لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

وضعیت وخیم تعدادی از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر به دنبال ادامه اعتصاب غذا


زندان رجایی‌شهر کرج
زندان رجایی‌شهر کرج
اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر کرج همچنان ادامه دارد و گزارش‌هایی از وضعیت نامساعد جسمانی بعضی از زندانیان اعتصاب کننده منتشر شده است.

از داخل زندان خبر می‌رسد که عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و مهدی محمودیان به همراه رسول بداقی، عضو کانون صنفی معلمان ایران از چند روز پیش از آشامیدن آب هم خودداری کرده‌اند.

در همین حال درخواست گروه ها و شخصیت‌های مختلف برای پایان اعتصاب غذای شماری از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج همچنان ادامه دارد.

محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، آیت‌الله اسدالله بیات، از مراجع شیعه، جبهه مشارکت ایران و شماری از سایت‌های اینترنتی مخالف حکومت از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر خواسته‌اند به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

سایت اینترنتی کلمه گزارش می دهد که جبهه مشارکت ایران با انتشار بیانیه ای خواستار پایان اعتصاب غذای این زندانیان شده و از مجامع داخلی و بین المللی خواسته که از هر وسیله ممکن برای پایان دادن به آنچه وضعیت اسفبار در زندان های ایران می خوانند، استفاده کنند.

سایت های اینترنتی نزدیک به مخالفان حکومت ایران گزارش داده اند که تعدادی از زندانیان رجایی شهر کرج از روز یکشنبه اول خرداد ماه در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان و آنچه بدرفتاری ماموران زندان با آنها خوانده‌اند، اعتصاب غذای خود را آغاز کردند و اعلام کرده اند «تا زمانی که حاکمیت حاضر نشود دست از خودکامگی بردارد و تمامی مفاد حق قانونی ملت را بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر، اجرا کند» به اعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد.

روز یکشنبه محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران در تماسی تلفنی با مادر مهدی محمودیان، روزنامه نگار زندانی، خواستار پایان اعتصاب غذای او و دیگر زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر شد.

فاطمه الوندی، مادر مهدی محمودیان در گفت و گو با رادیو فردا درباره آخرین وضعیت فرزندش می گوید: «آخرین بار ده روز پیش او را دیدم و پدرش هم پنجشنبه گذشته او را ملاقات کرد. پدرش می گوید از نظر جسمی وضعیت وخیمی دارد. خیلی ضعیف شده است. یکی از زندانیان زندان رجایی شهر که به مرخصی آمده می گوید پسرم آنقدر ضعیف شده است که نمی تواند راه برود.... من خودم مریضم، دو روز سی سی یو بودم، ناراحتی قلبی و ناراحتی اعصاب دارم ولی به خاطر فرزندم فقط کارم گریه شده است...»

مادر مهدی محمودیان می گوید که پنج یا شش ماه است که تماس تلفنی با فرزندش نداشته است.

خانم الوندی با اشاره به درخواست های مکرر گروه ها و شخصیت های مختلف برای پایان اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر می گوید که امیدوار است این زندانیان به اعتصاب غذای خود پایان دهند و می گوید: « فعلا که اعلام کرده اند که به اعتصاب غذا ادامه می دهند و وضعیت جسمی بیشتر آنها وخیم است و ما خیلی نگرانشان هستیم.»

مهدی محمودیان که نخستین کسی بود که درباره شکنجه در زندان کهریزک افشاگری کرد، پیش از این هم اعتصاب غذا کرده بود. او در زندان دچار بیماری ریوی و صرع شده است.

مادر او درباره بیماری‌هایی که فرزندش در زندان به آنها مبتلا شده، می گوید: « قبلا پسرم در زندان در اثر شکنجه دچار بیماری ریوی شد و پزشکان در پزشکی قانونی گفتند که نصف ریه او از بین رفته است. در دوران بازجویی و زمانی که در سلول انفرادی بود هم دو آمپول پنی‌سیلین یک میلیون و دویست را همزمان به او تزریق کردند و این مساله موجب شد که دچار تشنج شود. از آن زمان تا کنون مرتب دچار تشنج می شود. دکترهای داخل زندان خودشان گفته اند که پسرم ناراحتی صرع پیدا کرده و تا چهار یا پنج ماه پیش مرتب بی‌هوش می‌شد.»

خانم الوندی در ادامه درباره وضعیت جسمی فرزندش می گوید: «وقتی اعتراض می‌کنیم مقام های زندان می گویند، پسر من بیمار نیست و به ما می گویند دروغ می‌گویید. سوم بهمن ماه بچه من ده تا دوازده ساعت بی‌هوش بوده. به طرف بهداری می رفت که از پله ها افتاده و بی‌هوش شده و اگر هم بندی‌های او و دوستانش نبودند، سر او داخل میله ها گیر می کرد و گردنش می شکست.»

مهدی محمودیان به دنبال نوشتن نامه ای درباره تجاوز جنسی و آزار و شکنجه در زندان رجایی شهر به رهبر جمهوری اسلامی، در اردیبهشت ماه، به سلول انفرادی منتقل شده بود.

مهدی محمودیان، عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان و شاخه جوانان جبهه مشارکت، در نامه خود نوشته بود که تجاوز زندانیان در زندان رجایی شهر، به «امری معمول و پذیرفته شده»، تبدیل شده است. او از شهریور ۱۳۸۸ در زندان به سر می برد.

یکی دیگر از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج که به دلیل اعتصاب غذا شرایط وخیمی دارد، عیسی سحرخیز است.

مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز در گفت و گو با رادیو فردا ضمن تایید گزارش های منتشر شده درباره اعتصاب غذای پدرش و تعداد دیگری از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج می گوید که قرار است این اعتصاب غذا تا روز ۲۲ خرداد ادامه یابد.

مهدی سحرخیز در ادامه درباره آخرین خبری که از پدرش دارد، می گوید: «آخرین خبری که از پدرم دارم از پنجشنبه گذشته است که دیگر زندانیان در ملاقات‌هایی که با خانواده هایشان داشته اند، گفته اند که پدرم هم جزو اعتصاب کنندگان است.»

در خبرهایی که درباره اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان سیاسی منتشر شده، اعلام شده که عیسی سحرخیز به دلیل اعتصاب غذا شش کیلو وزن کم کرده و بسیار ضعیف شده است. مهدی سحرخیز در این باره می گوید: «این مقدار کاهش وزن مربوط به دو هفته پیش است که پدرم تنها شش روز بود اعتصاب غذا کرده بود. از آن زمان ۱۲ روز گذشته است. به نظرم پدرم در این مدت مقدار بیشتری وزن کم کرده است.»

مهدی سحرخیز در ادامه می‌گوید که خانواده اش دو هفته پیش با پدرش دیدار داشته‌اند و ملاقات های حضوری با پدرش هر دو هفته یک بار انجام می شود.

مهدی سحرخیز همچنین می گوید، چون این هفته تعطیل است، خانواده او نمی توانند با پدرش ملاقات کنند و امکان برقراری تماس تلفنی هم با او ندارند.

مهدی سحرخیز در ادامه با اشاره به درخواست زندانیان زندان رجایی شهر کرج و احتمال رسیدگی به این درخواست ها می گوید: « در کشوری زندگی می کنیم که حاکم آن آقای خامنه ای به حرف کسی گوش نمی کند. او خود را در جایگاه خدا می داند و فکر می کند هرکاری می کند درست است. او به خواسته کسی رسیدگی نمی کند. او کسانی را که از آنها کینه شخصی دارد، به ویژه پدر من، مجازات می کند.»

منصور اسانلو، رسول بداقی، عیسی سحرخیز، حشمت الله طبرزدی، مهدی محمودیان، کیوان صمیمی، رضا اقدمی و بهروز جاوید تهرانی جزو زندانیانی هستند که از اول خرداد ماه اعتصاب غذا کرده اند.
XS
SM
MD
LG