لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

روسیه سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر را از سرگرفت


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره خارج کردن میله‌های سوخت هسته‌ای از رآکتور نیروگاه بوشهر، روسیه روز جمعه اعلام کرد، کار سوخت‌گذاری این نیروگاه را از سر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت اتم‌استروی‌اکسپورت روسیه که مسئولیت نظارت بر ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران را برعهده دارد، روز جمعه با انتشار بیانیه کوتاهی از تزریق دوباره سوخت هسته‌ای به رآکتور بوشهر خبر داده است.

در اوایل اسفند ماه سال گذشته خورشیدی مقام‌های ایرانی اعلام کرده‌ بودند، به منظور «انجام برخی از آزمایش‌ها و اقدامات فنی» میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر خارج شده است.

گفتنی است، در اواخر مرداد ماه سال گذشته خورشیدی و با گذشت بیش از سه دهه از آغاز ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، انتقال میله‌های سوخت هسته‌ای به محفظه رآکتور این نیروگاه آغاز شده و در نهایت در آبان ماه همان سال عملیات سوخت‌گذاری این نیروگاه و قرار دادن میله‌های سوخت در درون رآکتور انجام شده بود.

به دنبال انتشار گزارش‌ها درباره خارج ساختن میله‌های سوخت هسته‌ای از قلب رآکتور بوشهر، برخی از کارشناسان و منابع خبری از احتمال آسیب رساندن بدافزار رایانه‌ای استاکس‌نت به نیروگاه بوشهر سخن گفته بودند.

هر چند مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که کرم رایانه‌ای استاکس‌نت به سامانه‌های اصلی نیروگاه اتمی بوشهر صدمه نزده است، اما دیمیتری روگوزن، نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ماه ژانویه گذشته گفته بود، کرم رایانه‌ای استاکس‌نت می‌توانست باعث بروز یک فاجعه هسته‌ای مانند چرنوبیل در بوشهر شود.

در این میان شرکت روسی اتم‌استروی‌اکسپورت در بیانیه خود در باره سوخت‌گذاری دوباره نیروگاه بوشهر اعلام کرده است، این اقدام پس از بازرسی مجدد نیروگاه و «شستشوی قطعات مختلف» آن صورت گرفته است.

در بیانیه شرکت روسی هیچ اشاره‌ای به زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نشده است.

بر اساس اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی، قرار بود نیروگاه اتمی بوشهر در سال گذشته خورشیدی آغاز به کار کند، اما با خارج کردن میله‌های سوخت از این نیروگاه برخی گزارش‌ها حاکی از آن بوده است که راه‌اندازی این نیروگاه دست کم تا یک سال دیگر به تعویق افتاده است.
XS
SM
MD
LG