهند، آنها انتخابات آزاد و عادلانه می‌خواهند. آنها دولتی منتخب و مسئولیت پذیر می‌خواهند.»

این سخنان یک روز پس از آن بیان شده است که رهبران گروه‌های مخالف دولت مصر با عمر سلیمان، معاون رئیس جمهور مصر در باره انجام اصلاحات دمکراتیک در این کشور به گفت و گو نشستند.

با این حال تظاهرکنندگان مصری همچنان در میدان التحریر (آزادی) قاهره حضور دارند و بر خواسته خود مبنی بر کناره‌گیری حسنی مبارک اصرار می‌ورزند و از ادامه تظاهرات در روزهای آینده و به ویژه روزهای پنج‌شنبه و جمعه خبر داده‌اند.

گروه‌های مخالف دولت مصر از جمله خواستار ایجاد ساختاری به منظور برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، محدود کردن دوره ریاست جمهوری، انحلال پارلمان،‌ آزادی زندانیان سیاسی و لغو حالت فوق‌العاده در این کشور هستند.

در این میان یکی از اعضای عالی‌رتبه اخوان‌المسلمین روز دوشنبه با اشاره به گفت و گوهای روز گذشته میان مخالفان و دولت گفته است: «ما سرگرم بررسی وضعیت جاری هستیم و قصد داریم،‌ درباره گفت و گوها بر اساس نتایج حاصل از آن تجدید نظر کنیم. برخی از خواسته‌های ما برآورده شده است، اما اصلی ترین خواسته ما که همانا کناره‌گیری حسنی‌ مبارک است، بدون پاسخ مانده است.»

پیشتر نیز گروه‌های مخالف دولت و از جمله اخوان‌المسلمین، که عمده‌ترین گروه مخالف به شمار می‌آید، طرح‌های اصلاحی دولت را که پس از گفت و گوهای روز یکشنبه اعلام شده بود، ناکافی دانسته و یک بار دیگر تاکید کرده‌اند، حسنی مبارک یا باید از مقام خود کناره‌گیری کند، یا این که اختیارات خود را به عمر سلیمان واگذار کند.

در این میان رابرت گیبس، سخنگوی رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه تاکید کرده است، ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از شرکای «مصر نوین» باقی خواهد ماند.

وی در عین حال از رهبران آینده مصر خواسته است، به معاهدات پیشین این کشور و از جمله پیمان صلح با اسرائیل پایبند باشند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در باره احتمال مشارکت گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین در دولت آینده مصر گفته است: «‌ما با اظهارات برخی از رهبران این سازمان موافق نیستیم.»

برخی از ناظران غربی از این بابت نگران هستند که گروه اخوان‌المسلمین با قدرت گرفتن در مصر یک رژیم اسلام‌گرا و غیر دمکراتیک دراین کشور تشکیل داده و به هم‌پیمانی مصر با کشورهای غربی پایان دهد.

از سوی دیگر کابینه جدید مصر که روز دوشنبه برای نخستین بار به ریاست احمد شفیق، نخست وزیر این کشور تشکیل جلسه داد، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن حقوق کارمندان دولت و نیز حقوق بازنشستگان در این کشور تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

روز دوشنبه همچنین سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که در جریان اعتراض‌های ضد دولتی در مصر که از دو هفته پیش آغاز شده است، دست‌کم ۲۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزارت بهداشت مصر تاکنون از اعلام شمار دقیق قربانیان اعتراض‌های ضد حکومتی در این کشور که از روز ۲۵ ژانویه آغاز شده است، خودداری کرده است و آمار اعلام شده از سوی دیده‌بان حقوق بشر بر اساس مشاهدات فعالان این گروه در بیمارستان‌ها و گفت و گو با پزشکان تهیه شده است.
XS
SM
MD
LG