لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

«محمد سیف‌زاده در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه است»


محمد سیف‌زاده، وکیل مدافع حقوق بشر و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر
محمد سیف‌زاده، وکیل مدافع حقوق بشر و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر
حدود دو هفته پس از انتشار گزارش‌هایی درباره ناپدید شدن محمد سیف‌زاده، وکیل مدافع حقوق بشر و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر، وکیل مدافع وی اعلام کرد، موکلش در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به سر می‌برد.

مرضیه نیک‌آرا، وکیل مدافع محمد سیف‌زاده، روز شنبه در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرد، موکلش که از حدود دو هفته پیش ناپدید شده بود،‌ در زندان اداره اطلاعات ارومیه به سر می‌برد و وضعیت جسمی وی نامناسب است.

به گفته وی، آقای سیف‌زاده روز جمعه در یک تماس کوتاه تلفنی، به اعضای خانواده خود اطلاع داده است، که در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه است و پس از آن ملاقات کوتاهی با پسر خود داشته است.

این وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در ایران از حدود دو هفته پیش ناپدید شده بود.

آقای سیف‌‌زاده پیشتر به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر و «تبلیغ علیه نظام» از طریق مصاحبه با رادیوهای خارجی به ۹ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شده بود.

کانون مدافعان حقوق بشر ایران که ریاست آن را شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل بر عهده دارد، در سال ۱۳۸۱ توسط شماری از وکلای دادگستری و فعالان حقوق بشر تأسیس شده است.

در این میان به گفته مرضیه نیک‌آرا، وکیل مدافع محمد سیف‌زاده، وی از روز ۲۲ فروردین ماه تحویل اداره اطلاعات ارومیه شده و اتهام تازه‌ای که علیه وی مطرح شده است، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق خروج غیرقانونی» از کشور است.

این در حالی است که آقای سیف‌زاده در بازجویی‌ها و نیز در ملاقات با پسرش،‌ با رد این اتهام،‌ گفته است که برای انجام کارهای تحقیقاتی به ارومیه آمده بود.
XS
SM
MD
LG