لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

فوکوشیما بزرگترین شکست سیاسی آنگلا مرکل را رقم زد


در حالی که در انتخابات دو ایالت آلمان، حزب سبزها با توجه به تشدید موج مخالفت‌ها با انرژی هسته‌ای در این کشور به پیروزی چشمگیری دست یافته است، حزب حاکم دمکرات مسیحی، به رهبری آنگلا مرکل، قدرت را در مهم‌ترین پایگاه سنتی خود به احزاب مخالف واگذار کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان حزب سبزها و حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات ایالاتی در ایالت بادن‌ورتم‌برگ آلمان به یک پیروزی تاریخی دست یافته و بزرگترین شکست را به حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تحمیل کرده‌اند.

حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی که از سال ۱۹۵۳ تاکنون پیوسته قدرت را در این ایالت در اختیار داشته است، در انتخابات روز یکشنبه نتوانست به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت جدید دست یابد.

به دنبال فاجعه هسته‌ای در فوکوشیمای ژاپن، مخالفان استفاده از انرژی هسته‌ای در آلمان بارها اقدام به برگزاری تظاهرات کرده و از اقدام دولت محافظه‌کار آنگلا مرکل در تمدید زمان استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور به شدت انتقاد کرده‌اند.

گفتنی است، یکی از وعده‌های انتخاباتی حزب سبزها و نیز حزب سوسیال دموکرات تلاش برای کنار گذاشتن انرژی هسته‌ای بوده است.

بر اساس نخستین نتایج اعلام شده، حزب سبزهای آلمان با کسب ۲۴ ممیز دودهم درصد آرا به بهترین نتیجه تاریخ خود دست یافته است و امکان تعیین نخست‌وزیر آینده سومین ایالت پرجمعیت آلمان از سوی این حزب وجود دارد.

حزب سوسیال دموکرات نیز ۲۳ ممیز یک دهم درصد آرا را از آن خود کرده است.

هر چند حزب حاکم دموکرات مسیحی ۳۹ درصد آرا را به خود اختضاص داده، اما با توجه به این که حزب دموکرات آزاد به عنوان شریک ائتلافی سنتی حزب دمکرات مسیحی تنها حدود پنج درصد آرا را کسب کرده است، این دو حزب از اکثریت لازم برای تشکیل دولت جدید در ایالت بادن‌ورتم‌برگ برخوردار نیستند.

احزاب سوسیال دموکرات و سبزها در مجموع ۷۱ کرسی پارلمان ایالتی در اشتوتگارت را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که احزاب دموکرات مسیحی و دموکرات آزاد تنها ۶۷ کرسی در اختیار خواهند داشت.

همچنین روز یکشنبه در ایالات راین‌لند‌فالس نیز انتخابات ایالتی برگزار شد که حزب سوسیال دموکرات با کسب حدود ۳۶ درصد آرا همچنان به عنوان قدرتمند‌ترین حزب در پارلمان ایالتی باقی ماند و حزب سبزها نیز با کسب حدود ۱۶ درصد آرا به رکورد تازه‌ای در این ایالت دست یافت.

این درحالی است که این حزب در انتخابات پنج سال پیش حتی پنج درصد حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان ایالاتی را هم کسب نکرده بود.

بر پایه گزارش رسانه‌های آلمان میزان مشارکت در انتخابات ایالاتی در دو ایالت این کشور افزایش قابل توجهی داشته و حزب سبزها به دلیل مخالفت آشکار خود با انرژی هسته‌ای موفق به جلب آرای بسیاری از کسانی شده است که معمولاً‌ در انتخابات شرکت نمی‌کردند.
XS
SM
MD
LG