لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

هشدار تازه درباره وضعیت دریاچه ارومیه و پخش ۱۰ میلیارد تن نمک


آب دریاچه ارومیه در برخى نقاط آن تا ۱۰ کیلومتر پس روى کرده است.
آب دریاچه ارومیه در برخى نقاط آن تا ۱۰ کیلومتر پس روى کرده است.
به گفته مقام‌هاى سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، آب دریاچه ارومیه در برخى نقاط آن تا ۱۰ کیلومتر پس روى کرده و با ادامه روند فعلى این دریاچه خشک مى‌شود. یک مقام مسئول نیز از پخش ۱۰ میلیارد تن نمک این دریاچه به صورت گردریز در سراسر کشور ابراز نگرانی کرده است.

غلام‌عباس عباس‌نژاد، مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربى، روز سه‌شنبه گفته است، آب دریاچه ارومیه در بخش‌هاى جنوبى آن تا ۱۰ کیلومتر پس روى کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، وى درباره وضعیت کنونى این دریاچه ارومیه گفته است: «در حال حاضر میزان نمک در دریاچه ارومیه به ۳۸۰ تا ۴۰۰ گرم در لیتر رسیده و این نمک کریستالیزه شده که این وضعیت بسیار خطرناکى است.»

در سال‌هاى اخیر گزارش‌هایى متعددى درباره بروز بحران زیست محیطى در دریاچه ارومیه منتشر شده است و برخى تحقیقات انجام شده در این باره نشان مى‌دهد، سطح آب آن از حدود ۱۲ سال پیش تاکنون رو به کاهش گذاشته است.

همچنین مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکارى بانک جهانى انجام شده، بیانگر آن است که دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدى روبه‌رو خواهد شد.

در این میان مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربى علت بروز بحران در دریاچه ارومیه را کاهش میزان بارندگى و نیز «استفاده بى‌رویه» از آب‌هاى سطحى و زیر زمینى اطراف این دریاچه در سال‌هاى اخیر اعلام کرده است.

این در حالى است که به گفته شمارى از کارشناسان محیط زیست، یکى از دلایل بروز وضعیت بحرانى در دریاچه ارومیه، ساخت سدهاى متعدد بر روى رودهایى است که به این دریاچه منتهى مى‌شوند.

بر اساس برخى گزارش‌ها، تاکنون حدود ۳۵ سد در مسیر این رودها ساخته شده و ۱۰ سد دیگر نیز در دست ساخت است.

همچنین محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعى سازمان حفاظت محیط زیست، در این باره گفته است، هم اکنون ۹۲ درصد از آب حوزه دریاچه ارومیه صرف فعالیت‌هاى کشاورزى، با راندمان ۳۰ تا ۴۰ درصد مى‌شود.

وى همچنین با بیان این که هنوز بسیارى از اراضى به صورت غرق آبى آبیارى مى‌شود، افزوده است: «بخش عمده آب از طریق این آبیارى به زمین فرو مى‌رود و بخش دیگرى از آن تبخیر مى‌شود.»

از سوى دیگر در حالى که غلام‌عباس عباس‌نژاد، مدیر کل محیط زیست استان آذربایجان غربى، تنها راهکار نجات دریاچه ارومیه را تعیین ۱.۳ میلیارد متر مکعب آب به عنوان «حقابه» براى این دریاچه دانسته است، آقاى صدوق با انتقاد از طرح‌هاى اعلام شده در این باره گفته است: «با کاغذبازى و مصوبه به جایى نمى رسیم و با روند فعلى دریاچه خشک مى‌شود.»

معاون محیط طبیعى سازمان حفاظت محیط زیست در این باره اظهار داشته است: «واقعیت این است که طبیعت با کسى شوخى ندارد و دریاچه ارومیه در صورتى که اقدام جدى براى نجات آن صورت نگیرد خشک مى‌شود.»

وى افزوده است: «با خشک شدن دریاچه ارومیه زندگى شش میلیون نفر در منطقه به خطر مى‌افتد و ریزگردهایى که اکنون از کشورهاى همسایه مى‌آیند و کشور ما را دچار بحران کرده این بار به صورت ریزگرد نمک قسمت اعظمى از کشور ما را تحت تاثیر قرار مى‌دهد و زندگى را در این نواحى نابود مى‌کند.»

به گفته معاون محیط طبیعى سازمان حفاظت از محیط زیست، «با خشک شدن دریاچه ارومیه بیش از ۱۰ میلیارد تن نمک به صورت گرد وغبار و طوفان بر سر مردم این ناحیه مى‌ریزد و این بحران تنها گریبان آذربایجان را نمى گیرد، بلکه تمامى مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.»
XS
SM
MD
LG